Tématem práce je náhled na konstrukci mediálního obrazu politické strany ČSSD v bohumínském dvoutýdeníku OKO vzhledem k tomu, že je tato strana ve vedení místní samosprávy. Hlavním popudem k výběru tohoto tématu je fakt, že je dvoutýdeník OKO dotován z veřejného rozpočtu.
Cílem práce je zjistit, jak velký prostor dostávala ke své prezentaci v Oku (v létech 2010-2014) politická strana ČSSD v kontrastu se zbylými politickými stranami ve městě. Sociální demokraté vládnou v Bohumíně od roku 1994 a vládli i během sledovaného období (2010-2014). Mají tedy faktický vliv na náplň dvoutýdeníku, což vychází z faktu, že periodikum OKO vydává město Bohumín. Dílčím cílem práce je prokázat, či vyvrátit možnou souvislost mezi náplní periodika a volebními výsledky z komunálních voleb (2010, 2014).
Naplnění cíle práce budu realizovat za pomocí obsahové analýzy. Analýza nezohlední jen přímé politicko-propagačních texty, ale i články, jejichž hlavním tématem není ČSSD ani její představitelé, a přesto tam tyto subjekty figurují. Výsledná data budou konfrontována s daty získanými stejnou metodikou, které referují o množství prostoru, jehož se v Oku dostalo jiným politickým stranám. Analýza kromě prostoru zohlední i počet zmínek o jednotlivých zastupitelích v periodiku. Závěrem bude tato práce řešit možnou souvislost mezi novelou tiskového zákona z roku 2013 a obsahem dvoutýdeníku OKO.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis deals with the construction of a media image of the Czech Social Democratic Party (ČSSD) in a Bohumín's be-weekly OKO as this party is leading the local self-government. I chose this topic because OKO is subsidized from the public budget.
The goal of this Thesis is to find out how much space ČSSD was getting for its presentation in OKO (in 2010-2014) compared to the other political parties in town. The social democrats have been in power in Bohumín since 1994 and were in power also during the period under consideration (2010-2014). Therefore they in fact influence the contents of the be-weekly, which arises from the fact that OKO is published by the town of Bohumín. The sub-goal of this Thesis is to prove or disprove a possible relationship between the contents of the periodical and results of the municipal elections (2010, 2014).
I am going to achieve the goal by means of a contents analysis. The analysis is going to take into consideration not only direct political and promotional texts but also articles whose main topics do not include ČSSD or its representatives, yet these subjects are still featured there. The resulting data will be confronted with data obtained using the same methodology, which refer to the space that the other political parties got in OKO. In addition to the space, the analysis is going to factor also the number of references to the particular municipal representatives in the periodical. In the end, the Thesis will also deal with a possible relation between the Press Law of 2012 and contents of OKO.
Klíčová slova
Výzkumná práce, mediální obraz, bohumínský dvoutýdeník OKO, Česká strana sociálně demokratická (ČSSD), tiskový zákon, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
Research thesis, media representation, Bohumín's be-weekly OKO, Czech Social Democratic Party (ČSSD), Press Law, content analysis
Rozsah průvodní práce
80 615 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem práce je náhled na konstrukci mediálního obrazu politické strany ČSSD v bohumínském dvoutýdeníku OKO vzhledem k tomu, že je tato strana ve vedení místní samosprávy. Hlavním popudem k výběru tohoto tématu je fakt, že je dvoutýdeník OKO dotován z veřejného rozpočtu.
Cílem práce je zjistit, jak velký prostor dostávala ke své prezentaci v Oku (v létech 2010-2014) politická strana ČSSD v kontrastu se zbylými politickými stranami ve městě. Sociální demokraté vládnou v Bohumíně od roku 1994 a vládli i během sledovaného období (2010-2014). Mají tedy faktický vliv na náplň dvoutýdeníku, což vychází z faktu, že periodikum OKO vydává město Bohumín. Dílčím cílem práce je prokázat, či vyvrátit možnou souvislost mezi náplní periodika a volebními výsledky z komunálních voleb (2010, 2014).
