Práce se zabývá epistemickou modalitou v mediálních dialozích v současné češtině, jejími prostředky a funkcemi. Na základě české i zahraniční lingvistické a filozofické literatury popisuje vyjadřování epistemických postojů vlastního názoru a osobnosti hosta v současné mluvené češtině v médiích. Doložené jazykové prostředky a hranice mezi nimi jsou předmětem popisu s ohledem na formy a funkce epistémické modality.
Anotace v angličtině
The thesis deals with epistemic modality and its functioning in media dialogues of contemporary Czech. Based in both Czech, and international linguistic theories and a philosophical framework, the text aims to describe how epistemic attitudes are expressed in contemporary spoken Czech presenting personal opinions of the speaker and, at the same time, presenting one´s individuality within a dialogue. The linguistic means and internal borderlines between them are described to differentiate between forms and functions of epistemic modality.
epistemic modality, linguistic means, functions, media dialogue, contemporary
spoken Czech
Rozsah průvodní práce
140 stran, 253 263 znaků
Jazyk
NE
Anotace
Práce se zabývá epistemickou modalitou v mediálních dialozích v současné češtině, jejími prostředky a funkcemi. Na základě české i zahraniční lingvistické a filozofické literatury popisuje vyjadřování epistemických postojů vlastního názoru a osobnosti hosta v současné mluvené češtině v médiích. Doložené jazykové prostředky a hranice mezi nimi jsou předmětem popisu s ohledem na formy a funkce epistémické modality.
Anotace v angličtině
The thesis deals with epistemic modality and its functioning in media dialogues of contemporary Czech. Based in both Czech, and international linguistic theories and a philosophical framework, the text aims to describe how epistemic attitudes are expressed in contemporary spoken Czech presenting personal opinions of the speaker and, at the same time, presenting one´s individuality within a dialogue. The linguistic means and internal borderlines between them are described to differentiate between forms and functions of epistemic modality.