Ve své diplomové práci analyzuji vztah mezi pěstounkou a její dcerou, s cílem zaměřit se na změny, které mezi nimi nastaly po přijetí pěstounských dětí do rodiny. Prostřednictví pěti rozhovorů s mladými ženami se snažím zprostředkovat zkušenost biologických děti, která popisuje nejen jejich prožívání, ale odkrývá i negativní či pozitivní dopady pěstounské péče na členy původního rodinného systému. Dále představuji i současný postoj respondentů na samotné pěstounství.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analyzation of relationship between foster and her daughter. The goal is to focus on the changes that occurred after excepting the foster children into the family.
Through five interviews with young women, I try to convey the experience of biological children, which describes not only their experience, but also reveals the negative or positive effects of foster care on members of the original family system.
Furthermore, I present the current attitude of respondents to foster care itself.
Klíčová slova
Pěstounská péče, biologické děti v pěstounské rodině, vztah matky a dcery, pozitivní a negativní aspekty, výzkum,
Klíčová slova v angličtině
Foster care, the biologicall children in foster family, the relationship between mother and daughter, pozitive and negative aspects, research
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci analyzuji vztah mezi pěstounkou a její dcerou, s cílem zaměřit se na změny, které mezi nimi nastaly po přijetí pěstounských dětí do rodiny. Prostřednictví pěti rozhovorů s mladými ženami se snažím zprostředkovat zkušenost biologických děti, která popisuje nejen jejich prožívání, ale odkrývá i negativní či pozitivní dopady pěstounské péče na členy původního rodinného systému. Dále představuji i současný postoj respondentů na samotné pěstounství.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the analyzation of relationship between foster and her daughter. The goal is to focus on the changes that occurred after excepting the foster children into the family.
Through five interviews with young women, I try to convey the experience of biological children, which describes not only their experience, but also reveals the negative or positive effects of foster care on members of the original family system.
Furthermore, I present the current attitude of respondents to foster care itself.
Klíčová slova
Pěstounská péče, biologické děti v pěstounské rodině, vztah matky a dcery, pozitivní a negativní aspekty, výzkum,
Klíčová slova v angličtině
Foster care, the biologicall children in foster family, the relationship between mother and daughter, pozitive and negative aspects, research
Zásady pro vypracování
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce. Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci. Nejpozději do ukončení letního zkouškového období předposledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly. Po schválení osnovy a předložené kapitoly kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu první zápočet. Nejpozději do ukončení zimního zkouškového období posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech dalších kapitol. Po schválení textů všech dalších kapitol kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu druhý zápočet . Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu třetí zápočet. Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Zásady pro vypracování
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce. Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci. Nejpozději do ukončení letního zkouškového období předposledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly. Po schválení osnovy a předložené kapitoly kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu první zápočet. Nejpozději do ukončení zimního zkouškového období posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech dalších kapitol. Po schválení textů všech dalších kapitol kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu druhý zápočet . Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu třetí zápočet. Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Seznam doporučené literatury
- Matějček, Z., Dytrich, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada
- Matějček, Z., Dytrich, Z. (1994). Děti, rodina a stres. Praha: Galén
- Matějček, Z. (2008). Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál
- Konečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia
Seznam doporučené literatury
- Matějček, Z., Dytrich, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada
- Matějček, Z., Dytrich, Z. (1994). Děti, rodina a stres. Praha: Galén
- Matějček, Z. (2008). Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál
- Konečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uchazečka byla komisí vyzvána k představení kvalifikační práce, jejích cílů, průběhu zpracování a dosažených výsledků. Dále byly uchazečce položeny následující otázky:
1. Jaký je cíl Vaší práce a proč jste si práci vybrala?
2. Jak Vás jako výzkumníka ovlivnilo přesvědčení "negativního" dopadu pěstounské péče?
3. Jak lze výsledky Vašeho výzkumu vztáhnout k sociální pedagogice?
Uchazečka reagovala na položené otázky adekvátně.
Na základě posudků vedoucí práce a oponenta, zhodnocení průběhu obhajoby a způsobu zodpovězení položených otázek se komise usnesla na závěrečném hodnocení: C
Komise:
Předseda: doc. PhDr. et Mgr. Petra POTMĚŠILOVÁ, Ph.D.
Členové: PhDr. Gabriela ŠARNÍKOVÁ, Ph.D.
PhDr. Jiří POSPÍŠIL, Ph.D.