Tato práce se zabývá loutkovými filmy českého režiséra, výtvarníka a scénáristy Jana Baleje. Analyzuje narativní strategie, které se v nich objevují, a zaměřuje se na jeho výtvarný a animační styl. Analýza zahrnuje Balejovy dva celovečerní filmy - Fimfárum 2 - část nazvanou Moře, strýčku, proč je slané? (2006) a Jedné noci v jednom městě (2007). Pro zachycení jeho uměleckého stylu je zohledněna také filmová mizanscéna, především pak samotný objekt loutky. Metodologicky vychází práce ze systému narativních strategií Paula Wellse, jak ho popisuje ve své knize Understanding Animation. Na základě analýz jsou odhalovány nejvíce využívané strategie v Balejových filmech a zaznamenán jeho autorský styl a možné inspirační vlivy.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on puppet films of Czech director, artist and script writer Jan Balej. It analyses narrative strategies which appear in his work and it concentrates on his art style and style of animation. Analysis includes two of Balej's feature films - Fimfarum 2 - its part called The Sea, Uncle, Why Is It Salty? (2006) and One Night, One City (2007). For depiction of his artistic style it also takes account of film mise-en-scene, especially of puppet itself. Methodologically this thesis comes out of Paul Wells' system of narrative strategies as he describes it in his book Understanding Animation. On the basis of the analysis this work reveals the most employed strategies in Jan Balej's films and describes his authorial style and possible sources of inspiration.
Klíčová slova
Jan Balej, narativní strategie, loutková animace, český animovaný film, mizanscéna, Fimfárum 2, Jedné noci v jednom městě
Klíčová slova v angličtině
Jan Balej, narrative strategies, puppet animation, Czech animated film, mise-en-scene, Fimfarum 2, One Night, One City
Rozsah průvodní práce
56 s. (97 432 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá loutkovými filmy českého režiséra, výtvarníka a scénáristy Jana Baleje. Analyzuje narativní strategie, které se v nich objevují, a zaměřuje se na jeho výtvarný a animační styl. Analýza zahrnuje Balejovy dva celovečerní filmy - Fimfárum 2 - část nazvanou Moře, strýčku, proč je slané? (2006) a Jedné noci v jednom městě (2007). Pro zachycení jeho uměleckého stylu je zohledněna také filmová mizanscéna, především pak samotný objekt loutky. Metodologicky vychází práce ze systému narativních strategií Paula Wellse, jak ho popisuje ve své knize Understanding Animation. Na základě analýz jsou odhalovány nejvíce využívané strategie v Balejových filmech a zaznamenán jeho autorský styl a možné inspirační vlivy.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on puppet films of Czech director, artist and script writer Jan Balej. It analyses narrative strategies which appear in his work and it concentrates on his art style and style of animation. Analysis includes two of Balej's feature films - Fimfarum 2 - its part called The Sea, Uncle, Why Is It Salty? (2006) and One Night, One City (2007). For depiction of his artistic style it also takes account of film mise-en-scene, especially of puppet itself. Methodologically this thesis comes out of Paul Wells' system of narrative strategies as he describes it in his book Understanding Animation. On the basis of the analysis this work reveals the most employed strategies in Jan Balej's films and describes his authorial style and possible sources of inspiration.
