Tématem disertační práce je motivace studentů Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele. Hlavním cílem výzkumu je identifikovat, analyzovat a srovnat faktory, které mají vliv na motivaci studentů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele. Práce se zabývá motivací a motivačními faktory, popisuje profesi učitele a její aspekty. Empirická část práce se zaměřuje na motivační faktory studentů učitelství a na jejich záměry týkající se zaměstnání po absolvování studia. Teoretickým východiskem celé práce je problematika teorií motivace s akcentem na pedagogiku. Vědní obor psychologie vytvoří teoretický rámec pro koncepci motivace, vědní obor pedagogika pak vytvoří teoretický rámec pro profesní přípravu, zde navíc specificky pro profesi učitele.
Anotace v angličtině
The dissertation explores motivation of the students of the Palacký University in Olomouc for studying to become a teacher by profession. The main objective of the research is to identify, analyse and compare factors which influence motivation of the students of the Palacký University in Olomouc for studying to become a teacher. The thesis deals with motivation and motivational factors, it describes the teaching profession and its aspects. The empirical part of the thesis focuses on motivational factors of these students and on their intentions concerning their employment after graduation. The theoretical framework of the dissertation is formed by the field of theories of motivation with emphasis on pedagogy. The theoretical basis for the concept of motivation stems from the scientific field of psychology, the theoretical basis for professional training, in this case specifically for the teaching profession, stems from the scientific field of pedagogy.
Klíčová slova
motivace, motivační faktory, studium, profese učitele, motivace ke studiu na profesi učitele, Univerzita Palackého v Olomouci
Klíčová slova v angličtině
motivation, motivational factors, study, teacher profession, motivation for specialization on teacher profession, Palacký University Olomouc
Rozsah průvodní práce
267 s. 531 000 znaků.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem disertační práce je motivace studentů Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele. Hlavním cílem výzkumu je identifikovat, analyzovat a srovnat faktory, které mají vliv na motivaci studentů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele. Práce se zabývá motivací a motivačními faktory, popisuje profesi učitele a její aspekty. Empirická část práce se zaměřuje na motivační faktory studentů učitelství a na jejich záměry týkající se zaměstnání po absolvování studia. Teoretickým východiskem celé práce je problematika teorií motivace s akcentem na pedagogiku. Vědní obor psychologie vytvoří teoretický rámec pro koncepci motivace, vědní obor pedagogika pak vytvoří teoretický rámec pro profesní přípravu, zde navíc specificky pro profesi učitele.
Anotace v angličtině
The dissertation explores motivation of the students of the Palacký University in Olomouc for studying to become a teacher by profession. The main objective of the research is to identify, analyse and compare factors which influence motivation of the students of the Palacký University in Olomouc for studying to become a teacher. The thesis deals with motivation and motivational factors, it describes the teaching profession and its aspects. The empirical part of the thesis focuses on motivational factors of these students and on their intentions concerning their employment after graduation. The theoretical framework of the dissertation is formed by the field of theories of motivation with emphasis on pedagogy. The theoretical basis for the concept of motivation stems from the scientific field of psychology, the theoretical basis for professional training, in this case specifically for the teaching profession, stems from the scientific field of pedagogy.
Klíčová slova
motivace, motivační faktory, studium, profese učitele, motivace ke studiu na profesi učitele, Univerzita Palackého v Olomouci
Klíčová slova v angličtině
motivation, motivational factors, study, teacher profession, motivation for specialization on teacher profession, Palacký University Olomouc
Zásady pro vypracování
Název práce: Motivace studentů Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele
Autor: Mgr. Pavla Ludvíková
Ústav: Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Školitel: doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, Ph.D.
Školitel konzultant: PhDr. Lenka Holá, Ph.D.
