Diplomová práce pojednává o možnostech využití literárních textů v hodinách cizího jazyka, konkrétně v hodinách německého jazyka. Teoretická část práce je zaměřena na metodologii výuky literatury v hodině cizího jazyka, didaktiku literatury a výhodách využití literárních textů v hodinách německého jazyka. V praktické části je rozebrán deseti-denní projekt založený na literárním díle rakouské spisovatelky Christiny Nostlinger, Die Ilse ist weg. Jednotlivé kroky projektu jsou formulovány v didakticko-metodických plánech. V příloze se dále nacházejí pracovní listy, které jsou dále využitelné.
Anotace v angličtině
The topic of diploma thesis is using literature in fereign language classes, specifically in classes of German language. Theoretical part of the thesis is focused on methodology of teaching literature in foreign language classes, didactics of literature and the advantages of literature in German language classes. The practical part deals with the project based on a novel by Christine Nostlinger, Die Ilse ist weg. Each step of the project is described in didactics-methodological plans. In the apendix there are working sheets that can be further used in German language classes.
Klíčová slova
DaF - Unterricht, výuka cizího jazyka, literární texty, literatura pro mládež, metodologie, didaktika
Klíčová slova v angličtině
DaF-Unterricht, Foreign Language Teaching, Literature, Literature for Young Adults, Methodology, Didactics
Rozsah průvodní práce
108 000
Jazyk
NE
Anotace
Diplomová práce pojednává o možnostech využití literárních textů v hodinách cizího jazyka, konkrétně v hodinách německého jazyka. Teoretická část práce je zaměřena na metodologii výuky literatury v hodině cizího jazyka, didaktiku literatury a výhodách využití literárních textů v hodinách německého jazyka. V praktické části je rozebrán deseti-denní projekt založený na literárním díle rakouské spisovatelky Christiny Nostlinger, Die Ilse ist weg. Jednotlivé kroky projektu jsou formulovány v didakticko-metodických plánech. V příloze se dále nacházejí pracovní listy, které jsou dále využitelné.
Anotace v angličtině
The topic of diploma thesis is using literature in fereign language classes, specifically in classes of German language. Theoretical part of the thesis is focused on methodology of teaching literature in foreign language classes, didactics of literature and the advantages of literature in German language classes. The practical part deals with the project based on a novel by Christine Nostlinger, Die Ilse ist weg. Each step of the project is described in didactics-methodological plans. In the apendix there are working sheets that can be further used in German language classes.
Klíčová slova
DaF - Unterricht, výuka cizího jazyka, literární texty, literatura pro mládež, metodologie, didaktika
Klíčová slova v angličtině
DaF-Unterricht, Foreign Language Teaching, Literature, Literature for Young Adults, Methodology, Didactics
Zásady pro vypracování
Poskytnutí teoretických poznatků o možnostech využití literárních textů ve výuce německého jazyk a vhodných metodách.
Zhodnocení, které texty a žánry jsou pro výuku DaF nejvhodnější.
Zjistit, podle jakých kritérií se řídit při výběru literárního textu.
Uvést příklady, jak se s těmito texty dá pracovat (didaktické metody) a také jak správně při použití literárního textu postupovat.
Uvést příklady a možná řešení problémů, které mohou během četby nastat.
Uvést možnosti praktického využití teoretických poznatků v praxi.
Zásady pro vypracování
Poskytnutí teoretických poznatků o možnostech využití literárních textů ve výuce německého jazyk a vhodných metodách.
Zhodnocení, které texty a žánry jsou pro výuku DaF nejvhodnější.
Zjistit, podle jakých kritérií se řídit při výběru literárního textu.
Uvést příklady, jak se s těmito texty dá pracovat (didaktické metody) a také jak správně při použití literárního textu postupovat.
Uvést příklady a možná řešení problémů, které mohou během četby nastat.
Uvést možnosti praktického využití teoretických poznatků v praxi.
Seznam doporučené literatury
1. ALTENBURG, Erika. 1991. Wege zum selbstständigen Lesen. Berlin: Cornelsen Lernhilfen; Auflage: Nachdruck. ISBN 3589050225.
2. BAROKOVÁ, J. 2004. Ausgewählte Kapitel aus der Kinder: und Jugendliteratur der deutschsprachigen Länder. Brno: Masarykova Univerzita v Brně. ISBN 802103355X.
3. BERTSCHI - KAUFMANN, Andrea. 2006. Das Lesen anregen, fördern, begleiten. Auflage Velber: Kallmeyer. ISBN 3 - 780 - 02079 - 3.
4. Bildungstandards: Praxishandbuch. 2011. Graz: BIFIE&ÖSZ (Hrsg.). ISBN 9783701177745.
5. BISCHOF, Monika, Viola KESSLING a Rüdiger KRECHEL. 1998. Landeskunde und Literaturdidaktik. Berlin: Langenscheidt. ISBN 3-468-49677-X.
