Bakalářská práce se zabývá tématem psychoterapeutického výcviku v praxi speciálního pedagoga. Cílem je zjistit, zda je psychoterapeutický výcvik součástí dalšího vzdělání speciálního pedagoga, zaměřit se na důvody pro absolvování výcviku, podmínky, za kterých probíhá, jeho přínos, ale také překážky v získání tohoto typu vzdělání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována vztahu speciální pedagogiky a psychoterapie, uplatnění psychoterapie v jednotlivých
"-pediích" a důvodům, proč je psychoterapeutický výcvik v pomáhajících profesích žádoucí. Část práce se zaměřuje na vybrané směry v psychoterapii a na nabídku výcviku v ČR.
V praktické části je realizován kvantitativní výzkum formou dotazníku.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with psychotherapy training in the practice of the special educator. The goal of the thesis is to find out whether psychotherapy training is part of the further education of special educators, what are the reasons for participating in the training, its conditions, benefits and difficulties in obtaining it.
The thesis is made up of two parts the theoretical one and empirical one. In the theoretical part, the author focuses on the relation between special education and psychotherapy, on the use of psychotherapy in various paedias, and the reasons why psychotherapy training is useful in caring professions. In this part, selected branches of psychotherapy and training options available in the Czech Republic are presented. The empirical part of the thesis consists of quantitative reseach in the form of a questionnaire.
Keywords
speciální pedagog, psychoterapie, psychoterapeutický výcvik, sebezkušenost, speciálně pedagogická praxe, další vzdělávání
Keywords in English
special educator, psychotherapy, psychotherapy training, practise of the special educator, further education
Length of the covering note
80 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá tématem psychoterapeutického výcviku v praxi speciálního pedagoga. Cílem je zjistit, zda je psychoterapeutický výcvik součástí dalšího vzdělání speciálního pedagoga, zaměřit se na důvody pro absolvování výcviku, podmínky, za kterých probíhá, jeho přínos, ale také překážky v získání tohoto typu vzdělání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je věnována vztahu speciální pedagogiky a psychoterapie, uplatnění psychoterapie v jednotlivých
"-pediích" a důvodům, proč je psychoterapeutický výcvik v pomáhajících profesích žádoucí. Část práce se zaměřuje na vybrané směry v psychoterapii a na nabídku výcviku v ČR.
V praktické části je realizován kvantitativní výzkum formou dotazníku.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with psychotherapy training in the practice of the special educator. The goal of the thesis is to find out whether psychotherapy training is part of the further education of special educators, what are the reasons for participating in the training, its conditions, benefits and difficulties in obtaining it.
The thesis is made up of two parts the theoretical one and empirical one. In the theoretical part, the author focuses on the relation between special education and psychotherapy, on the use of psychotherapy in various paedias, and the reasons why psychotherapy training is useful in caring professions. In this part, selected branches of psychotherapy and training options available in the Czech Republic are presented. The empirical part of the thesis consists of quantitative reseach in the form of a questionnaire.
Keywords
speciální pedagog, psychoterapie, psychoterapeutický výcvik, sebezkušenost, speciálně pedagogická praxe, další vzdělávání
Keywords in English
special educator, psychotherapy, psychotherapy training, practise of the special educator, further education
Research Plan
1. Stanovení koncepce bakalářské práce, vymezení cílů práce.
2. Výběr výzkumné metody.
3. Vyhledávání odborné literatury k tématu práce a její studium.
4. Pravidelné konzultace s vedoucí práce.
5. Realizace teoretické části práce, rešerže literatury, formulace hypotéz.
6. Shromažďování a třídění výzkumného materiálu, realizace praktické části práce.
7. Porovnání teoretických východisek se získaným výzkumným materiálem.
8. Zpracování, vyhodnocení a interpretace výsledků.
9. Závěrečná doporučení pro praxi a resumé.
Research Plan
1. Stanovení koncepce bakalářské práce, vymezení cílů práce.
2. Výběr výzkumné metody.
3. Vyhledávání odborné literatury k tématu práce a její studium.
4. Pravidelné konzultace s vedoucí práce.
5. Realizace teoretické části práce, rešerže literatury, formulace hypotéz.
6. Shromažďování a třídění výzkumného materiálu, realizace praktické části práce.
7. Porovnání teoretických východisek se získaným výzkumným materiálem.
8. Zpracování, vyhodnocení a interpretace výsledků.
9. Závěrečná doporučení pro praxi a resumé.
Recommended resources
Bond, T., Culley, S. (2008). Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 7. vyd. Praha: Portál.
Kratochvíl, S. (2012). Základy psychoterapie. 6. vyd. Praha: Portál.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Müller, O. (ed.) a kol. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. 2. vyd. Praha: Grada.
Roubal, J., Vybíral, Z. (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál.
Růžička, J. (2011). Komunitní a skupinová psychoterapie v české perspektivě. Praha: Triton.
Yalom, I. D. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace.
Recommended resources
Bond, T., Culley, S. (2008). Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 7. vyd. Praha: Portál.
Kratochvíl, S. (2012). Základy psychoterapie. 6. vyd. Praha: Portál.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Müller, O. (ed.) a kol. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. 2. vyd. Praha: Grada.
Roubal, J., Vybíral, Z. (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál.
Růžička, J. (2011). Komunitní a skupinová psychoterapie v české perspektivě. Praha: Triton.
Yalom, I. D. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace.