Tématem práce je agresivita a agresivní chování u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje obecné informace týkající se charakteristiky vývoje předškolního dítěte. Dále je také zaměřena na vymezení pojmů agresivita a agresivní chování. Třetí kapitola se zabývá etiologií a projevy agresivního chování dětí. Cílem praktické části je zjistit pohled pedagogů na agresivní projevy dětí. Praktická část se věnuje vyhodnocení a interpretací dotazníkového šetření, zaměřené na konfliktní situace a jejich možná řešení. V závěru jsou shrnuta nejdůležitější zjištění vyplývající z práce.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis is aggression and aggressive behavior in pre-school children. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part contains general information on the characteristics of the development of a preschool child. It is also focused on the definition of aggressiveness and aggressive behavior. The third chapter deals with etiology and manifestations of aggressive behavior of children. The aim of the practical part is to find the view of pedagogues on aggressive children's manifestations. The practical part deals with the evaluation and interpretation of the questionnaire survey, focused on the conflict situations and their possible solutions. In conclusion, the most important findings from the thesis are summarized.
Klíčová slova
Předškolní věk, agresivita, prevence, hry pro usměrňování agresivních projevů
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, aggressiveness, prevention, aggressive expressions reduction games
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem práce je agresivita a agresivní chování u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje obecné informace týkající se charakteristiky vývoje předškolního dítěte. Dále je také zaměřena na vymezení pojmů agresivita a agresivní chování. Třetí kapitola se zabývá etiologií a projevy agresivního chování dětí. Cílem praktické části je zjistit pohled pedagogů na agresivní projevy dětí. Praktická část se věnuje vyhodnocení a interpretací dotazníkového šetření, zaměřené na konfliktní situace a jejich možná řešení. V závěru jsou shrnuta nejdůležitější zjištění vyplývající z práce.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis is aggression and aggressive behavior in pre-school children. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part contains general information on the characteristics of the development of a preschool child. It is also focused on the definition of aggressiveness and aggressive behavior. The third chapter deals with etiology and manifestations of aggressive behavior of children. The aim of the practical part is to find the view of pedagogues on aggressive children's manifestations. The practical part deals with the evaluation and interpretation of the questionnaire survey, focused on the conflict situations and their possible solutions. In conclusion, the most important findings from the thesis are summarized.
Klíčová slova
Předškolní věk, agresivita, prevence, hry pro usměrňování agresivních projevů
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, aggressiveness, prevention, aggressive expressions reduction games
Zásady pro vypracování
1. Studium podkladů a literatury pro teoretickou část práce.
2. Vypracování teoretické části práce.
3. Sběr dat pro empirickou část práce.
4. Vyhodnocení a interpretace dat.
5. Stanovení závěrů.
6. Konzultace s vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium podkladů a literatury pro teoretickou část práce.
2. Vypracování teoretické části práce.
3. Sběr dat pro empirickou část práce.
4. Vyhodnocení a interpretace dat.
5. Stanovení závěrů.
6. Konzultace s vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
SVOBODA JAN (2014). Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál
TRAIN ALAN (2005). Nejčastější poruchy chování u dětí. Jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál
MATĚJČEK ZDENĚK (2015). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál
VÁGNEROVÁ MARIE (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
ANTIER EDWIGE (2004). Agresivita dětí. Praha: Portál
Seznam doporučené literatury
SVOBODA JAN (2014). Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál
TRAIN ALAN (2005). Nejčastější poruchy chování u dětí. Jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál
MATĚJČEK ZDENĚK (2015). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál
VÁGNEROVÁ MARIE (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
ANTIER EDWIGE (2004). Agresivita dětí. Praha: Portál