Pionýr, z. s. je nestátní nezisková organizace pracující s dětmi. V rámci činnosti se podílí na výchově dětí ve volním čase. Výzkumným cílem práce je zjistit, do jaké míry mohou výchovné programy zapsaného spolku Pionýr ovlivnit spolupráci dětí ve skupině. V teoretické části je představen Pionýr, z. s. a jeho výchovné programy, výchova ve volném čase včetně aspektů, které se na výchově podílejí, a sociální skupina. K výzkumu byl použit experiment, ve kterém bylo zapojeno 28 dětí z letního tábora ve věku od 7 do 15 let a 7 dětí ve stejném věkovém rozmezí, které se letního tábora neúčastnily. V rámci experimentu byla zjišťována a především pozorována kvalita spolupráce těchto dětí a její změna po 14 dnech, kdy byly děti vystaveny působení výchovných programů. Získaná data byla statisticky vyhodnocena a dle těchto výsledků nejsou statisticky významné rozdíly mezi dětmi, na které výchovné programy působily a na které ne. Podrobným pozorováním však můžeme popsat výraznější rozdíly.
Anotace v angličtině
Pioneer is the non-state non-profit organization working with children. In the framework of the activity he participates in the education of children in leisure time. The research objective of the thesis is to determine to what extent the educational programs of the Pioneer association can influence the cooperation of children in the group. In the theoretical part is introduced Pioneer and his educational programs, leisure time education, including the aspects involved in education, and the social group. The research is based on an experiment involving 28 children from the summer camp aged 7 to 15 and 7 children of the same age range who did not participate in the summer camp. In the experiment, the quality of cooperation of these children and their change after 14 days, when children were exposed to educational programs, was detected and above all observed. The data obtained were statistically evaluated and, according to these results, there are not statistically significant differences between the children for which the educational programs worked and on which they did not. However, detailed observations can be made of more pronounced differences.
Klíčová slova
Pionýr, Klíčení, výchova, volný čas, spolupráce, skupina
Klíčová slova v angličtině
Pionner, education, leisure time, cooperation, group
Rozsah průvodní práce
54 s. (93 964 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Pionýr, z. s. je nestátní nezisková organizace pracující s dětmi. V rámci činnosti se podílí na výchově dětí ve volním čase. Výzkumným cílem práce je zjistit, do jaké míry mohou výchovné programy zapsaného spolku Pionýr ovlivnit spolupráci dětí ve skupině. V teoretické části je představen Pionýr, z. s. a jeho výchovné programy, výchova ve volném čase včetně aspektů, které se na výchově podílejí, a sociální skupina. K výzkumu byl použit experiment, ve kterém bylo zapojeno 28 dětí z letního tábora ve věku od 7 do 15 let a 7 dětí ve stejném věkovém rozmezí, které se letního tábora neúčastnily. V rámci experimentu byla zjišťována a především pozorována kvalita spolupráce těchto dětí a její změna po 14 dnech, kdy byly děti vystaveny působení výchovných programů. Získaná data byla statisticky vyhodnocena a dle těchto výsledků nejsou statisticky významné rozdíly mezi dětmi, na které výchovné programy působily a na které ne. Podrobným pozorováním však můžeme popsat výraznější rozdíly.
Anotace v angličtině
Pioneer is the non-state non-profit organization working with children. In the framework of the activity he participates in the education of children in leisure time. The research objective of the thesis is to determine to what extent the educational programs of the Pioneer association can influence the cooperation of children in the group. In the theoretical part is introduced Pioneer and his educational programs, leisure time education, including the aspects involved in education, and the social group. The research is based on an experiment involving 28 children from the summer camp aged 7 to 15 and 7 children of the same age range who did not participate in the summer camp. In the experiment, the quality of cooperation of these children and their change after 14 days, when children were exposed to educational programs, was detected and above all observed. The data obtained were statistically evaluated and, according to these results, there are not statistically significant differences between the children for which the educational programs worked and on which they did not. However, detailed observations can be made of more pronounced differences.
Klíčová slova
Pionýr, Klíčení, výchova, volný čas, spolupráce, skupina
Klíčová slova v angličtině
Pionner, education, leisure time, cooperation, group
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury zabývající psychologickými aspekty výchovných programů.
2. Analýza výchovných programů organizace Pionýr.
3. Realizace kvalitativního výzkumu za použití rozhovorů s vedoucími pionýrských skupin.
4. Kvalitativní analýza získaných dat.
5. Kritická diskuse teoretických východisek, metodologie a výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury zabývající psychologickými aspekty výchovných programů.
2. Analýza výchovných programů organizace Pionýr.
3. Realizace kvalitativního výzkumu za použití rozhovorů s vedoucími pionýrských skupin.
4. Kvalitativní analýza získaných dat.
5. Kritická diskuse teoretických východisek, metodologie a výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Heřmanová, J., Macek, M. (2009). Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha: MŠMT.
Kolektiv autorů (1947). Příručka pro vedení světlušek. Praha: Junácká edice.
Kolektiv autorů (2013). Mláďátka a zvířátka. Praha: Pionýr.
Kolektiv autorů (2013). Osmá planeta. Praha: Pionýr.
Kolektiv autorů (2013). Putování se psem. Praha: Pionýr.
Kolektiv autorů (2013). Tajemství staré truhly. Praha: Pionýr.
Kopsová, K. (2015). Jak se krotí tygr: knížka pro děti, rodiče i pedagogy. Brno: Edika.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty: úloha psychologie ve vzdělávání, výukové cíle a jejich psychodidaktické souvislosti, žádoucí pojetí výuky a hodnocení. Praha: Grada.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Heřmanová, J., Macek, M. (2009). Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Praha: MŠMT.
Kolektiv autorů (1947). Příručka pro vedení světlušek. Praha: Junácká edice.
Kolektiv autorů (2013). Mláďátka a zvířátka. Praha: Pionýr.
Kolektiv autorů (2013). Osmá planeta. Praha: Pionýr.
Kolektiv autorů (2013). Putování se psem. Praha: Pionýr.
Kolektiv autorů (2013). Tajemství staré truhly. Praha: Pionýr.
Kopsová, K. (2015). Jak se krotí tygr: knížka pro děti, rodiče i pedagogy. Brno: Edika.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty: úloha psychologie ve vzdělávání, výukové cíle a jejich psychodidaktické souvislosti, žádoucí pojetí výuky a hodnocení. Praha: Grada.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.