Naplnění cíle práce budu realizovat za pomocí obsahové analýzy. Analýza nezohlední jen přímé politicko-propagačních texty, ale i články, jejichž hlavním tématem není ČSSD ani její představitelé, a přesto tam tyto subjekty figurují. Výsledná data budou konfrontována s daty získanými stejnou metodikou, které referují o množství prostoru, jehož se v Oku dostalo jiným politickým stranám. Analýza kromě prostoru zohlední i počet zmínek o jednotlivých zastupitelích v periodiku. Závěrem bude tato práce řešit možnou souvislost mezi novelou tiskového zákona z roku 2013 a obsahem dvoutýdeníku OKO.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Thesis deals with the construction of a media image of the Czech Social Democratic Party (ČSSD) in a Bohumín's be-weekly OKO as this party is leading the local self-government. I chose this topic because OKO is subsidized from the public budget.
The goal of this Thesis is to find out how much space ČSSD was getting for its presentation in OKO (in 2010-2014) compared to the other political parties in town. The social democrats have been in power in Bohumín since 1994 and were in power also during the period under consideration (2010-2014). Therefore they in fact influence the contents of the be-weekly, which arises from the fact that OKO is published by the town of Bohumín. The sub-goal of this Thesis is to prove or disprove a possible relationship between the contents of the periodical and results of the municipal elections (2010, 2014).
I am going to achieve the goal by means of a contents analysis. The analysis is going to take into consideration not only direct political and promotional texts but also articles whose main topics do not include ČSSD or its representatives, yet these subjects are still featured there. The resulting data will be confronted with data obtained using the same methodology, which refer to the space that the other political parties got in OKO. In addition to the space, the analysis is going to factor also the number of references to the particular municipal representatives in the periodical. In the end, the Thesis will also deal with a possible relation between the Press Law of 2012 and contents of OKO.
Klíčová slova
Výzkumná práce, mediální obraz, bohumínský dvoutýdeník OKO, Česká strana sociálně demokratická (ČSSD), tiskový zákon, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
Research thesis, media representation, Bohumín's be-weekly OKO, Czech Social Democratic Party (ČSSD), Press Law, content analysis
Zásady pro vypracování
Tématem práce je náhled na konstrukci mediálního obrazu politické strany ČSSD v bohumínském dvoutýdeníku OKO vzhledem k tomu, že je tato strana ve vedení místní samosprávy. Hlavním popudem k výběru tohoto tématu je fakt, že je dvoutýdeník OKO dotován z veřejného rozpočtu.
Cílem práce je zjistit, jak velký prostor dostávala ke své prezentaci v Oku (v létech 2010-2014) politická strana ČSSD v kontrastu se zbylými politickými stranami ve městě. Sociální domokraté vládnou v Bohumíně od roku 1994 a vládli i během sledovaného období (2010-2014). Mají tedy faktický vliv na náplň dvoutýdeníku, což vychází z faktu, že periodikum OKO vydává město Bohumín. Dílčím cílem práce je prokázat, či vyvrátit možnou souvislost mezi náplní periodika a volebními výsledky z komunálních voleb (2010, 2014).
Naplnění cíle práce budu realizovat za pomocí obsahové analýzy. Analýza nezohlední jen přímé politicko-propagačních texty, ale i články, jejichž hlavním tématem není ČSSD ani její představitelé, a přesto tam tyto subjekty figurují. Výsledná data budou konfrontována s daty získanými stejnou metodikou, které referují o množství prostoru, jehož se v Oku dostalo jiným politickým stranám. Analýza kromě prostoru zohlední i pozitivní, či negativní vyznění jednotlivých textů.
V teoretické části se budu zabývat důležitými teoretickými koncepty, zejména nastolováním agendy (agenda setting) a mediální konstrukcí reality. Kontextová část zahrnuje definici dvoutýdeníku OKO včetně rubrik a jeho personálie, popis tiskového zákona a jeho novely z roku 2012, výsledky komunálních voleb do zastupitelstva města Bohumína z roku 2010 a 2014 a složení zastupitelstva v mezi volebních obdobích. Metodologická část obsahuje formulaci výzkumných cílů a definici postupu, který využiji při analýze. Analytická část spadající pod část metodologickou je realizována průzkumem jednotlivých vydání dvoutýdenníku OKO. Každé vydání je pak vystaveno obsahové analýze a výsledky jsou zařazeny do komplexní analýzy, která potvrdí, či vyvrátí hypotézu o nastolování agendy v periodiku OKO.
