Ústřední otázkou této práce bylo, jak člověk, jenž doposud pravidelně sledoval videa, bude prožívat dobu abstinence od sledování videí, se zaměřením na jím prožívanou vlastní autenticitu.
Při zkoumání, zda video abstinence bude mít vliv na prožitek autenticity, jsem vycházel z čtyřkomponentové teorie autenticity (Wood, Linley, Maltby, Baliousis,
& Joseph, 2008).
Video abstinence trvala osm týdnů. Výzkumu se zúčastnilo celkem 14 osob. Respondenti se sami přihlásili prostřednictvím informace poskytnuté na plakátech
a skrze sdílení na sociální síti Facebook. Data byla získána elektronickým dotazníkem na začátku experimentu a polostrukturovaným rozhovorem na jeho konci. Velké množství změn a nových poznatků bylo uvedeno v oblasti sledování videí. Oproti tomu změn obecnějšího rázu mimo rámec sledování nebylo mnoho. Uvedené změny naznačují, že pravidelné sledování může v několika rovinách ovlivňovat prožitek autenticity. Jde o:
a) Využívání sledování videí k oddálení pozornosti od sebe samého.
b) Videa nás mohou zahlcovat přebytečnými informacemi, často silně emočně nabitými, čímž ponechají méně prostoru pro zpracování informací z reálného světa
a vlastních emocí.
c) Díky sledování videí někdy odkládáme činnosti, ve kterých bychom oproti sledování měli více prostoru pro projevení svého já.
Video abstinence většině účastníků přinesla snížení podstatnosti sledování videí v jejich životě, spolu se změnou sledovacích návyků směrem k menšímu času strávenému sledováním a pečlivějšímu výběru, co budou sledovat.
Anotace v angličtině
The central question of this thesis is, how a person who was watching videos regularly until now will experience the time of video abstinence, focussing on authenticity as experienced by him.
The research on whether video abstinence will have an effect on the feeling of authenticity is based on the four component theory of authenticity (Wood, Linley, Maltby, Baliousis, & Joseph, 2008).
The video abstinence went on for 8 weeks. The total of 14 people joined the research. They were acquired by self-selection through the information given on posters and through the Facebook social network. Data were acquired by an electronic questionare at the beginning of the experiment. A vast number of changes and new findings were made in the field of watching videos, as opposed to the more general changes besides watching habits, which were scarce. These changes point to the conclusion, that regular watching can impact the feeling of authenticity on several levels. These are:
a) Using video watching to draw attention away from themselves.
b) Videos can overwhelm us with excess information, often with a strong emotional charge, by which they leave less space for processing information from the real world and our own emotions.
c) By watching videos we sometimes put off activities, in which we would have more space to show our inner self, as opposed to watching videos.
Video abstinence brought most responents a lowering of importance of watching videos in their life, along with a change of their watching habits towards a lesser time spent by watching and a more careful choice of what they will watch.
Klíčová slova
videa, autenticita, video abstinence, subjektivní změny
v autenticitě, sledování videí.
Klíčová slova v angličtině
Videos, Authenticity, Video abstinence, Subjective changes
in authenticity, Watching videos
Rozsah průvodní práce
76 s. 120 162 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Ústřední otázkou této práce bylo, jak člověk, jenž doposud pravidelně sledoval videa, bude prožívat dobu abstinence od sledování videí, se zaměřením na jím prožívanou vlastní autenticitu.
Při zkoumání, zda video abstinence bude mít vliv na prožitek autenticity, jsem vycházel z čtyřkomponentové teorie autenticity (Wood, Linley, Maltby, Baliousis,
& Joseph, 2008).
Video abstinence trvala osm týdnů. Výzkumu se zúčastnilo celkem 14 osob. Respondenti se sami přihlásili prostřednictvím informace poskytnuté na plakátech
a skrze sdílení na sociální síti Facebook. Data byla získána elektronickým dotazníkem na začátku experimentu a polostrukturovaným rozhovorem na jeho konci. Velké množství změn a nových poznatků bylo uvedeno v oblasti sledování videí. Oproti tomu změn obecnějšího rázu mimo rámec sledování nebylo mnoho. Uvedené změny naznačují, že pravidelné sledování může v několika rovinách ovlivňovat prožitek autenticity. Jde o:
a) Využívání sledování videí k oddálení pozornosti od sebe samého.
b) Videa nás mohou zahlcovat přebytečnými informacemi, často silně emočně nabitými, čímž ponechají méně prostoru pro zpracování informací z reálného světa
a vlastních emocí.
c) Díky sledování videí někdy odkládáme činnosti, ve kterých bychom oproti sledování měli více prostoru pro projevení svého já.