6. BREDELLA, Lothar. 1980. Das Verstehen literarischer Texte. Erste. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 3170044672.
7. BRUMFIT, C.J. a R.A. CARTER. 1986. Literature and Language Teaching. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0194370828.
8. CANDLIN, C.N. 1984. Reading in a Foreign Language. New York: Longman. ISBN 0582553725.
9. CHODĚRA, Radomír. 2006. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia. ISBN 8020012133.
10. DAWIDOWSKI, Christian. Das Lesen und die Vermittlung von Literatur: Gegenstand einer forschungsorientierten Literatur- und Mediendidaktik. Verfügbar auf: http://www.lidi.uni-osnabrueck.de/wp-content/uploads/2011/05/Was-ist- Literaturdidaktik_.pdf
11. DIEFENDORFF, James. Motivationstypen [online]. [zit. 2016-06-04]. Verfügbar auf: http://www.wirtschaftspsychologie-aktuell.de/lernen/lernen-20130201-james-diefendorff-fuenf-motivationstypen.html
12. DODERER, Klaus. 1992. Literarische Jugendkultur : Kulturelle und gesellschaftliche Aspekte der Kinder- und Jugendliteratur in Deutschland. Weinheim : Juventa Verlag. ISBN 3779904462.
13. DÖMISCHOVÁ, Ivona. 2014. Projektunterricht I. Olomouc. Das Skriptum. Univerzita Palackého. Kein ISBN.
14. DUAN, Tinghui. 2012. Kinder- und Jugendliteratur im DaF-Unterricht mit Erwachsenen. München: GRIN Verlag, ISBN 9783656319573.
15. DÜWELL, Henning. 2003. Fremdsprachenlerner, Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Auflage, Tübingen-Basel: Francke UTB. Kein ISBN.
16. EHLERS, Swantje. 1992. Literarische Texte lesen lernen. München: Verlag Klett. ISBN 0-8058-4110-5.
17. EHLERS, Swantje. 2003. Übungen zum Leseverstehen. Tübungen: A. France Verlag. ISBN 3-7720-1709-6.
18. FRANZ, Kurt a Bernhard MEIER. 1978. Didaktische Aspekte der Kinder- und Jugendliteratur. Berlin: Oldenbourg. ISBN 3486034480.
19. FÜRST, A., HELBIG, E., SCHMITT, V. 2000. Kinder: und Jugendliteratur. Theorie und Praxis. Troisdorf: Bildungsverlag EINS, Kieser. ISBN 3824211041.
20. GELDSCHLÄGER, Jonas. Wortwuchs: Literarische Gattungen [online]. [zit. 2015 06-03]. Verfügbar auf: http://wortwuchs.net/literarische-gattungen/
21. GIBITZ, Ulrich. Handlungsorientierte und authentische Textarbeit im Fremdsprachenunterricht.Am Beispiel des Deutsch als Fremdsprache-Unterrichts in Kamerun [online]. [zit.2016-06-04]. Verfügbar auf: http://www.lernen-wollen.de/mediapool/61/617820/data/Handlungsorientierte_und_authentische_Textarbeit_im_Fremdsprachenunterricht.pdf
22. GOETHE INSTITUT. 2015. Authentisches Material [online]. [zit. 2015-06-07]. Verfügbar auf: http://www.goethe.de/ins/fr/lp/prj/tpd/bul/aut/deindex.htm
23. GRAßMANN, Regina a Susan KAUFMANN. Übungstypologien, Arbeitsanweisungen und Sozialformen im DaZ-Unterricht. Hueber Verlag, 2008. ISBN 978-3-19-121751-8.
24. HAMMRICH, Tim. Fachsprache Umwelt. Berlin: Verlag epubli GmbH, 2013. ISBN 9783844284294.
25. HÁPOVÁ, Tereza. 2008. Kinder- und Jugendliteratur anhand der Stilanalyse des Kinderromans "Alter John" von Peter Härtling. Brno: Masarykova univerzita. Kein ISBN.
26. HOLTMEYER, Annette a Britta SCHWANENBERG. 2015. Kinderliteratur. Planet Wissen [online]. [zit.2016-06-06]. Verfügbar auf: http://www.planet-wissen.de/kultur/literatur/kinderliteratur_von_den_anfaengen_bis_heute/index.html
Seznam doporučené literatury
1. ALTENBURG, Erika. 1991. Wege zum selbstständigen Lesen. Berlin: Cornelsen Lernhilfen; Auflage: Nachdruck. ISBN 3589050225.
2. BAROKOVÁ, J. 2004. Ausgewählte Kapitel aus der Kinder: und Jugendliteratur der deutschsprachigen Länder. Brno: Masarykova Univerzita v Brně. ISBN 802103355X.