Zásady pro vypracování
Tématem práce je náhled na konstrukci mediálního obrazu politické strany ČSSD v bohumínském dvoutýdeníku OKO vzhledem k tomu, že je tato strana ve vedení místní samosprávy. Hlavním popudem k výběru tohoto tématu je fakt, že je dvoutýdeník OKO dotován z veřejného rozpočtu.
Cílem práce je zjistit, jak velký prostor dostávala ke své prezentaci v Oku (v létech 2010-2014) politická strana ČSSD v kontrastu se zbylými politickými stranami ve městě. Sociální domokraté vládnou v Bohumíně od roku 1994 a vládli i během sledovaného období (2010-2014). Mají tedy faktický vliv na náplň dvoutýdeníku, což vychází z faktu, že periodikum OKO vydává město Bohumín. Dílčím cílem práce je prokázat, či vyvrátit možnou souvislost mezi náplní periodika a volebními výsledky z komunálních voleb (2010, 2014).
Naplnění cíle práce budu realizovat za pomocí obsahové analýzy. Analýza nezohlední jen přímé politicko-propagačních texty, ale i články, jejichž hlavním tématem není ČSSD ani její představitelé, a přesto tam tyto subjekty figurují. Výsledná data budou konfrontována s daty získanými stejnou metodikou, které referují o množství prostoru, jehož se v Oku dostalo jiným politickým stranám. Analýza kromě prostoru zohlední i pozitivní, či negativní vyznění jednotlivých textů.
V teoretické části se budu zabývat důležitými teoretickými koncepty, zejména nastolováním agendy (agenda setting) a mediální konstrukcí reality. Kontextová část zahrnuje definici dvoutýdeníku OKO včetně rubrik a jeho personálie, popis tiskového zákona a jeho novely z roku 2012, výsledky komunálních voleb do zastupitelstva města Bohumína z roku 2010 a 2014 a složení zastupitelstva v mezi volebních obdobích. Metodologická část obsahuje formulaci výzkumných cílů a definici postupu, který využiji při analýze. Analytická část spadající pod část metodologickou je realizována průzkumem jednotlivých vydání dvoutýdenníku OKO. Každé vydání je pak vystaveno obsahové analýze a výsledky jsou zařazeny do komplexní analýzy, která potvrdí, či vyvrátí hypotézu o nastolování agendy v periodiku OKO.
Seznam doporučené literatury
SEDLÁKOVÁ, R. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. 2014. Praha: Grada.
TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M. Metody výzkumu médií. 2010. Praha: Portál.
KOUBA, Miroslav. Kontexty propagandy. 2012. Pardubice: Univerzita Pardubice
KAMENÍK, Martin., KUŽÍLEK, Oldřich. Komu slouží radniční noviny? Vyd. 1. 2015. Praha
ČERVENKA, Jan. Agenda-setting: teoretické přístupy. Vyd. 1. 2008. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR
VERNER, Pavel. Propaganda a manipulace. Vyd. 1. 2011. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského
MCCHESNEY, Robert Waterman. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. 1. české vyd. 2009. Všeň: Grimmus
DAVIDSON, Donald. Subjektivita, intersubjektivita, objektivita. Vyd. 1. 2004. Praha: Filosofia
SCHULZ, W., SCHERER, H. a kol.: Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. vyd. 2004. Praha: Karolinum.
BERGER, Peter L., LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Vyd. 1. 1999. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury
Seznam doporučené literatury
SEDLÁKOVÁ, R. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. 2014. Praha: Grada.
TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M. Metody výzkumu médií. 2010. Praha: Portál.
KOUBA, Miroslav. Kontexty propagandy. 2012. Pardubice: Univerzita Pardubice
KAMENÍK, Martin., KUŽÍLEK, Oldřich. Komu slouží radniční noviny? Vyd. 1. 2015. Praha
ČERVENKA, Jan. Agenda-setting: teoretické přístupy. Vyd. 1. 2008. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR
VERNER, Pavel. Propaganda a manipulace. Vyd. 1. 2011. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského
MCCHESNEY, Robert Waterman. Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. 1. české vyd. 2009. Všeň: Grimmus
DAVIDSON, Donald. Subjektivita, intersubjektivita, objektivita. Vyd. 1. 2004. Praha: Filosofia
SCHULZ, W., SCHERER, H. a kol.: Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. vyd. 2004. Praha: Karolinum.
BERGER, Peter L., LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Vyd. 1. 1999. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou práci, dobře reagoval na posudky i na dotazy komise. Přišel dobře připraven.