Klíčová slova
Jan Balej, narativní strategie, loutková animace, český animovaný film, mizanscéna, Fimfárum 2, Jedné noci v jednom městě
Klíčová slova v angličtině
Jan Balej, narrative strategies, puppet animation, Czech animated film, mise-en-scene, Fimfarum 2, One Night, One City
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude analýza animačního a výtvarného stylu, který ve svých loutkových filmech používá režisér Jan Balej. Metodologický postup bude odvozen z knihy Rudolfa Urce Animovaný film, konkrétně z kapitol Výtvarné zdroje animace a Animátorská hra, podpořený o poznatky z publikace Understanding Animation Paula Wellse. Analýza se soustředí na tři vybrané snímky, jež jsou pro Balejův styl nejtypičtější - Fimfárum 2 - Moře, strýčku, proč je slané? (2006), Jedné noci v jednom městě (2007) a Malá z rybárny (2015). Zaměří se na jednotlivé prvky mizanscény, důraz bude kladen zejména na samotnou loutku (postavu) a její výtvarné zpracování. Cílem práce bude popsání Balejova autorského stylu a jeho inspiračních vlivů. Výsledky stylové analýzy budou komparovány se styly jiných osobností české animátorské tradice.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude analýza animačního a výtvarného stylu, který ve svých loutkových filmech používá režisér Jan Balej. Metodologický postup bude odvozen z knihy Rudolfa Urce Animovaný film, konkrétně z kapitol Výtvarné zdroje animace a Animátorská hra, podpořený o poznatky z publikace Understanding Animation Paula Wellse. Analýza se soustředí na tři vybrané snímky, jež jsou pro Balejův styl nejtypičtější - Fimfárum 2 - Moře, strýčku, proč je slané? (2006), Jedné noci v jednom městě (2007) a Malá z rybárny (2015). Zaměří se na jednotlivé prvky mizanscény, důraz bude kladen zejména na samotnou loutku (postavu) a její výtvarné zpracování. Cílem práce bude popsání Balejova autorského stylu a jeho inspiračních vlivů. Výsledky stylové analýzy budou komparovány se styly jiných osobností české animátorské tradice.
Seznam doporučené literatury
1. BLECHA, Jaroslav a Pavel JIRÁSEK. Česká loutka. Vyd. 1. Praha: KANT, 2008. ISBN 978-80-86970-23-3.
2. BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
3. DUTKA, Edgar. Animovaný film: úvod do scenáristiky animovaného filmu: minimum z historie české animace. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-85883-94-5.
4. GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. První vydání. Zlín: Univerzita Tomáš Bati ve Zlíně, 2011. ISBN 978-80-7454-12-4.
5. LOTMAN, Jurij Michajlovič. O jazyku animovaných filmů. In: BERNARD, Jan (ed.). Tartuská škola. Sborník filmové teorie 2. Praha: Národní filmový archiv, 1995, s. 77-81. ISBN 80-7004-077-7.
6. PLASS, Jiří. Základy animace: základní pravidla klasické a virtuální animace. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010. ISBN 978-80-7238-884-4.
7. ULVER, Stanislav. Animace a doba. 1. vyd. Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisku. 2004.
8. URC, Rudolf. Animovaný film. Vyd. 2. Martin: Osveta, 1984.
9. WELLS, Paul. Understanding Animation. New York: Routledge, 1998, 280 s. ISBN 978-0-415-11596-4.
Seznam doporučené literatury
1. BLECHA, Jaroslav a Pavel JIRÁSEK. Česká loutka. Vyd. 1. Praha: KANT, 2008. ISBN 978-80-86970-23-3.
2. BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
3. DUTKA, Edgar. Animovaný film: úvod do scenáristiky animovaného filmu: minimum z historie české animace. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-85883-94-5.
4. GREGOR, Lukáš. Základy analýzy animovaného filmu. První vydání. Zlín: Univerzita Tomáš Bati ve Zlíně, 2011. ISBN 978-80-7454-12-4.
5. LOTMAN, Jurij Michajlovič. O jazyku animovaných filmů. In: BERNARD, Jan (ed.). Tartuská škola. Sborník filmové teorie 2. Praha: Národní filmový archiv, 1995, s. 77-81. ISBN 80-7004-077-7.
6. PLASS, Jiří. Základy animace: základní pravidla klasické a virtuální animace. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010. ISBN 978-80-7238-884-4.
7. ULVER, Stanislav. Animace a doba. 1. vyd. Praha: Sdružení přátel odborného filmového tisku. 2004.
8. URC, Rudolf. Animovaný film. Vyd. 2. Martin: Osveta, 1984.
9. WELLS, Paul. Understanding Animation. New York: Routledge, 1998, 280 s. ISBN 978-0-415-11596-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Posluchačka nastínila předmět, cíl, metodologii a záměry práce. Obhajoba se soustředila na výhrady a otázky vznesené v posudcích.
Práce byla zkontrolována systémem Theses. Obhájená práce není plagiát.