Diplomová práce se zabývá problematikou deficitů dílčích funkcí u dětí v předškolním věku. Vymezuje jejich etiologii, projevy, klasifikaci a diagnostiku předškolního věku. Okrajově se zmiňuje o specifických poruchách učení. Ve vlastním šetření využívá metody Brigitte Sindelarové k získání potřebných informací pro zhodnocení rozdílu ve frekvenci deficitů dílčích funkcí u dětí intaktních a u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (vadami řeči). Následně vyhodnocuje rozdíl ve frekvenci deficitů mezi těmito skupinami.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problems of shortages of partial functions at preschool age children. It defines their etiology, symptoms, diagnosis and classification of preschool age. The work marginally mentions specific learning disabilities. The research uses method by Brigitte Sindelarová to obtain necessary information in order to evaluate the difference in the frequency of shortages of partial functions at intact children and children with special educational needs (speech impairment). After that is evaluated the difference in frequency deficits between these groups.
Klíčová slova
předškolní věk, deficity dílčích funkcí, diagnostika, metoda Brigitte Sindelarové
Klíčová slova v angličtině
preschool age, deficits of partial functions, diagnostics, method by Brigitte Sindelarová
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou deficitů dílčích funkcí u dětí v předškolním věku. Vymezuje jejich etiologii, projevy, klasifikaci a diagnostiku předškolního věku. Okrajově se zmiňuje o specifických poruchách učení. Ve vlastním šetření využívá metody Brigitte Sindelarové k získání potřebných informací pro zhodnocení rozdílu ve frekvenci deficitů dílčích funkcí u dětí intaktních a u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (vadami řeči). Následně vyhodnocuje rozdíl ve frekvenci deficitů mezi těmito skupinami.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the problems of shortages of partial functions at preschool age children. It defines their etiology, symptoms, diagnosis and classification of preschool age. The work marginally mentions specific learning disabilities. The research uses method by Brigitte Sindelarová to obtain necessary information in order to evaluate the difference in the frequency of shortages of partial functions at intact children and children with special educational needs (speech impairment). After that is evaluated the difference in frequency deficits between these groups.
Klíčová slova
předškolní věk, deficity dílčích funkcí, diagnostika, metoda Brigitte Sindelarové
Klíčová slova v angličtině
preschool age, deficits of partial functions, diagnostics, method by Brigitte Sindelarová
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude vypracovaná ve spoluautorství s Bc. Radka Křižanová
1) Zadání tématu práce, seznámení s požadavky k teoretickému studiu, základní literaturou
2) Stanovení cíle práce, osnovy k teoretické části, formulace výzkumného problému (hypotézy), volba metod a technik ke shromáždění výzkumných dat
3) Realizace výzkumu, zpracování teoretických pramenů
4) Vyhodnocení a interpretace výzkumných dat, uzavření teoretické části práce, sestavení hlavních závěrů
5) Konzultace závěrečných připomínek, dopracování formální stránky, odevzdání závěrečné práce
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude vypracovaná ve spoluautorství s Bc. Radka Křižanová
1) Zadání tématu práce, seznámení s požadavky k teoretickému studiu, základní literaturou
2) Stanovení cíle práce, osnovy k teoretické části, formulace výzkumného problému (hypotézy), volba metod a technik ke shromáždění výzkumných dat
3) Realizace výzkumu, zpracování teoretických pramenů
4) Vyhodnocení a interpretace výzkumných dat, uzavření teoretické části práce, sestavení hlavních závěrů
5) Konzultace závěrečných připomínek, dopracování formální stránky, odevzdání závěrečné práce
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět před vstupem do školy. Brno: Computer press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4. POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9. SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996. VALENTA, M. (ed.). Sborník I. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, Univerzita Palackého, Olomouc, 2001. VALENTA,M. SVOBODA,P. Speciálněpedagogická diagnostika. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3694-4. VALENTA,M. Speciálněpedagogická diagnostika. In.RENOTIÉROVÁ,M.- LUDÍKOVÁ,L a kol. Speciální pedagogika.-1.vyd.- Olomouc: VUP,2003. ISBN 80-244-0646-2. VALENTA,M. Speciálněpedagogická diagnostika. In.: JEŘÁBKOVÁ A KOL.: Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3731-6.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět před vstupem do školy. Brno: Computer press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4. POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-228-9. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9. SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996. VALENTA, M. (ed.). Sborník I. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, Univerzita Palackého, Olomouc, 2001. VALENTA,M. SVOBODA,P. Speciálněpedagogická diagnostika. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3694-4. VALENTA,M. Speciálněpedagogická diagnostika. In.RENOTIÉROVÁ,M.- LUDÍKOVÁ,L a kol. Speciální pedagogika.-1.vyd.- Olomouc: VUP,2003. ISBN 80-244-0646-2. VALENTA,M. Speciálněpedagogická diagnostika. In.: JEŘÁBKOVÁ A KOL.: Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: VUP, 2013. ISBN 978-80-244-3731-6.