Diplomová práce s názvem Prostředky logopedické diagnostiky a terapie v oblasti specificky narušeného vývoje řeči je složena ze dvou částí - teoretické a praktické. V první části jsou shrnuty poznatky týkající se specificky narušeného vývoje řeči v komplexu a v kontextu ke všem oblastem, které jej ovlivňují, a to z hlediska etiologie, symptomatologie, diagnostiky, terapie, prevence a prognózy. Cílem druhé části je realizace logopedické diagnostiky, její analyzování a zpracování. Popisuje průběh diagnostiky u čtyř chlapců s vývojovou dysfázií ve věku 8 - 10 let navštěvujících logopedické třídy při základní škole běžného typu, které jsou garantovány SPC pro vady řeči Brno.
Anotace v angličtině
Diploma thesis called Means of logopedic diagnosis and logopedic therapy in specific disturbed development of speach consists of two parts - theoretical and practical. The first part summarizes the findings concerning the specifically impaired development of speech in the complex and in the context of all areas that affect it, in terms of etiology, symptomatology, diagnosis, therapy, prevention and prognosis. The aim of the second part is the implementation of speech therapy diagnostics, its analysis and processing. It describes the course of diagnosis in four boys with developmental dysphasia at the age of 8 - 10 years attending speech therapy classes at a primary school of the common type, which are guaranteed by SPC for Brno speech defects.
Disorders of communication skills, developmental dysphasia, motorics, hearing perception, space-time orientation, speech and language, logopedics diagnostics, logopedics therapy.
Rozsah průvodní práce
220
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Prostředky logopedické diagnostiky a terapie v oblasti specificky narušeného vývoje řeči je složena ze dvou částí - teoretické a praktické. V první části jsou shrnuty poznatky týkající se specificky narušeného vývoje řeči v komplexu a v kontextu ke všem oblastem, které jej ovlivňují, a to z hlediska etiologie, symptomatologie, diagnostiky, terapie, prevence a prognózy. Cílem druhé části je realizace logopedické diagnostiky, její analyzování a zpracování. Popisuje průběh diagnostiky u čtyř chlapců s vývojovou dysfázií ve věku 8 - 10 let navštěvujících logopedické třídy při základní škole běžného typu, které jsou garantovány SPC pro vady řeči Brno.
Anotace v angličtině
Diploma thesis called Means of logopedic diagnosis and logopedic therapy in specific disturbed development of speach consists of two parts - theoretical and practical. The first part summarizes the findings concerning the specifically impaired development of speech in the complex and in the context of all areas that affect it, in terms of etiology, symptomatology, diagnosis, therapy, prevention and prognosis. The aim of the second part is the implementation of speech therapy diagnostics, its analysis and processing. It describes the course of diagnosis in four boys with developmental dysphasia at the age of 8 - 10 years attending speech therapy classes at a primary school of the common type, which are guaranteed by SPC for Brno speech defects.
Disorders of communication skills, developmental dysphasia, motorics, hearing perception, space-time orientation, speech and language, logopedics diagnostics, logopedics therapy.
Zásady pro vypracování
1. Pravidelná konzultace s vedoucím práce
2. Shromažďování literatury
3. Studium literatury
4. Stanovení struktury práce
5. Vypracování teoretické části
6. Příprava šetření
7. Provedení, zpracování a vyhodnocení šetření
8. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Pravidelná konzultace s vedoucím práce
2. Shromažďování literatury
3. Studium literatury
4. Stanovení struktury práce
5. Vypracování teoretické části
6. Příprava šetření
7. Provedení, zpracování a vyhodnocení šetření
8. Závěr
Seznam doporučené literatury
Kerekrétiová, Aurélia a kol. Základy logopédie. 1.vyd. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2009. 343 s. ISBN 978-80-223-2574-5.
