- All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic
Návrhy doporučení pro canisterapeutickou praxi u klientely s mentálním postižením (na základě analýzy problematických aspektů)
Main topic in English
Draft recommendations for practice with clients with intellectual disabilities connected with canine therapy process (based on the analysis of selected problems of work)
Title according to student
Návrhy doporučení pro canisterapeutickou praxi u klientely s mentálním postižením (na základě analýzy problematických aspektů)
English title as given by the student
Draft recommendations for practice with clients with intellectual disabilities connected with canine therapy process (based on the analysis of selected problems of work)
Úvod:Canisterapie je terapeutickou metodou se vzrůstající
popularitou. Metoda je využitelná u širokého spektra klientely
(nejen) speciálního pedagoga. V rámci výzkumné a publikační
činnosti se často setkáváme s tématem canisterapie. Ústředním
tématem studií bývá deskripce přínosů pro cílovou skupinu.
Opomíjí se hledisko osob vykonávajících canisterapii. Práce se
zaměřuje na návrhy doporučení pro canisterapeutickou praxi na
základě potřeb samotných canisterapeutů.
Cíl: Popsat a analyzovat návrhy podoby ideálního
canisterapeutického kurzu koncipovaného vybranými
canisterapeuty. Popsat a analyzovat návrhy podoby ideální
canisterapeutické zkoušky koncipované vybranými
canisterapeuty. Na základě analýzy získaných dat a interpretace
výsledků navrhnout podobu ideálního canisterapeutického
kurzu. Na základě analýzy získaných dat a interpretace
výsledků navrhnout podobu ideální canisterapeutické zkoušky.
Metodika: Pro zpracování autorského výzkumného šetření bylo
užito kvalitativního přístupu. Ke koncipování výzkumného
šetření byl zvolen design osobní případové studie deskriptivního
charakteru s prvky akčního výzkumu. Pro sběr dat byl užit
polostrukturovaný rozhovor v kombinaci s projektivní
technikou záznam textu do schématu ("Tvorba vlastního
kurzu"). Výzkumného šetření se zúčastnily 3 případy, které pro
zařazení do výzkumného vzorku musely splňovat předem
zadaná kritéria. Při analýze dat byla využita metoda rámcové
analýzy a analýza dat případové studie.
Výsledky: Autorka považuje cíle výzkumného šetření za
splněné. Na základě analýzy dat byly popsány návrhy podoby
ideálního canisterapeutického kurzu koncipovaného vybranými
canisterapeuty. Byla zjištěna témata, která v současně
poskytovaných kurzech chybí a jsou žádoucí. Na základě
zkušeností a potřeb osob vykonávajících canisterapii došlo ke
koncipování ideální podoby canisterapeutické zkoušky.
Následnou sumarizací vznikla podoba ideálního
canisterapeutického kurzu a zkoušky.
Závěr: Získané výsledky lze pro potřeby diplomové práce
považovat za dostačující. Autorka si je vědoma možných limitů,
které mohly v průběhu šetření ovlivnit výsledky výzkumu.
Annotation in English
Introduction: Canistherapy is a therapeutic method with an
increasing popularity. This method is applicable to a wide range
of clients (not only) of special pedagogues. As part of research
and publishing activities, we often encounter the canistherapy
topic. The main subject of these studies is to describe the
benefits for the targeted group. However, the view of
canisterapeutics is often omitted. This thesis focuses on
proposals for canisterapeutic practice based on the needs of
canisterapeuts themselves.
Aim: The aim of thesis is to describe and analyze form
suggestions of the ideal canisterapeutical course designed by
selected canisterapeut. Based on the analysis of the acquired
data and the interpretation of the results, propose the ideal
canisterapeutical workshop. Based on the analysis of the
acquired data and the interpretation of the results, propose the
form of an ideal canisterapeutical exam.
Methodology: In order to process the author's survey, the
qualitative approach was used. The design of personal case
study of decsriptive character with elements of action research
was applied to design the research. The semi-structured
interview was used for data collection in combination with the
projective technique - text entry into the scheme ("Creating the
actual course"). The research was attended by 3 cases, which
had to meet predefined criteria for inclusion in the research
sample. The analysis of the data was based on the method of
frame analysis and analysis of case study data.