Video abstinence většině účastníků přinesla snížení podstatnosti sledování videí v jejich životě, spolu se změnou sledovacích návyků směrem k menšímu času strávenému sledováním a pečlivějšímu výběru, co budou sledovat.
Anotace v angličtině
The central question of this thesis is, how a person who was watching videos regularly until now will experience the time of video abstinence, focussing on authenticity as experienced by him.
The research on whether video abstinence will have an effect on the feeling of authenticity is based on the four component theory of authenticity (Wood, Linley, Maltby, Baliousis, & Joseph, 2008).
The video abstinence went on for 8 weeks. The total of 14 people joined the research. They were acquired by self-selection through the information given on posters and through the Facebook social network. Data were acquired by an electronic questionare at the beginning of the experiment. A vast number of changes and new findings were made in the field of watching videos, as opposed to the more general changes besides watching habits, which were scarce. These changes point to the conclusion, that regular watching can impact the feeling of authenticity on several levels. These are:
a) Using video watching to draw attention away from themselves.
b) Videos can overwhelm us with excess information, often with a strong emotional charge, by which they leave less space for processing information from the real world and our own emotions.
c) By watching videos we sometimes put off activities, in which we would have more space to show our inner self, as opposed to watching videos.
Video abstinence brought most responents a lowering of importance of watching videos in their life, along with a change of their watching habits towards a lesser time spent by watching and a more careful choice of what they will watch.
Klíčová slova
videa, autenticita, video abstinence, subjektivní změny
v autenticitě, sledování videí.
Klíčová slova v angličtině
Videos, Authenticity, Video abstinence, Subjective changes
in authenticity, Watching videos
Zásady pro vypracování
1) Základním návodem k vypracování bude manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie v Olomouci (Kolařík, M., a kol. 2012)
2) Rešerše a studium relevantní literatury české i zahraniční
3) Zpracování teoretické části, zaměřené na autenticitu, opravdovost emocí, dosavadní studie zabývající se vlivem sledování videí na lidskou psychiku
4) Hledání zájemců o účast v experimentu
5) Průběžný sběr dat, komunikace s probandy
6) Analýza odpovědí na dané otázky, práce s kategoriemi a další způsoby analýzy dat, interpretace výsledků
7) Závěr a souhrn
Zásady pro vypracování
1) Základním návodem k vypracování bude manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie v Olomouci (Kolařík, M., a kol. 2012)
2) Rešerše a studium relevantní literatury české i zahraniční
3) Zpracování teoretické části, zaměřené na autenticitu, opravdovost emocí, dosavadní studie zabývající se vlivem sledování videí na lidskou psychiku
4) Hledání zájemců o účast v experimentu
5) Průběžný sběr dat, komunikace s probandy
6) Analýza odpovědí na dané otázky, práce s kategoriemi a další způsoby analýzy dat, interpretace výsledků
7) Závěr a souhrn
Seznam doporučené literatury
Byrne, B. (1996). Measuring self-concept across the life span. Washington, DC: American Psychological Association
Jung, C., & Jacobi, J. (1995). Člověk a duše. Praha: Academia.
Salmela, M. (2014). True emotions. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Winn, M. (1977). The plug-in drug. New York: Viking Press.
Kuneš, D. (2009). Sebepoznání. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Byrne, B. (1996). Measuring self-concept across the life span. Washington, DC: American Psychological Association
Jung, C., & Jacobi, J. (1995). Člověk a duše. Praha: Academia.
Salmela, M. (2014). True emotions. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Winn, M. (1977). The plug-in drug. New York: Viking Press.
Kuneš, D. (2009). Sebepoznání. Praha: Portál.