Disertační práce se věnuje partnerským vztahům osob se sluchovým postižením. Teoretická část disertační práce svým pojetím obsahově kopíruje empirickou část a věnuje se vymezení sluchového postižení, vývojovému obdbobí adolescence, vývojovému období dospělosti, teoretickému vymezení sexuální výchovy a problematice sexuální výchova v tuzemsku a zahraničí. Empirická část disertační práce je pojatá jako kvantitativní a kvalitativní. Cílovou skupinu disertační práce tvořili osoby žáci se sluchovým postižením a žáci bez sluchového postižení, učitelé žáků se sluchovým postižením, dospělé osoby se sluchovým postižením
a dospělé osoby bez sluchového postižení. Jako výzkumné metody byly použity dotazník pro žáky se sluchovým postižením a žáky bez sluchového postižení, dotazník pro dospělé osoby bez sluchového postižení, ohniskové skupiny u žáků se sluchovým postižením, analýza didaktických komponentů učebnice dle Průchy a interview s učiteli žáků se sluchovým postižením a dospělými osobami se sluchovým postižením. Výsledky ukázaly, že sexuální výchova hraje důležitou roli při utváření partnerských vztahů osob se sluchovým postižením, přičemž stěžejními činiteli jsou učitelé, ale dle žáků také rodiče. V rámci sexuální výchovy je třeba věnovat pozornost především tématu antikoncepce a pohlavních chorob, neboť stále existují žáci, kteří si myslí, že při prvním pohlavním styku nemohou otěhotnět, či souhlastí v větami: AIDS je nemoc homosexuálů; AIDS mohou dostat jen rizikové skupiny obyvatel.
Anotace v angličtině
Thesis focuses on partner relationships of people with hearing impairment. The theoretical part includes topic as definition of hearing impairment, developmental period of adolescence, a developmental period of adulthood, theoretical definition of sex education and sex education issues at home and abroad. The empirical part of the dissertation is conceived as a quantitative and qualitative. The target groups are students with hearing disabilities and students without hearing impairment, teachers of students with hearing disabilities, adults with hearing impairments and adults without hearing impairment. As the research methods were used questionnaire for students with hearing disabilities and students without hearing impairment questionnaire for adults without hearing impairment, focus groups of pupils with hearing impairment analysis of didactic components textbooks according Prucha and interviews with teachers of hearing impaired pupils and adults with hearing disabilities. The results showed that sex education plays an important role in the formation of relationships of people with hearing disabilities, the key enablers are teachers, but according to the pupil's parents. In the context of sex education it is necessary to pay particular attention to the topic of contraception and STDs, since there are still pupils who thinks at first sexual intercourse can not become pregnant, or souhlastí in sentences: AIDS is a gay disease; AIDS can only get risk populations.
Klíčová slova
Sluchové postižení, vývojové období adolescence, vývojové období dospělosti, sexuální výchova
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, developmental period of adolescence, developmental adulthood, sex education
Rozsah průvodní práce
243s. + 41s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se věnuje partnerským vztahům osob se sluchovým postižením. Teoretická část disertační práce svým pojetím obsahově kopíruje empirickou část a věnuje se vymezení sluchového postižení, vývojovému obdbobí adolescence, vývojovému období dospělosti, teoretickému vymezení sexuální výchovy a problematice sexuální výchova v tuzemsku a zahraničí. Empirická část disertační práce je pojatá jako kvantitativní a kvalitativní. Cílovou skupinu disertační práce tvořili osoby žáci se sluchovým postižením a žáci bez sluchového postižení, učitelé žáků se sluchovým postižením, dospělé osoby se sluchovým postižením
a dospělé osoby bez sluchového postižení. Jako výzkumné metody byly použity dotazník pro žáky se sluchovým postižením a žáky bez sluchového postižení, dotazník pro dospělé osoby bez sluchového postižení, ohniskové skupiny u žáků se sluchovým postižením, analýza didaktických komponentů učebnice dle Průchy a interview s učiteli žáků se sluchovým postižením a dospělými osobami se sluchovým postižením. Výsledky ukázaly, že sexuální výchova hraje důležitou roli při utváření partnerských vztahů osob se sluchovým postižením, přičemž stěžejními činiteli jsou učitelé, ale dle žáků také rodiče. V rámci sexuální výchovy je třeba věnovat pozornost především tématu antikoncepce a pohlavních chorob, neboť stále existují žáci, kteří si myslí, že při prvním pohlavním styku nemohou otěhotnět, či souhlastí v větami: AIDS je nemoc homosexuálů; AIDS mohou dostat jen rizikové skupiny obyvatel.
