Diplomová práce pojednává o rozdílech vývoje kresby osob s mentálním postižením a intaktních jedinců. V teoretické části objasňuje problematiku vývoje dětské kresby, specifikuje základní grafické prvky kresby. Vysvětluje pojem osoba s mentálním postižením a předkládá dva klasifikační systémy duševních poruch. V praktické části se věnuje testu kresby lidské postavy, konkrétním výzkumem dětských kreseb, jeho zpracováním a shrnutím poznatků. V závěrečné kapitole představuje fenomén art brut a jeho souvislosti s dětským výtvarným projevem.
Annotation in English
This diploma thesis deals with differences in a development of drawings of the mentally disabled and intact individuals. In the theoretical part it clarifies the development of children's drawings. It specifies basic graphic elements of the drawings. It explains the concept of a person with a mental disability and presents two classification systems of mental disorders. In the practical part the thesis examines the drawing of a human figure, the concrete study of children's drawings, its processing and the summary of the findings. The final chapter presents the phenomenon of art brut and its connection with children's artistic expression.
Keywords
kresba, vývojová stádia kresby, grafické prvky dětského výtvarného projevu, mentální postižení, duševní porucha, poznávací proces, test kresby lidské postavy, tvorba, dílo, art brut
Keywords in English
Drawing, developmental stages of drawing, graphic elements of children's artistic expression, mental disability, mental disorder, cognitive process, test of human figure drawing, creation, work, art brut
Length of the covering note
70 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce pojednává o rozdílech vývoje kresby osob s mentálním postižením a intaktních jedinců. V teoretické části objasňuje problematiku vývoje dětské kresby, specifikuje základní grafické prvky kresby. Vysvětluje pojem osoba s mentálním postižením a předkládá dva klasifikační systémy duševních poruch. V praktické části se věnuje testu kresby lidské postavy, konkrétním výzkumem dětských kreseb, jeho zpracováním a shrnutím poznatků. V závěrečné kapitole představuje fenomén art brut a jeho souvislosti s dětským výtvarným projevem.
Annotation in English
This diploma thesis deals with differences in a development of drawings of the mentally disabled and intact individuals. In the theoretical part it clarifies the development of children's drawings. It specifies basic graphic elements of the drawings. It explains the concept of a person with a mental disability and presents two classification systems of mental disorders. In the practical part the thesis examines the drawing of a human figure, the concrete study of children's drawings, its processing and the summary of the findings. The final chapter presents the phenomenon of art brut and its connection with children's artistic expression.
Keywords
kresba, vývojová stádia kresby, grafické prvky dětského výtvarného projevu, mentální postižení, duševní porucha, poznávací proces, test kresby lidské postavy, tvorba, dílo, art brut
Keywords in English
Drawing, developmental stages of drawing, graphic elements of children's artistic expression, mental disability, mental disorder, cognitive process, test of human figure drawing, creation, work, art brut
Research Plan
1. Formulování cíle práce
2. Studium a zpracování odborné literatury
3. Stanovení výzkumného problému
4. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
5. Vlastní řešení
- teoretická část
- praktická část
6. Závěr celé práce
Research Plan
1. Formulování cíle práce
2. Studium a zpracování odborné literatury
3. Stanovení výzkumného problému
4. Pravidelné konzultace s vedoucím práce
5. Vlastní řešení
- teoretická část
- praktická část
6. Závěr celé práce
Recommended resources
BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, c1999. 132 s. ISBN 80-210-3360-6.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. 1. vyd. Praha: Portál, 2013. 203 s. ISBN 978-80-262-0499-2.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte : dětská kresba z pohledu psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 205 s. ISBN 807178-449-4.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : Výtvarný projev a psychický život dítěte. 5. přepracované a doplněné vyd., v Portále 1. Praha: Portál, 2002. 128 s. ISBN 80-7178-599-7.
VALENTA, Milan. a kol. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1.
VALENTA, Milan. a kol. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 4. doplněné a upravené vyd. Praha: Parta, 2009. 378 s. ISBN 978-80-7320-137-1.
Recommended resources
BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, c1999. 132 s. ISBN 80-210-3360-6.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. 1. vyd. Praha: Portál, 2013. 203 s. ISBN 978-80-262-0499-2.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte : dětská kresba z pohledu psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 205 s. ISBN 807178-449-4.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : Výtvarný projev a psychický život dítěte. 5. přepracované a doplněné vyd., v Portále 1. Praha: Portál, 2002. 128 s. ISBN 80-7178-599-7.
VALENTA, Milan. a kol. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. 352 s. ISBN 978-80-247-3829-1.
VALENTA, Milan. a kol. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 4. doplněné a upravené vyd. Praha: Parta, 2009. 378 s. ISBN 978-80-7320-137-1.