Klenková, Jiřina. Logopedie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 228 s. ISBN 80-247-1110-9
Škodová, Eva a Jedlička, Ivan a kol. Klinická logopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 616 s. ISBN 80-7178-546-6
Lechta, Viktor a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 392 s. ISBN 978-80-7367-901-9
Bendová, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. 152 s. ISBN 978-80-247-3853-6
Málková Seidlová, Gabriela a Smolík, Filip. Diagnostika jazykového vývoje. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. 80 (příručka), 26 (záznamové archy), 166 (obrazové karty) s. ISBN 978-80-247-4239-7
Žáčková, Hana a Jucovičová, Drahomíra. Smyslové vnímání. Vyd. 2. Praha: Nakladatelství D + H, 2014. 68 s. ISBN 978-80-903579-9-0
Prokešová, Jana. Řeč a sluch. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-87553-54-1
Tuhá, M.: Dítě s vývojovou dysfázií v běžné mateřské škole. (Diplomová práce) Praha: UK, 2014
Pilská, H.: Hodnocení slovní zásoby u dětí předškolního věku se specificky narušeným vývojem řeči. (Diplomová práce) Praha: UK, 2012
Vávrová, M.: Speciálně pedagogická intervence u dětí s vývojovou dysfázií v mateřské škole. (Diplomová práce) Praha: UK, 2015
Sekalová, D.: Podpora rozvoje dítěte se specificky narušeným vývojem řeči. (Diplomová práce) Praha: UK, 2015
Kozáková, K.: Logopedická intervence poskytovaná dětem s diagnózou vývojová dysfázie. (Bakalářská práce) Brno: MU, 2006
Dokoupilová, M.: Integrace žáka s vývojovou dysfázií do základní školy. (Diplomová práce) Brno: MU, 2009
Vrbová, Renata a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3381-3
Vrbová, Renata a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7
Vrbová, Renata a kol. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0
DVOŘÁK, J. 2007. Logopedický slovník. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. 248 s. ISBN 978-80-902536-6-7.
Seznam doporučené literatury
Kerekrétiová, Aurélia a kol. Základy logopédie. 1.vyd. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2009. 343 s. ISBN 978-80-223-2574-5.
Klenková, Jiřina. Logopedie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 228 s. ISBN 80-247-1110-9
Škodová, Eva a Jedlička, Ivan a kol. Klinická logopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 616 s. ISBN 80-7178-546-6
Lechta, Viktor a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 392 s. ISBN 978-80-7367-901-9
Bendová, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. 152 s. ISBN 978-80-247-3853-6
Málková Seidlová, Gabriela a Smolík, Filip. Diagnostika jazykového vývoje. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. 80 (příručka), 26 (záznamové archy), 166 (obrazové karty) s. ISBN 978-80-247-4239-7
Žáčková, Hana a Jucovičová, Drahomíra. Smyslové vnímání. Vyd. 2. Praha: Nakladatelství D + H, 2014. 68 s. ISBN 978-80-903579-9-0
Prokešová, Jana. Řeč a sluch. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-87553-54-1
Tuhá, M.: Dítě s vývojovou dysfázií v běžné mateřské škole. (Diplomová práce) Praha: UK, 2014
Pilská, H.: Hodnocení slovní zásoby u dětí předškolního věku se specificky narušeným vývojem řeči. (Diplomová práce) Praha: UK, 2012
Vávrová, M.: Speciálně pedagogická intervence u dětí s vývojovou dysfázií v mateřské škole. (Diplomová práce) Praha: UK, 2015
Sekalová, D.: Podpora rozvoje dítěte se specificky narušeným vývojem řeči. (Diplomová práce) Praha: UK, 2015
Kozáková, K.: Logopedická intervence poskytovaná dětem s diagnózou vývojová dysfázie. (Bakalářská práce) Brno: MU, 2006
Dokoupilová, M.: Integrace žáka s vývojovou dysfázií do základní školy. (Diplomová práce) Brno: MU, 2009
Vrbová, Renata a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3381-3
Vrbová, Renata a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7
Vrbová, Renata a kol. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0
DVOŘÁK, J. 2007. Logopedický slovník. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. 248 s. ISBN 978-80-902536-6-7.
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1-24 - Podrobné zpracování jednotlivých zkoušek
Příloha č. 25 - Formulář se žádostí o zařazení dětí do výzkumného šetření
Příloha č. 26 - Dotazník pro rodiče
Příloha č. 27-66 - Pracovní listy
Příloha č. 67-83 - Záznamové archy vyšetření