Tato práce se věnuje sociálně-emočním kompetencím a jejich diagnostice, zejména u dětí raného školního věku. Objasňuje koncept sociálních a emočních kompetencí a analyzuje jej v kontextu rámcového vzdělávacího programu příslušných ročníků ZŠ. Z výčtu diagnostických nástrojů se hlouběji zabývá Inteligenční a vývojovou škálou pro děti ve věku 5-10 let, konkrétně oblastí sociálně-emočních kompetencí. Subtesty IDS mapující tuto oblast jsou v rámci studie uzpůsobeny pro potřeby skupinového testování. Srovnatelnost skupinové a individuální formy subtestů je následně ověřována. Výzkumný soubor čítal 72 žáků 3. tříd, každý z nich byl s odstupem cca 5 týdnů vystaven oběma formám testování. Srovnání výsledků prokázalo signifikantní rozdíl středních hodnot mezi výsledky získanými individuální a skupinovou formou administrace subtestů Porozumění sociálním situacím a Sociálně-kompetentní jednání. U subtestů Rozpoznávání emocí a Regulace emocí nebyl rozdíl potvrzen, je však nutné vzít v úvahu potencionální chybu měření, a to i vzhledem k nedostatečné test-retestové reliabilitě. Výsledky byly interpretovány ve vztahu k praktické využitelnosti skupinové administrace socioemočních subtestů IDS.
Anotace v angličtině
This work focuses on social-emotional competence and its diagnostics, particularly at children of of the early school age. It clarifies a concept of social and emotional competences and analyzes it in the context of the appropriate basic school years´ educational programme. From the diagnostic instruments it chooses the Inteligence and Evolution spectrum for childrem aged 5-10. The IDS subtests mapping this field are in the frame of this study adapted for the needs of a group testing. The compatibility of a group and individual form of testing is subsequently verified. The investigation comprised a total of 72 pupils from the 3rd year of the basic school. Each of them was exposed to both forms of tests with a five-week interval. Comparison of the results showed a significant difference in middle values between the individual and group form of Comprehensive Faculty of Social Situations and Social-Competent Behaviour subtest administration. The difference was not verified in subtests called Comprehensive Faculty of Social Situation and Regulation of Emotions, however, it is necessary to take into consideration a potentional mistake in measurement with regard to insufficient test-retest reliability. The results were read in relation to practical utility of the group administration of social emotional IDS subtests.
Klíčová slova
diagnostika, raný školní věk, sociálně-emoční kompetence, skupinová administrace, IDS
Klíčová slova v angličtině
diagnostics, early school age, social-emotional competence, group administration, IDS
Rozsah průvodní práce
73 s. (160 128 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se věnuje sociálně-emočním kompetencím a jejich diagnostice, zejména u dětí raného školního věku. Objasňuje koncept sociálních a emočních kompetencí a analyzuje jej v kontextu rámcového vzdělávacího programu příslušných ročníků ZŠ. Z výčtu diagnostických nástrojů se hlouběji zabývá Inteligenční a vývojovou škálou pro děti ve věku 5-10 let, konkrétně oblastí sociálně-emočních kompetencí. Subtesty IDS mapující tuto oblast jsou v rámci studie uzpůsobeny pro potřeby skupinového testování. Srovnatelnost skupinové a individuální formy subtestů je následně ověřována. Výzkumný soubor čítal 72 žáků 3. tříd, každý z nich byl s odstupem cca 5 týdnů vystaven oběma formám testování. Srovnání výsledků prokázalo signifikantní rozdíl středních hodnot mezi výsledky získanými individuální a skupinovou formou administrace subtestů Porozumění sociálním situacím a Sociálně-kompetentní jednání. U subtestů Rozpoznávání emocí a Regulace emocí nebyl rozdíl potvrzen, je však nutné vzít v úvahu potencionální chybu měření, a to i vzhledem k nedostatečné test-retestové reliabilitě. Výsledky byly interpretovány ve vztahu k praktické využitelnosti skupinové administrace socioemočních subtestů IDS.