3. BERTSCHI - KAUFMANN, Andrea. 2006. Das Lesen anregen, fördern, begleiten. Auflage Velber: Kallmeyer. ISBN 3 - 780 - 02079 - 3.
4. Bildungstandards: Praxishandbuch. 2011. Graz: BIFIE&ÖSZ (Hrsg.). ISBN 9783701177745.
5. BISCHOF, Monika, Viola KESSLING a Rüdiger KRECHEL. 1998. Landeskunde und Literaturdidaktik. Berlin: Langenscheidt. ISBN 3-468-49677-X.
6. BREDELLA, Lothar. 1980. Das Verstehen literarischer Texte. Erste. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 3170044672.
7. BRUMFIT, C.J. a R.A. CARTER. 1986. Literature and Language Teaching. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0194370828.
8. CANDLIN, C.N. 1984. Reading in a Foreign Language. New York: Longman. ISBN 0582553725.
9. CHODĚRA, Radomír. 2006. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia. ISBN 8020012133.
10. DAWIDOWSKI, Christian. Das Lesen und die Vermittlung von Literatur: Gegenstand einer forschungsorientierten Literatur- und Mediendidaktik. Verfügbar auf: http://www.lidi.uni-osnabrueck.de/wp-content/uploads/2011/05/Was-ist- Literaturdidaktik_.pdf
11. DIEFENDORFF, James. Motivationstypen [online]. [zit. 2016-06-04]. Verfügbar auf: http://www.wirtschaftspsychologie-aktuell.de/lernen/lernen-20130201-james-diefendorff-fuenf-motivationstypen.html
12. DODERER, Klaus. 1992. Literarische Jugendkultur : Kulturelle und gesellschaftliche Aspekte der Kinder- und Jugendliteratur in Deutschland. Weinheim : Juventa Verlag. ISBN 3779904462.
13. DÖMISCHOVÁ, Ivona. 2014. Projektunterricht I. Olomouc. Das Skriptum. Univerzita Palackého. Kein ISBN.
14. DUAN, Tinghui. 2012. Kinder- und Jugendliteratur im DaF-Unterricht mit Erwachsenen. München: GRIN Verlag, ISBN 9783656319573.
15. DÜWELL, Henning. 2003. Fremdsprachenlerner, Handbuch Fremdsprachenunterricht. 4. Auflage, Tübingen-Basel: Francke UTB. Kein ISBN.
16. EHLERS, Swantje. 1992. Literarische Texte lesen lernen. München: Verlag Klett. ISBN 0-8058-4110-5.
17. EHLERS, Swantje. 2003. Übungen zum Leseverstehen. Tübungen: A. France Verlag. ISBN 3-7720-1709-6.
18. FRANZ, Kurt a Bernhard MEIER. 1978. Didaktische Aspekte der Kinder- und Jugendliteratur. Berlin: Oldenbourg. ISBN 3486034480.
19. FÜRST, A., HELBIG, E., SCHMITT, V. 2000. Kinder: und Jugendliteratur. Theorie und Praxis. Troisdorf: Bildungsverlag EINS, Kieser. ISBN 3824211041.
20. GELDSCHLÄGER, Jonas. Wortwuchs: Literarische Gattungen [online]. [zit. 2015 06-03]. Verfügbar auf: http://wortwuchs.net/literarische-gattungen/
21. GIBITZ, Ulrich. Handlungsorientierte und authentische Textarbeit im Fremdsprachenunterricht.Am Beispiel des Deutsch als Fremdsprache-Unterrichts in Kamerun [online]. [zit.2016-06-04]. Verfügbar auf: http://www.lernen-wollen.de/mediapool/61/617820/data/Handlungsorientierte_und_authentische_Textarbeit_im_Fremdsprachenunterricht.pdf
22. GOETHE INSTITUT. 2015. Authentisches Material [online]. [zit. 2015-06-07]. Verfügbar auf: http://www.goethe.de/ins/fr/lp/prj/tpd/bul/aut/deindex.htm
23. GRAßMANN, Regina a Susan KAUFMANN. Übungstypologien, Arbeitsanweisungen und Sozialformen im DaZ-Unterricht. Hueber Verlag, 2008. ISBN 978-3-19-121751-8.
24. HAMMRICH, Tim. Fachsprache Umwelt. Berlin: Verlag epubli GmbH, 2013. ISBN 9783844284294.
25. HÁPOVÁ, Tereza. 2008. Kinder- und Jugendliteratur anhand der Stilanalyse des Kinderromans "Alter John" von Peter Härtling. Brno: Masarykova univerzita. Kein ISBN.
26. HOLTMEYER, Annette a Britta SCHWANENBERG. 2015. Kinderliteratur. Planet Wissen [online]. [zit.2016-06-06]. Verfügbar auf: http://www.planet-wissen.de/kultur/literatur/kinderliteratur_von_den_anfaengen_bis_heute/index.html