Bakalářská práce se zabývá analýzou cestovatelského blogu jako nového publicistického žánru. Značná část práce objasňuje publicistické žánry a vytyčuje žánry ve kterých se může objevovat cestovatelská tématika. V práci se rovněž uvádí otázka fenoménu moderních médií, jejich vývoj a vliv na dnešní společnost. Dalším cílem práce bylo uvedení informací o fenoménu blogosféry v Rusku, který je v současnosti velmi aktuální. Součástí teoretické části byl rovněž výklad teorie a vývoje cestopisu jako literárního žánru a porovnání s cestovatelským blogem. Praktická část se zabývá rozborem a výzkumem ruských cestovatelských blogů. Úkolem bylo vybrat tři populární blogery, kteří se věnují cestovatelské tématice a uvést jejich krátký životopis a analyzovat obsahy jejich blogů. Poslední úlohou v této práci bylo vyložení jazykové stránky autorských textů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of travel blog as a new journalistic genre. A significant part of the bachelor thesis clarifies journalistic genres and outlines other genres in which travel themes may appear. This thesis also deals with the phenomenon of modern media, its development and impact on nowadays society. Another aim of this thesis was to provide information about the phenomenon of blogosphere in Russia, which is currently very actual. Component of theoretical part was explanation of theory and development of a travelogue as a literary genre and a comparison with the travel blog. The practical part deals with analysis and research of Russian travel blogs. The task was to pick three popular bloggers that are dedicated to travel themes and introduce their short curriculum vitae and analyze contents of their blogs. The last task in this work was to interpret language of the author's texts.
Klíčová slova
publicistický styl, publicistický žánr, moderní média, Ruská blogosféra, LiveJournal, cestopis, cestovatelský blog, Ilja Varlamov, Sergey Dolja, Artur Šipagov
Klíčová slova v angličtině
journalistic style, journalistic genre, modern media, Russian blogosphere, LiveJournal, travelogue, travel blog, Ilja Varlamov, Sergey Dolja, Artur Sipagov
Rozsah průvodní práce
61 s. s přílohami (91 900)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá analýzou cestovatelského blogu jako nového publicistického žánru. Značná část práce objasňuje publicistické žánry a vytyčuje žánry ve kterých se může objevovat cestovatelská tématika. V práci se rovněž uvádí otázka fenoménu moderních médií, jejich vývoj a vliv na dnešní společnost. Dalším cílem práce bylo uvedení informací o fenoménu blogosféry v Rusku, který je v současnosti velmi aktuální. Součástí teoretické části byl rovněž výklad teorie a vývoje cestopisu jako literárního žánru a porovnání s cestovatelským blogem. Praktická část se zabývá rozborem a výzkumem ruských cestovatelských blogů. Úkolem bylo vybrat tři populární blogery, kteří se věnují cestovatelské tématice a uvést jejich krátký životopis a analyzovat obsahy jejich blogů. Poslední úlohou v této práci bylo vyložení jazykové stránky autorských textů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the analysis of travel blog as a new journalistic genre. A significant part of the bachelor thesis clarifies journalistic genres and outlines other genres in which travel themes may appear. This thesis also deals with the phenomenon of modern media, its development and impact on nowadays society. Another aim of this thesis was to provide information about the phenomenon of blogosphere in Russia, which is currently very actual. Component of theoretical part was explanation of theory and development of a travelogue as a literary genre and a comparison with the travel blog. The practical part deals with analysis and research of Russian travel blogs. The task was to pick three popular bloggers that are dedicated to travel themes and introduce their short curriculum vitae and analyze contents of their blogs. The last task in this work was to interpret language of the author's texts.
Klíčová slova
publicistický styl, publicistický žánr, moderní média, Ruská blogosféra, LiveJournal, cestopis, cestovatelský blog, Ilja Varlamov, Sergey Dolja, Artur Šipagov
Klíčová slova v angličtině
journalistic style, journalistic genre, modern media, Russian blogosphere, LiveJournal, travelogue, travel blog, Ilja Varlamov, Sergey Dolja, Artur Sipagov
Zásady pro vypracování
1. Studium teoretické literatury ohledně publicistiky se zaměřením na cestopis jako žánr
2. Shromáždění podkladových materiálů - ruských a českých populárních cestovatelských blogů
3. Analýza a syntéza shromážděného materiálu, konfrontace teoretických poznatků a praktických podkladů
4. Vyvozovaní závěru
Zásady pro vypracování
1. Studium teoretické literatury ohledně publicistiky se zaměřením na cestopis jako žánr
2. Shromáždění podkladových materiálů - ruských a českých populárních cestovatelských blogů
3. Analýza a syntéza shromážděného materiálu, konfrontace teoretických poznatků a praktických podkladů
4. Vyvozovaní závěru
Seznam doporučené literatury
FAKTOROVÁ, Veronika. Mezi poznáním a imaginací: podoby obrozenského cestopisu. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2012. Literární věda (ARSCI). ISBN 978-80-7420-026-7.
O. V. LUTOVINOVA. Internet-kommunikacija kak novaja recevaja formacija: kollektivnaja monografija. 2-e izdanie, stereotipnoe. Moskva: Flinta - Nauka, 2012. ISBN 5976513107.
MARTÍNEK, Jiří a Miloslav MARTÍNEK. Kdo byl kdo: naši cestovatelé a geografové. 1. vyd. Praha: Libri, 1998. Kdo byl kdo. ISBN 80-85983-50-8.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-124-1.
ŠTORKÁN, Karel. Úvod do teorie publicistických žánrů. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
Seznam doporučené literatury
FAKTOROVÁ, Veronika. Mezi poznáním a imaginací: podoby obrozenského cestopisu. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2012. Literární věda (ARSCI). ISBN 978-80-7420-026-7.
O. V. LUTOVINOVA. Internet-kommunikacija kak novaja recevaja formacija: kollektivnaja monografija. 2-e izdanie, stereotipnoe. Moskva: Flinta - Nauka, 2012. ISBN 5976513107.
MARTÍNEK, Jiří a Miloslav MARTÍNEK. Kdo byl kdo: naši cestovatelé a geografové. 1. vyd. Praha: Libri, 1998. Kdo byl kdo. ISBN 80-85983-50-8.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-124-1.
ŠTORKÁN, Karel. Úvod do teorie publicistických žánrů. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.