Anotace v angličtině
This work focuses on social-emotional competence and its diagnostics, particularly at children of of the early school age. It clarifies a concept of social and emotional competences and analyzes it in the context of the appropriate basic school years´ educational programme. From the diagnostic instruments it chooses the Inteligence and Evolution spectrum for childrem aged 5-10. The IDS subtests mapping this field are in the frame of this study adapted for the needs of a group testing. The compatibility of a group and individual form of testing is subsequently verified. The investigation comprised a total of 72 pupils from the 3rd year of the basic school. Each of them was exposed to both forms of tests with a five-week interval. Comparison of the results showed a significant difference in middle values between the individual and group form of Comprehensive Faculty of Social Situations and Social-Competent Behaviour subtest administration. The difference was not verified in subtests called Comprehensive Faculty of Social Situation and Regulation of Emotions, however, it is necessary to take into consideration a potentional mistake in measurement with regard to insufficient test-retest reliability. The results were read in relation to practical utility of the group administration of social emotional IDS subtests.
Klíčová slova
diagnostika, raný školní věk, sociálně-emoční kompetence, skupinová administrace, IDS
Klíčová slova v angličtině
diagnostics, early school age, social-emotional competence, group administration, IDS
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury s tématikou sociálně-emočních kompetencí a jejich diagnostiky.
2. Cílem teoretické části bude explanace termínu sociálně-emoční kompetence a deskripce dostupných nástrojů diagnostiky těchto schopností u dětí raného školního věku se zaměřením na IDS (Inteligenční vývojovou škálu pro děti ve věku 5 - 10 let).
3. Cílem praktické části bude:
a) přizpůsobit subtesty IDS náležící funkční oblasti Sociálně-emočních kompetencí pro skupinovou administraci a navrhnout postup jejich hodnocení.
b) ověřit reliabilitu hromadné formy testování vzhledem k individuálnímu snímání dat.
4. Bude se jednat o kvantitativní výzkum s předpokládaným počtem 60 respondentů.
5. Sběr dat je plánován pomocí metody test-retest individuální a skupinové formy diagnostiky sociálně-emočních kompetencí, konkrétně IDS subtestů: Rozpoznávání emocí, Regulace emocí, Porozumění sociálním situacím a Sociálně-kompetentní jednání.
6. Zpracování výsledků, interpretce dat a diskuze nad výsledky.
7. Shrnutí přínosu práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury s tématikou sociálně-emočních kompetencí a jejich diagnostiky.
2. Cílem teoretické části bude explanace termínu sociálně-emoční kompetence a deskripce dostupných nástrojů diagnostiky těchto schopností u dětí raného školního věku se zaměřením na IDS (Inteligenční vývojovou škálu pro děti ve věku 5 - 10 let).
3. Cílem praktické části bude:
a) přizpůsobit subtesty IDS náležící funkční oblasti Sociálně-emočních kompetencí pro skupinovou administraci a navrhnout postup jejich hodnocení.
b) ověřit reliabilitu hromadné formy testování vzhledem k individuálnímu snímání dat.
4. Bude se jednat o kvantitativní výzkum s předpokládaným počtem 60 respondentů.
5. Sběr dat je plánován pomocí metody test-retest individuální a skupinové formy diagnostiky sociálně-emočních kompetencí, konkrétně IDS subtestů: Rozpoznávání emocí, Regulace emocí, Porozumění sociálním situacím a Sociálně-kompetentní jednání.
6. Zpracování výsledků, interpretce dat a diskuze nad výsledky.
7. Shrnutí přínosu práce.
Seznam doporučené literatury
Ekman, P. (2015). Odhalené emoce. Brno: Jan Melvil Publishing.
Grob, A., Meyer, C. S., & Arx, P. H. (2013). IDS - Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5-10 let. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In Salovey, P., & Sluyter, D. J. (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (3-34). New York: Harper Collins.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Schulze, R., & Roberts, R. D. (Eds.). (2007). Emoční inteligence: přehled základních přístupů a aplikací. Praha: Portál.
Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vágnerová, M., & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum.
Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.). (2008). Sociální psychologie - 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing.
Seznam doporučené literatury
Ekman, P. (2015). Odhalené emoce. Brno: Jan Melvil Publishing.
Grob, A., Meyer, C. S., & Arx, P. H. (2013). IDS - Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5-10 let. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In Salovey, P., & Sluyter, D. J. (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (3-34). New York: Harper Collins.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Schulze, R., & Roberts, R. D. (Eds.). (2007). Emoční inteligence: přehled základních přístupů a aplikací. Praha: Portál.
Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vágnerová, M., & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum.
Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.). (2008). Sociální psychologie - 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing.