Tato práce se zabývá sociálně-emocionálními kompetencemi dětí v alternativních školách.
Vymezuje období mladšího školního věku s jeho vývojovými zvláštnostmi, zejména co se
emočního vývoje a socializačních procesů týče. Dále přibližuje koncept emoční
inteligence, sociální inteligence a sociálně-emocionálních kompetencí. Zabývá se také
vývojem těchto kompetencí a faktory, které jej ovlivňují. Také přibližuje principy a
metody výuky na tradičních a alternativních školách. Přináší přehled výzkumů na téma
sociálně emocionálních kompetencí a osobnostních specifik dětí z alternativních škol.
Jedná se o kvantitativní výzkum srovnávající celkem 89 dětí 4. tříd z tradičních,
waldorfských a montessori škol ve váženém skóru všech čtyř subtestů části Sociálně-
emočních kompetencí metody IDS a v téže proměnné mezi sebou srovnává také chlapce a
dívky. Prokázal se signifikantní rozdíl mezi chlapci a dívkami v subtestu Rozpoznávání
emocí a mezi školami v subtestu Sociálně-kompetentní jednání. Také se prokázala
interakce mezi pohlavím a typem školy. Je zde však riziko, že výzkum byl zkreslen malou
velikostí vzorku, neparametrickými statistickými metodami a možnými skrytými
intervenujícími proměnnými.
Anotace v angličtině
This work deals with socio-emotional competencies of children in alternative schools. It
defines the period of early school age with its developmental peculiarities, especially
emotional development and socialization processes. It also introduces the concept of
emotional intelligence, social intelligence and socio-emotional competences. It also
introduces the concept of emotional intelligence, social intelligence and socio-emotional
competencies. It also deals with the development of these competencie and influencig
factors. It also describe the principles and methods of teaching in traditional and alternative
schools. It brings an overview of research on social-emotional competencie and character
specificities of children from alternative schools. This is a quantitative research comparing
a total of 89 4th class children from traditional, waldorf and montessori schools in a
weighted score of four subtests of the Social and Emotional Competences part of the IDS
method. In the same variable, it also compares boys and girls. There is a significant
difference between boys and girls in the Recognition of emotion subtest and among
schools in the subtest Socially competent behavior. There is interaction among type of
school and gender in. However, a small sample size, nonparametric statistical methods, and
possible hidden intervention variables must be take into consideration. However there si a
risk of distortion with small sample size, nonparametric statistical methods, and possible
hidden intervention variables.
Klíčová slova
sociálně-emocionální kompetence, mladší školní věk, IDS, tradiční školy,
alternativní školy
Klíčová slova v angličtině
social-emotional competence, early school age, IDS, traditional schools,
alternative schools
Rozsah průvodní práce
76 s. (133 391 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá sociálně-emocionálními kompetencemi dětí v alternativních školách.
Vymezuje období mladšího školního věku s jeho vývojovými zvláštnostmi, zejména co se
emočního vývoje a socializačních procesů týče. Dále přibližuje koncept emoční
inteligence, sociální inteligence a sociálně-emocionálních kompetencí. Zabývá se také
vývojem těchto kompetencí a faktory, které jej ovlivňují. Také přibližuje principy a
metody výuky na tradičních a alternativních školách. Přináší přehled výzkumů na téma
sociálně emocionálních kompetencí a osobnostních specifik dětí z alternativních škol.
Jedná se o kvantitativní výzkum srovnávající celkem 89 dětí 4. tříd z tradičních,
waldorfských a montessori škol ve váženém skóru všech čtyř subtestů části Sociálně-
emočních kompetencí metody IDS a v téže proměnné mezi sebou srovnává také chlapce a
dívky. Prokázal se signifikantní rozdíl mezi chlapci a dívkami v subtestu Rozpoznávání
emocí a mezi školami v subtestu Sociálně-kompetentní jednání. Také se prokázala
interakce mezi pohlavím a typem školy. Je zde však riziko, že výzkum byl zkreslen malou
velikostí vzorku, neparametrickými statistickými metodami a možnými skrytými
intervenujícími proměnnými.
Anotace v angličtině
This work deals with socio-emotional competencies of children in alternative schools. It
defines the period of early school age with its developmental peculiarities, especially
emotional development and socialization processes. It also introduces the concept of
emotional intelligence, social intelligence and socio-emotional competences. It also
introduces the concept of emotional intelligence, social intelligence and socio-emotional
competencies. It also deals with the development of these competencie and influencig
factors. It also describe the principles and methods of teaching in traditional and alternative
schools. It brings an overview of research on social-emotional competencie and character
specificities of children from alternative schools. This is a quantitative research comparing
a total of 89 4th class children from traditional, waldorf and montessori schools in a
weighted score of four subtests of the Social and Emotional Competences part of the IDS
method. In the same variable, it also compares boys and girls. There is a significant
difference between boys and girls in the Recognition of emotion subtest and among
schools in the subtest Socially competent behavior. There is interaction among type of
school and gender in. However, a small sample size, nonparametric statistical methods, and
possible hidden intervention variables must be take into consideration. However there si a
risk of distortion with small sample size, nonparametric statistical methods, and possible
hidden intervention variables.