Results: The author considers the objectives of the research as
fulfilled. Based on data analysis, the form proposals of the ideal
canisterapeutical course were described and designed by
selected canisterapeuts. The thesis also identifies topics that are
missing and are desirable in the courses currently provided.
Based on the experience and needs of canisterapists, the ideal
form of canisterapeutical course and exam was designed.
Conclusion: Obtained results of the research are sufficient for
the purposes of the thesis. The author is aware of the possible
constraints that could influence the outocome during the survey.
Intellectual disability, proces of canine therapy, course, exams,
qualitative research, competence, recommendations, effect
Length of the covering note
99
Language
CZ
Annotation
Úvod:Canisterapie je terapeutickou metodou se vzrůstající
popularitou. Metoda je využitelná u širokého spektra klientely
(nejen) speciálního pedagoga. V rámci výzkumné a publikační
činnosti se často setkáváme s tématem canisterapie. Ústředním
tématem studií bývá deskripce přínosů pro cílovou skupinu.
Opomíjí se hledisko osob vykonávajících canisterapii. Práce se
zaměřuje na návrhy doporučení pro canisterapeutickou praxi na
základě potřeb samotných canisterapeutů.
Cíl: Popsat a analyzovat návrhy podoby ideálního
canisterapeutického kurzu koncipovaného vybranými
canisterapeuty. Popsat a analyzovat návrhy podoby ideální
canisterapeutické zkoušky koncipované vybranými
canisterapeuty. Na základě analýzy získaných dat a interpretace
výsledků navrhnout podobu ideálního canisterapeutického
kurzu. Na základě analýzy získaných dat a interpretace
výsledků navrhnout podobu ideální canisterapeutické zkoušky.
Metodika: Pro zpracování autorského výzkumného šetření bylo
užito kvalitativního přístupu. Ke koncipování výzkumného
šetření byl zvolen design osobní případové studie deskriptivního
charakteru s prvky akčního výzkumu. Pro sběr dat byl užit
polostrukturovaný rozhovor v kombinaci s projektivní
technikou záznam textu do schématu ("Tvorba vlastního
kurzu"). Výzkumného šetření se zúčastnily 3 případy, které pro
zařazení do výzkumného vzorku musely splňovat předem
zadaná kritéria. Při analýze dat byla využita metoda rámcové
analýzy a analýza dat případové studie.
Výsledky: Autorka považuje cíle výzkumného šetření za
splněné. Na základě analýzy dat byly popsány návrhy podoby
ideálního canisterapeutického kurzu koncipovaného vybranými
canisterapeuty. Byla zjištěna témata, která v současně
poskytovaných kurzech chybí a jsou žádoucí. Na základě
zkušeností a potřeb osob vykonávajících canisterapii došlo ke
koncipování ideální podoby canisterapeutické zkoušky.
Následnou sumarizací vznikla podoba ideálního
canisterapeutického kurzu a zkoušky.
Závěr: Získané výsledky lze pro potřeby diplomové práce
považovat za dostačující. Autorka si je vědoma možných limitů,
které mohly v průběhu šetření ovlivnit výsledky výzkumu.
Annotation in English
Introduction: Canistherapy is a therapeutic method with an
increasing popularity. This method is applicable to a wide range
of clients (not only) of special pedagogues. As part of research
and publishing activities, we often encounter the canistherapy
topic. The main subject of these studies is to describe the
benefits for the targeted group. However, the view of
canisterapeutics is often omitted. This thesis focuses on
proposals for canisterapeutic practice based on the needs of
canisterapeuts themselves.
Aim: The aim of thesis is to describe and analyze form
suggestions of the ideal canisterapeutical course designed by
selected canisterapeut. Based on the analysis of the acquired
data and the interpretation of the results, propose the ideal
canisterapeutical workshop. Based on the analysis of the
acquired data and the interpretation of the results, propose the
form of an ideal canisterapeutical exam.
Methodology: In order to process the author's survey, the
qualitative approach was used. The design of personal case
study of decsriptive character with elements of action research
was applied to design the research. The semi-structured
interview was used for data collection in combination with the
projective technique - text entry into the scheme ("Creating the
actual course"). The research was attended by 3 cases, which
had to meet predefined criteria for inclusion in the research
sample. The analysis of the data was based on the method of
frame analysis and analysis of case study data.
Results: The author considers the objectives of the research as
fulfilled. Based on data analysis, the form proposals of the ideal
canisterapeutical course were described and designed by
selected canisterapeuts. The thesis also identifies topics that are
missing and are desirable in the courses currently provided.
Based on the experience and needs of canisterapists, the ideal
form of canisterapeutical course and exam was designed.
Conclusion: Obtained results of the research are sufficient for
the purposes of the thesis. The author is aware of the possible
constraints that could influence the outocome during the survey.
Intellectual disability, proces of canine therapy, course, exams,
qualitative research, competence, recommendations, effect
Research Plan
1. Cíle práce vymezení, operacionalizace, příprava pro empirickou činnost
2. Popis výchozího stavu řešené problematiky
3. Zpracování teoretických východisek z odborné literatury
4. Stanovení výzkumného problému
5. Výběr a popis použitých metod a technik sběru dat
6. Sběr dat, jejich analýza a příprava pro interpretaci
7. Diskuse nad zjištěnými výsledky šetření
8. Závěr a tvorba doporučení pro praxi
Research Plan
1. Cíle práce vymezení, operacionalizace, příprava pro empirickou činnost
2. Popis výchozího stavu řešené problematiky
3. Zpracování teoretických východisek z odborné literatury
4. Stanovení výzkumného problému
5. Výběr a popis použitých metod a technik sběru dat
6. Sběr dat, jejich analýza a příprava pro interpretaci
7. Diskuse nad zjištěnými výsledky šetření
8. Závěr a tvorba doporučení pro praxi
Recommended resources
1) BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4.
2) ČERNÁ, M., STRNADOVÁ, I., ŠIŠKA, J., TITZL, B. Česká psychopedie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2008. 222 s. ISBN 978-80-246-1565-3.
3) GALAJDOVÁ, L. Pes lékařem lidské duše, aneb Canisterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999. 160 s. ISBN 8071697893.
4) NERANDŽIČ, Z. Animoterapie, aneb Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006. 159 s. ISBN 80-00-01809-8.
5) PETRŮ, G., KARÁSKŮ, V. Edukační aspekty canisterape. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 33 s. ISBN 978-80-244-1957-2.
6) SVOBODOVÁ, I. Praktické využití psů v zoorehabilitaci: skripta pro studenty. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2011. 193 s. ISBN 978-80-213-2197-7.
7) VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. 5. vyd. Praha: PARTA, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.
8) VELEMÍNSKÝ, M. et al. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. 1. vyd. České Budějovice: DONA s. r. o., 2007. 335 s. ISBN 978-80-7322-109-6.
Recommended resources
1) BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4.
2) ČERNÁ, M., STRNADOVÁ, I., ŠIŠKA, J., TITZL, B. Česká psychopedie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2008. 222 s. ISBN 978-80-246-1565-3.
3) GALAJDOVÁ, L. Pes lékařem lidské duše, aneb Canisterapie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999. 160 s. ISBN 8071697893.
4) NERANDŽIČ, Z. Animoterapie, aneb Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006. 159 s. ISBN 80-00-01809-8.
5) PETRŮ, G., KARÁSKŮ, V. Edukační aspekty canisterape. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 33 s. ISBN 978-80-244-1957-2.
6) SVOBODOVÁ, I. Praktické využití psů v zoorehabilitaci: skripta pro studenty. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2011. 193 s. ISBN 978-80-213-2197-7.
7) VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. 5. vyd. Praha: PARTA, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.
8) VELEMÍNSKÝ, M. et al. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. 1. vyd. České Budějovice: DONA s. r. o., 2007. 335 s. ISBN 978-80-7322-109-6.