Abstrakt: Tématem disertační práce je motivace studentů Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele. Hlavním cílem výzkumu je identifikovat, analyzovat a srovnat faktory, které mají vliv na motivaci studentů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele. Výzkumným vzorkem ve výzkumu jsou studenti Univerzity Palackého v Olomouci, konkrétně se jedná o studenty 1. a 2. ročníků navazujícího magisterského studijního programu učitelských oborů v prezenční i v kombinované formě studia. Výzkum bude prováděn metodou dotazníku. Vlastnímu výzkumu bude předcházet předvýzkum, ve kterém bude otestována výzkumná metoda a její použití v praxi, a samotný výzkum bude rozdělen do dvou fází první z nich proběhne na jaře 2013, druhá fáze pak na podzim 2015. Teoretickým východiskem celé práce je problematika teorií motivace s akcentem na pedagogiku. Vědní obor psychologie vytvoří teoretický rámec pro koncepci motivace, vědní obor pedagogika pak vytvoří teoretický rámec pro profesní přípravu, zde navíc specificky pro profesi učitele. Náš výzkum se zaměřuje na motivaci studentů ke studiu na profesi učitele na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Zásady pro vypracování
Název práce: Motivace studentů Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele
Autor: Mgr. Pavla Ludvíková
Ústav: Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Školitel: doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, Ph.D.
Školitel konzultant: PhDr. Lenka Holá, Ph.D.
Abstrakt: Tématem disertační práce je motivace studentů Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele. Hlavním cílem výzkumu je identifikovat, analyzovat a srovnat faktory, které mají vliv na motivaci studentů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele. Výzkumným vzorkem ve výzkumu jsou studenti Univerzity Palackého v Olomouci, konkrétně se jedná o studenty 1. a 2. ročníků navazujícího magisterského studijního programu učitelských oborů v prezenční i v kombinované formě studia. Výzkum bude prováděn metodou dotazníku. Vlastnímu výzkumu bude předcházet předvýzkum, ve kterém bude otestována výzkumná metoda a její použití v praxi, a samotný výzkum bude rozdělen do dvou fází první z nich proběhne na jaře 2013, druhá fáze pak na podzim 2015. Teoretickým východiskem celé práce je problematika teorií motivace s akcentem na pedagogiku. Vědní obor psychologie vytvoří teoretický rámec pro koncepci motivace, vědní obor pedagogika pak vytvoří teoretický rámec pro profesní přípravu, zde navíc specificky pro profesi učitele. Náš výzkum se zaměřuje na motivaci studentů ke studiu na profesi učitele na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita a kol. Psychologie. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
BEDRNOVÁ, Eva, NOVÝ, Ivan. Psychologie a sociologie řízení. Praha : Management Press, 1998. ISBN: 80-85943-57-3.
BEŇO, Matej. Učiteľ v procese transformácie společnosti. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2001. ISBN 80-7098-305-1.
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumil, KUČEROVÁ, Stanislava, KURELOVÁ, Milena a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. ISBN 80-85615-95-9.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 80-7367-273-7.
DECI, Edward, RYAN, Richard. Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New York : Plenum Publishing Co., 1985. ISBN 0-30-642022-8.
DOPITA, Miroslav. Zájem žáků středních škol o fyziku, chemii a matematiku. In Možnosti motivace mládeže je studiu přírodních věd. Sborník recenzovaných příspěvků (s. 2029). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 80-244-2206-0.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
GAVORA, Pavol. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
GLEITMAN, Henry, GROSS, James, REISBERG, Daniel. Psychology. New York, W. W. Norton & Company, 2011. ISBN 978-0-393-93250-8.
HAVLÍK, Radomír. Motivace k učitelskému povolání. Pedagogika, 1995, roč. XLV, č. 2, s. 154-163.
HAVLOVÁ, Jitka. Profesní dráha ve 20. století: úvod do sociologie povolání. Praha, Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-220-6.
HRABAL, Vladimír, MAN, František, PAVELKOVÁ, Isabella. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
HRABAL, Vladimír, PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
KASPER, Tomáš, PÁNKOVÁ, Markéta a kol. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě. Profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha : Academia, 2015. ISBN 80-200-2473-2.
KURELOVÁ, Milena. Učitelská profese v teorii a praxi. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1998. ISBN 80-7042-138-X.
LOKŠA, Jozef, LOKŠOVÁ, Irena. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 978-80-7367-176-X.
MADSEN, Kristen Bent. Moderní teorie motivace. Praha: Academia, 1979.
MENCLOVÁ, Lenka, BAŠTOVÁ, Jarmila. Vysokoškolský student v České republice v roce 2005. Praha : Centrum pro studium vysokého školství, 2005. ISBN 80-86302-35-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. Praha : Triton, 2014. ISBN 80-7387-830-6.
PAŘÍZEK, Vlastimil. Učitel a jeho povolání. Praha, SPN, 1988.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
SOLFRONK, Jan a kol. Učitelství jako profese. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2000. ISBN 80-7083-390-4.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-70-2.
ŠVECOVÁ, Jana. Problémy učitelské profese ve světě. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-077-3.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
WALTEROVÁ, Eliška. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 2001. ISBN 80-7290-059-5.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2007. ISBN 80-262-0044-4.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita a kol. Psychologie. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
BEDRNOVÁ, Eva, NOVÝ, Ivan. Psychologie a sociologie řízení. Praha : Management Press, 1998. ISBN: 80-85943-57-3.
BEŇO, Matej. Učiteľ v procese transformácie společnosti. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2001. ISBN 80-7098-305-1.
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumil, KUČEROVÁ, Stanislava, KURELOVÁ, Milena a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. ISBN 80-85615-95-9.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007. ISBN 80-7367-273-7.
DECI, Edward, RYAN, Richard. Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New York : Plenum Publishing Co., 1985. ISBN 0-30-642022-8.
DOPITA, Miroslav. Zájem žáků středních škol o fyziku, chemii a matematiku. In Možnosti motivace mládeže je studiu přírodních věd. Sborník recenzovaných příspěvků (s. 2029). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 80-244-2206-0.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
GAVORA, Pavol. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
GLEITMAN, Henry, GROSS, James, REISBERG, Daniel. Psychology. New York, W. W. Norton & Company, 2011. ISBN 978-0-393-93250-8.
HAVLÍK, Radomír. Motivace k učitelskému povolání. Pedagogika, 1995, roč. XLV, č. 2, s. 154-163.
HAVLOVÁ, Jitka. Profesní dráha ve 20. století: úvod do sociologie povolání. Praha, Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-220-6.
HRABAL, Vladimír, MAN, František, PAVELKOVÁ, Isabella. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
HRABAL, Vladimír, PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
KASPER, Tomáš, PÁNKOVÁ, Markéta a kol. Učitel ve střední a jihovýchodní Evropě. Profesionalizace učitelského vzdělávání: historické a systematické aspekty. Praha : Academia, 2015. ISBN 80-200-2473-2.
KURELOVÁ, Milena. Učitelská profese v teorii a praxi. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 1998. ISBN 80-7042-138-X.
LOKŠA, Jozef, LOKŠOVÁ, Irena. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 978-80-7367-176-X.
MADSEN, Kristen Bent. Moderní teorie motivace. Praha: Academia, 1979.
MENCLOVÁ, Lenka, BAŠTOVÁ, Jarmila. Vysokoškolský student v České republice v roce 2005. Praha : Centrum pro studium vysokého školství, 2005. ISBN 80-86302-35-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. Praha : Triton, 2014. ISBN 80-7387-830-6.
PAŘÍZEK, Vlastimil. Učitel a jeho povolání. Praha, SPN, 1988.
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
SOLFRONK, Jan a kol. Učitelství jako profese. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2000. ISBN 80-7083-390-4.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-70-2.
ŠVECOVÁ, Jana. Problémy učitelské profese ve světě. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-077-3.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
WALTEROVÁ, Eliška. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 2001. ISBN 80-7290-059-5.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2007. ISBN 80-262-0044-4.