Klíčová slova
sociálně-emocionální kompetence, mladší školní věk, IDS, tradiční školy,
alternativní školy
Klíčová slova v angličtině
social-emotional competence, early school age, IDS, traditional schools,
alternative schools
Zásady pro vypracování
Práce se zaměřuje na otázku, zda alternativní vzdělávací programy ovlivňují sociálně emocionální kompetence u dětí, které se jich účastní.
V teoretické části bude zakotvena problematika sociálně-emocionální inteligence, zmapována možnost jejího rozvoje, další kapitoly se budou věnovat příslušnému vývojovému období a specifikům vybraných alternativních vzdělávacích programů.
V praktické části bude porovnána sociálně-emociální kompetence u dětí z vybraných alternativních a běžných škol. K jejich zjišťování bude použita nová hromadná verze funkční oblasti testu IDS (Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 510 let). Charakter výzkumu bude kvantitativní, s experimentální a kontrolní skupinou. Experimentální skupinu bude tvořit cca 100 dětí z alternativních ZŠ a kontrolní skupinu cca 100 dětí z tradičních ZŠ. Na základě výsledků této práce bude možné říci, jaký mají alternativní vzdělávací programy význam pro rozvoj sociálně-emocionálních kompetencí u dětí ve srovnání s běžnými školami.
Doporučený postup práce:
1. Rešerše literatury z oblasti pedagogické, vývojové a sociální psychologie v oblasti sociálně-emocionálních kompetencí a alternativního vzdělávání.
2. Zpracování osnovy teoretické části práce, s důrazem na vývojové období prvního stupně základní školy, na sociálně-emocionální kompetence a možnosti jejich rozvoje, dále na vybrané druhy alternativních škol a výzkumy, které se zabývaly sociálně-emocionálními kompetencemi u dětí.
3. Zpracování designu výzkumu, formulování výzkumných hypotéz, metod a způsobů sběru a zpracování dat, výběr výzkumného vzorku.
4. Průběžné zpracování teoretické části práce a provedení výzkumu.
5. Diskuze, přínosy práce.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměřuje na otázku, zda alternativní vzdělávací programy ovlivňují sociálně emocionální kompetence u dětí, které se jich účastní.
V teoretické části bude zakotvena problematika sociálně-emocionální inteligence, zmapována možnost jejího rozvoje, další kapitoly se budou věnovat příslušnému vývojovému období a specifikům vybraných alternativních vzdělávacích programů.
V praktické části bude porovnána sociálně-emociální kompetence u dětí z vybraných alternativních a běžných škol. K jejich zjišťování bude použita nová hromadná verze funkční oblasti testu IDS (Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 510 let). Charakter výzkumu bude kvantitativní, s experimentální a kontrolní skupinou. Experimentální skupinu bude tvořit cca 100 dětí z alternativních ZŠ a kontrolní skupinu cca 100 dětí z tradičních ZŠ. Na základě výsledků této práce bude možné říci, jaký mají alternativní vzdělávací programy význam pro rozvoj sociálně-emocionálních kompetencí u dětí ve srovnání s běžnými školami.
Doporučený postup práce:
1. Rešerše literatury z oblasti pedagogické, vývojové a sociální psychologie v oblasti sociálně-emocionálních kompetencí a alternativního vzdělávání.
2. Zpracování osnovy teoretické části práce, s důrazem na vývojové období prvního stupně základní školy, na sociálně-emocionální kompetence a možnosti jejich rozvoje, dále na vybrané druhy alternativních škol a výzkumy, které se zabývaly sociálně-emocionálními kompetencemi u dětí.
3. Zpracování designu výzkumu, formulování výzkumných hypotéz, metod a způsobů sběru a zpracování dat, výběr výzkumného vzorku.
4. Průběžné zpracování teoretické části práce a provedení výzkumu.
5. Diskuze, přínosy práce.
Seznam doporučené literatury
Gajdošová, E., Herényiová, G. (2006). Emoční inteligence v kontextu učení a dosahování úspěchu. Praha: Portál.
Gillernová, I. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada.
Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha: Columbus.
Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha: Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Gajdošová, E., Herényiová, G. (2006). Emoční inteligence v kontextu učení a dosahování úspěchu. Praha: Portál.
Gillernová, I. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada.
Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha: Columbus.
Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha: Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál.