Diplomová práce se zabývá individuální integrací chlapce z pohledu jejích účastníků. V teoretické části je vymezena charakteristika žáka na 1. stupni základní školy z pohledu fyzického, psychického a emočního vývoje. Dále je vymezen žák s mentálním postižením a jeho specifika. Jsou vymezeny termíny jako mentální postižení, mentální retardace a oslabení kognitivního výkonu. Není opomenuta ani kapitola, která se zaobírá integrací, inkluzí, segregací a legislativním rámcem, se kterým je spojený individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, školská poradenská zařízení, rámcově vzdělávací program a školský vzdělávací program. Mezi školská poradenská zařízení patří pedagogicko-psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum. V neposlední řadě jsou zmíněny faktory, které ovlivňují integraci. Formou kvalitativní metodologie použité na konkrétní případové studii je v části praktické zjištěna úspěšnost integrace, její klady a zápory, míra spolupráce mezi chlapcem, spolužáky a bratrem. Dále jsou zkoumány faktory, které integraci ovlivnily, a informovanost pedagogických pracovníků na téma integrace. Vše bylo zjištěno na základě rozhovorů a pozorování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the individual integration of a boy from the point of view of its participants. The theoretical part defines characteristics of a primary school pupil in terms of physical, psychological and emotional development. It also defines a pupil with mental disabilities and their specifics, as well as other terms as mental disabilities, mental retardation and impairment of cognitive performance. The thesis also comprises a chapter on integration, inclusion, segregation and the legislative framework, which is linked to an individual educational plan, a teacher assistant, school counselling facilities, a general education programme and a school education programme. These include education and psychological counselling centers and special pedagogical centers. Last but not least, factors influencing integration are mentioned. Applying the qualitative methodology on the case study, the practical part assesses the success of the integration, its pros and cons, the degree of cooperation between the boy, the classmates and his brother. Furthermore, the factors which influenced the integration and the school staff knowledge about the issue of integration are analysed. All findings are based on interviews and observations.
Klíčová slova
Žák na prvním stupni základní školy, žák s mentálním postižením, mentální retardace, mentální postižení, oslabení kognitivního výkonu, integrace, inkluze, segregace, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, školský vzdělávací program, rámcově vzdělávací program, školská poradenská zařízení, faktory ovlivňující integraci
Diplomová práce se zabývá individuální integrací chlapce z pohledu jejích účastníků. V teoretické části je vymezena charakteristika žáka na 1. stupni základní školy z pohledu fyzického, psychického a emočního vývoje. Dále je vymezen žák s mentálním postižením a jeho specifika. Jsou vymezeny termíny jako mentální postižení, mentální retardace a oslabení kognitivního výkonu. Není opomenuta ani kapitola, která se zaobírá integrací, inkluzí, segregací a legislativním rámcem, se kterým je spojený individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, školská poradenská zařízení, rámcově vzdělávací program a školský vzdělávací program. Mezi školská poradenská zařízení patří pedagogicko-psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum. V neposlední řadě jsou zmíněny faktory, které ovlivňují integraci. Formou kvalitativní metodologie použité na konkrétní případové studii je v části praktické zjištěna úspěšnost integrace, její klady a zápory, míra spolupráce mezi chlapcem, spolužáky a bratrem. Dále jsou zkoumány faktory, které integraci ovlivnily, a informovanost pedagogických pracovníků na téma integrace. Vše bylo zjištěno na základě rozhovorů a pozorování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the individual integration of a boy from the point of view of its participants. The theoretical part defines characteristics of a primary school pupil in terms of physical, psychological and emotional development. It also defines a pupil with mental disabilities and their specifics, as well as other terms as mental disabilities, mental retardation and impairment of cognitive performance. The thesis also comprises a chapter on integration, inclusion, segregation and the legislative framework, which is linked to an individual educational plan, a teacher assistant, school counselling facilities, a general education programme and a school education programme. These include education and psychological counselling centers and special pedagogical centers. Last but not least, factors influencing integration are mentioned. Applying the qualitative methodology on the case study, the practical part assesses the success of the integration, its pros and cons, the degree of cooperation between the boy, the classmates and his brother. Furthermore, the factors which influenced the integration and the school staff knowledge about the issue of integration are analysed. All findings are based on interviews and observations.
Klíčová slova
Žák na prvním stupni základní školy, žák s mentálním postižením, mentální retardace, mentální postižení, oslabení kognitivního výkonu, integrace, inkluze, segregace, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, školský vzdělávací program, rámcově vzdělávací program, školská poradenská zařízení, faktory ovlivňující integraci
1. Studium odborné literatury.
2. Konzultace se školitelem.
3. Stanovení výzkumného problému.
4. Teoretické rozbory problematiky.
5. Příprava a realizace praktické části diplomové práce.
6. Zpracování výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Konzultace se školitelem.
3. Stanovení výzkumného problému.
4. Teoretické rozbory problematiky.
5. Příprava a realizace praktické části diplomové práce.
6. Zpracování výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999.
MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2015
ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2008. ISBN 978-80-244-2141-4.
MULLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP, 2004.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.. Brno: Paido, 2004.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999.
MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2015
ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2008. ISBN 978-80-244-2141-4.
MULLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP, 2004.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.. Brno: Paido, 2004.