Bakalářská práce pojednává o hydrobiologicky zajímavých lokalitách v tekoucích vodách na území Olomouce a možnostech jejich využití pro zpestření výuky biologie na základních školách. Hodnotí vhodnost vybraných lokalit pro účely terénní vycházky s hydrobiologickou tematikou a potenciál zvolených stanovišť pro odběr živých organismů za účelem jejich demonstrace v hodinách biologie a podává charakteristiky zjištěných taxonů. K vybrané lokalitě je vytvořen modelový program terénní exkurze, ve kterém jsou prezentovány didaktické typy vodních bezobratlých živočichů. Formou dotazníku jsou zhodnoceny hydrobiologické znalosti studentů základních škol a jejich terénní zkušenosti.
Anotace v angličtině
Thesis is dealing with hydrobiologically interesting localities of runnunig waters in the city of Olomouc and with the means of their use for the purposes of enriching the classes of biology at primary schools. It asseses the suitability of the selected localities for the purposes of field trips qith hydrobiological themes and the potential of the selected locations for the extraction of living organisms in order for their demonstration in the classes of biology and gives characteristics of given taxonoms. For the selected locality, a model program of a field trip is created, in which didactic types of water invertebrates are presented. Through a survey, the knowledge of the students of primary schools are assesed as well as their experiences with working in the field.
Klíčová slova
hydrobiologické lokality, tekoucí vody, bezobratlí, výuka biologie, Olomouc
Klíčová slova v angličtině
hydrobiological locality , running water, invertebrates, teaching of biology, Olomouc
Rozsah průvodní práce
53 s. (53 448 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o hydrobiologicky zajímavých lokalitách v tekoucích vodách na území Olomouce a možnostech jejich využití pro zpestření výuky biologie na základních školách. Hodnotí vhodnost vybraných lokalit pro účely terénní vycházky s hydrobiologickou tematikou a potenciál zvolených stanovišť pro odběr živých organismů za účelem jejich demonstrace v hodinách biologie a podává charakteristiky zjištěných taxonů. K vybrané lokalitě je vytvořen modelový program terénní exkurze, ve kterém jsou prezentovány didaktické typy vodních bezobratlých živočichů. Formou dotazníku jsou zhodnoceny hydrobiologické znalosti studentů základních škol a jejich terénní zkušenosti.
Anotace v angličtině
Thesis is dealing with hydrobiologically interesting localities of runnunig waters in the city of Olomouc and with the means of their use for the purposes of enriching the classes of biology at primary schools. It asseses the suitability of the selected localities for the purposes of field trips qith hydrobiological themes and the potential of the selected locations for the extraction of living organisms in order for their demonstration in the classes of biology and gives characteristics of given taxonoms. For the selected locality, a model program of a field trip is created, in which didactic types of water invertebrates are presented. Through a survey, the knowledge of the students of primary schools are assesed as well as their experiences with working in the field.
Klíčová slova
hydrobiologické lokality, tekoucí vody, bezobratlí, výuka biologie, Olomouc
Klíčová slova v angličtině
hydrobiological locality , running water, invertebrates, teaching of biology, Olomouc
Zásady pro vypracování
Vytipovat na zvoleném území hydrobiologicky zajímavé lokality.
Zhodnotit jejich potenciál pro využití ve výuce biologie na základních školách (typ biotopu, oživení, dostupnost atd.).
Pro jednotlivé lokality vytvořit seznam nalezených organismů.
Vybrané modelové organismy atraktivně charakterizovat.
Vytvořit výukovou prezentaci na CD.
Zásady pro vypracování
Vytipovat na zvoleném území hydrobiologicky zajímavé lokality.
Zhodnotit jejich potenciál pro využití ve výuce biologie na základních školách (typ biotopu, oživení, dostupnost atd.).
Pro jednotlivé lokality vytvořit seznam nalezených organismů.
Vybrané modelové organismy atraktivně charakterizovat.
Vytvořit výukovou prezentaci na CD.
Seznam doporučené literatury
Smrž, J. (2013): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Karolinum, Praha. 192 pp.
Buchar, J., Ducháč, V., Hůrka, K., Lellák, J. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha. 286 pp.
Greenhalgh, M., Ovenden, D. (2007): Freshwater life. Collins, London. 256 pp.
Horsák, M., Juřičková, L., Picka, J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek, Zlín. 264 pp.
Rozkošný, R. a kol. (1980): Klíč vodních larev hmyzu. Academia, Praha. 522 pp.
Hrabě, S. a kol. (1954): Klíč zvířeny ČSR I. ČSAV, Praha. 540 pp.
Hudec, K. a kol. (2007): Příroda České republiky. Academia, Praha. 440 pp.
Černík, V. (2010): Přírodopis 6 Zoologie a botanika. SPN, Praha. 120 pp.
Seznam doporučené literatury
Smrž, J. (2013): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Karolinum, Praha. 192 pp.
Buchar, J., Ducháč, V., Hůrka, K., Lellák, J. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha. 286 pp.
Greenhalgh, M., Ovenden, D. (2007): Freshwater life. Collins, London. 256 pp.
Horsák, M., Juřičková, L., Picka, J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek, Zlín. 264 pp.
Rozkošný, R. a kol. (1980): Klíč vodních larev hmyzu. Academia, Praha. 522 pp.
Hrabě, S. a kol. (1954): Klíč zvířeny ČSR I. ČSAV, Praha. 540 pp.
Hudec, K. a kol. (2007): Příroda České republiky. Academia, Praha. 440 pp.
Černík, V. (2010): Přírodopis 6 Zoologie a botanika. SPN, Praha. 120 pp.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zápis průběhu obhajoby bakalářské práce
Hydrobiologická exkurze pro výuku biologie na ZŠ
(Olomouc - tekoucí vody)
Monika Vostárková
1. Zahájení - představení studentky, vedoucího a oponenta bakalářské práce
2. Vystoupení studentky - prezentace BP
a. Úvod do problematiky
b. Cíle práce
c. Literární přehled
d. Materiál a metody
e. Výsledky
f. Diskuse
g. Závěr
3. Vystoupení vedoucího práce - posudek
4. Vystoupení oponenta práce - posudek
5. Odpovědi na otázky oponenta: adekvátně reagovala na otázky oponenta
6. Diskuse: Uveď nějaký konkrétní příklad mezipředmětových vztahů, který lze využít v realizaci hydrobiologické exkurze (fyzika, historie). Jaká jsou bezpečností rizika hydrobiologické exkurze?
Studentka reagovala na otázky a z větší části je správně zodpověděla.
7. Závěrečné vyhodnocení, uzavření známky
Klasifikace: D
Datum obhajoby: 6.6.2017 Doc. RNDr. Vladan Ondřej, Ph.D.
předseda komise