Anotace v angličtině
Thesis focuses on partner relationships of people with hearing impairment. The theoretical part includes topic as definition of hearing impairment, developmental period of adolescence, a developmental period of adulthood, theoretical definition of sex education and sex education issues at home and abroad. The empirical part of the dissertation is conceived as a quantitative and qualitative. The target groups are students with hearing disabilities and students without hearing impairment, teachers of students with hearing disabilities, adults with hearing impairments and adults without hearing impairment. As the research methods were used questionnaire for students with hearing disabilities and students without hearing impairment questionnaire for adults without hearing impairment, focus groups of pupils with hearing impairment analysis of didactic components textbooks according Prucha and interviews with teachers of hearing impaired pupils and adults with hearing disabilities. The results showed that sex education plays an important role in the formation of relationships of people with hearing disabilities, the key enablers are teachers, but according to the pupil's parents. In the context of sex education it is necessary to pay particular attention to the topic of contraception and STDs, since there are still pupils who thinks at first sexual intercourse can not become pregnant, or souhlastí in sentences: AIDS is a gay disease; AIDS can only get risk populations.
Klíčová slova
Sluchové postižení, vývojové období adolescence, vývojové období dospělosti, sexuální výchova
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, developmental period of adolescence, developmental adulthood, sex education
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Teoretické zakotvení problematiky
2 Současný stav řešení poznání
3 Formulace výzkumného problému, výzkumné otázky, cíle
4 Charakteristika výzkumného
5 Metodologie výzkumného souboru
6 Analýza a deskripce dat
7 Interpretace výsledků a diskuze
Závěr
Seznam bibliografických zdrojů
Seznam zkratek
Seznam příloh
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Teoretické zakotvení problematiky
2 Současný stav řešení poznání
3 Formulace výzkumného problému, výzkumné otázky, cíle
4 Charakteristika výzkumného
5 Metodologie výzkumného souboru
6 Analýza a deskripce dat
7 Interpretace výsledků a diskuze
Závěr
Seznam bibliografických zdrojů
Seznam zkratek
Seznam příloh
Seznam doporučené literatury
CAMPOS, D. 2002. Sex, Youth and Sex Education : a reference handbook. Santa Barbara : ABC - CLIO. ISBN 1-57607-776-4.
HLOŽEK, Z. 2012. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc : Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3437.
KADLČÍKOVÁ, K. 2012. Postoje učitelů k výuce sexuální výchovy. In PROUZOVÁ, Z., SAFE II. ISBN 978-80-904290-7-9.
MAGOON, K. 2009. Sex Education in Schools. Minnesota : ABDO. ISBN 978-1-60453-536-5.
ŠÁNDOROVÁ, Z. 2003. Vybrané kapitoly z komprehenzivní surdopedie. Hradec Králové : Gaudeamus. ISBN 80-7041-605-X.
TARCSIOVÁ, D. 2010. Základy pedagogiky sluchovo postihnutých. In VANČOVÁ, A., a kol. Základy integratívnej špeciálnej pedagogiky. Bratislava : IRIS.
ZELINA, M. 2009. Interview v edukačním výzkumu. In ŠVEC, Š., a kol. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně-scientické a kvalitativně - humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno : Paido. ISBN 978-80-7315-792-8.
Seznam doporučené literatury
CAMPOS, D. 2002. Sex, Youth and Sex Education : a reference handbook. Santa Barbara : ABC - CLIO. ISBN 1-57607-776-4.
HLOŽEK, Z. 2012. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc : Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3437.
KADLČÍKOVÁ, K. 2012. Postoje učitelů k výuce sexuální výchovy. In PROUZOVÁ, Z., SAFE II. ISBN 978-80-904290-7-9.
MAGOON, K. 2009. Sex Education in Schools. Minnesota : ABDO. ISBN 978-1-60453-536-5.
ŠÁNDOROVÁ, Z. 2003. Vybrané kapitoly z komprehenzivní surdopedie. Hradec Králové : Gaudeamus. ISBN 80-7041-605-X.
TARCSIOVÁ, D. 2010. Základy pedagogiky sluchovo postihnutých. In VANČOVÁ, A., a kol. Základy integratívnej špeciálnej pedagogiky. Bratislava : IRIS.
ZELINA, M. 2009. Interview v edukačním výzkumu. In ŠVEC, Š., a kol. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně-scientické a kvalitativně - humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno : Paido. ISBN 978-80-7315-792-8.