Práce se zabývá aplikací metod České Orffovy školy na současnou mateřskou školu. V první části charakterizuje hlavní principy německého originálu i jeho české adaptace Orffovy školy, ukazuje konkrétní metody práce pro děti předškolního věku. Druhá část nabízí návrhy činností pro rozvoj hudebně pohybových dovedností dětí v mateřské škole uspořádané do tematických bloků pro zimu, jaro a léto. Součástí práce je i vyhodnocení pozorování dětí při vybraných hudebních činnostech.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with application of Orff's Czech school in a kindergarten. The main principles of the German original and also the Czech adaptation they are described in the first part. It shows methods for education of preschool childrens. The second part of thesis it offers many activities for progress of rhytmical and kinetic children's skills. Those activities are arranged in three project for winter, spring and summer time. The thesis also evaluates the observation during musical games.
Klíčová slova
Orff, Česká Orffova škola, předškolní věk, hudebně pohybové činnosti, hudební nástroje, mateřská škola
Práce se zabývá aplikací metod České Orffovy školy na současnou mateřskou školu. V první části charakterizuje hlavní principy německého originálu i jeho české adaptace Orffovy školy, ukazuje konkrétní metody práce pro děti předškolního věku. Druhá část nabízí návrhy činností pro rozvoj hudebně pohybových dovedností dětí v mateřské škole uspořádané do tematických bloků pro zimu, jaro a léto. Součástí práce je i vyhodnocení pozorování dětí při vybraných hudebních činnostech.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is concerned with application of Orff's Czech school in a kindergarten. The main principles of the German original and also the Czech adaptation they are described in the first part. It shows methods for education of preschool childrens. The second part of thesis it offers many activities for progress of rhytmical and kinetic children's skills. Those activities are arranged in three project for winter, spring and summer time. The thesis also evaluates the observation during musical games.
Klíčová slova
Orff, Česká Orffova škola, předškolní věk, hudebně pohybové činnosti, hudební nástroje, mateřská škola
1. Vymezení cílů práce
2. Vyhledání a prostudování podkladových materiálů pro DP
3. Práce na teoretické i praktické části
4. Závěry a srhnutí
5. Odevzdání DP
Zásady pro vypracování
1. Vymezení cílů práce
2. Vyhledání a prostudování podkladových materiálů pro DP
3. Práce na teoretické i praktické části
4. Závěry a srhnutí
5. Odevzdání DP
Seznam doporučené literatury
HALASOVÁ, Jitka a Anna VELANOVÁ. Breviář k hudební výchově. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy, 1995, 192 s.
HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1972, 107 s.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. 1. vyd. Hradec Králové: Orlice, 2002, 320 s. ISBN 8090311571.
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 135 s. ISBN 978-80-7367-750-3.
KURKOVA, Libuse. Rikame si, zpivame si, hrajeme a tancime. 1. vyd. Praha: SPN, 1971, 103 p.
POŠ, Vladimír a Pavel JURKOVIČ. Lidové písně s doprovodem orffovského instrumentáře. Praha: Česká společnost pro hudební výchovu, 1969, 95 s.
SEDLÁK, František a Rudolf SIEBR. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy: učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 311 s.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: Zdeněk Šimanovský. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007, 246 s. ISBN 978-80-7367-339-0.
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika) : učebnice pro 2. až 4. ročník studijního oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách i pro praxi učitelek mateřských škol. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 387 s.
Seznam doporučené literatury
HALASOVÁ, Jitka a Anna VELANOVÁ. Breviář k hudební výchově. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy, 1995, 192 s.
HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1972, 107 s.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. 1. vyd. Hradec Králové: Orlice, 2002, 320 s. ISBN 8090311571.
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 135 s. ISBN 978-80-7367-750-3.
KURKOVA, Libuse. Rikame si, zpivame si, hrajeme a tancime. 1. vyd. Praha: SPN, 1971, 103 p.
POŠ, Vladimír a Pavel JURKOVIČ. Lidové písně s doprovodem orffovského instrumentáře. Praha: Česká společnost pro hudební výchovu, 1969, 95 s.
SEDLÁK, František a Rudolf SIEBR. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy: učebnice pro studenty pedagogických fakult. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 311 s.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: Zdeněk Šimanovský. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007, 246 s. ISBN 978-80-7367-339-0.
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika) : učebnice pro 2. až 4. ročník studijního oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách i pro praxi učitelek mateřských škol. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 387 s.