Diplomová práce pojednává o čtenářské a matematické gramotnosti a jejím hlavním cílem je vypracovat soubor pracovních listů tematicky zaměřených na matematiku v médiích a ověřit tento didaktický materiál v edukační praxi. V teoretické části práce jsou shrnuty obecné informace o médiích a o jejich vlivu v procesu edukace, dále je popsán Rámcový vzdělávací program a podrobně vysvětlena problematika čtenářské a matematické gramotnosti. Poslední část je věnována úlohám pro výuku matematiky a v závěru je zmíněna kooperativní výuka. V empirické části práce jsou zpracovány tři pracovní listy s motivačními články z médií, z nichž vychází učební úlohy. V závěru práce je analyzován kvalitativní výzkum, který ověřuje zpracovaný didaktický materiál v edukačním procesu základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with reading and mathematical literacy. The main aim of the thesis is to develop a set of worksheets focused on mathematics in the media and to verify this didactic material in the educational process. In the theoretical part, there is a summary of basic information about the media and their impact in the educational process. Next, the Framework Educational Program for Basic Education is described, and the issues concerning reading and mathematical literacy are explained. The last section is devoted to tasks for teaching mathematics, and at the end, cooperative learning is mentioned. In the empirical part, there are three worksheets with motivational articles from the media, which these learning tasks are based on. Finally, there is analysis of the qualitative research which validates this didactic material in the educational process in elementary schools.
Klíčová slova
média, čtenářská gramotnost, matematická gramotnost, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, průřezová témata, učební úlohy, slovní úlohy, kooperativní výuka, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
media, reading literacy, mathematical literacy, Framework Educational Program for Basic Education, cross-cutting themes, learning tasks, word problems, cooperative learning, worksheets
Rozsah průvodní práce
111 s. (140 063 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o čtenářské a matematické gramotnosti a jejím hlavním cílem je vypracovat soubor pracovních listů tematicky zaměřených na matematiku v médiích a ověřit tento didaktický materiál v edukační praxi. V teoretické části práce jsou shrnuty obecné informace o médiích a o jejich vlivu v procesu edukace, dále je popsán Rámcový vzdělávací program a podrobně vysvětlena problematika čtenářské a matematické gramotnosti. Poslední část je věnována úlohám pro výuku matematiky a v závěru je zmíněna kooperativní výuka. V empirické části práce jsou zpracovány tři pracovní listy s motivačními články z médií, z nichž vychází učební úlohy. V závěru práce je analyzován kvalitativní výzkum, který ověřuje zpracovaný didaktický materiál v edukačním procesu základní školy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with reading and mathematical literacy. The main aim of the thesis is to develop a set of worksheets focused on mathematics in the media and to verify this didactic material in the educational process. In the theoretical part, there is a summary of basic information about the media and their impact in the educational process. Next, the Framework Educational Program for Basic Education is described, and the issues concerning reading and mathematical literacy are explained. The last section is devoted to tasks for teaching mathematics, and at the end, cooperative learning is mentioned. In the empirical part, there are three worksheets with motivational articles from the media, which these learning tasks are based on. Finally, there is analysis of the qualitative research which validates this didactic material in the educational process in elementary schools.
Klíčová slova
média, čtenářská gramotnost, matematická gramotnost, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, průřezová témata, učební úlohy, slovní úlohy, kooperativní výuka, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
media, reading literacy, mathematical literacy, Framework Educational Program for Basic Education, cross-cutting themes, learning tasks, word problems, cooperative learning, worksheets
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury ke zpracování teoretické části práce vztahující se k tématu DP (se zaměřením na matematickou a čtenářskou gramotnost žáků ZŠ).
2. Empirická část -
- výběr vhodných témat a námětů a jejich následné didaktické zpracování - pracovních listů se souborem matematických úloh pro žáky 2. stupně ZŠ s vzorovým autorským řešením a metodickým komentářem,
- příprava, realizace a interpretace výzkumného šetření zaměřeného na ověření zpracovaných didaktických materiálů v edukačním procesu základní školy.
3. Shrnutí, závěry a zpětná reflexe pro budoucí pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury ke zpracování teoretické části práce vztahující se k tématu DP (se zaměřením na matematickou a čtenářskou gramotnost žáků ZŠ).
2. Empirická část -
- výběr vhodných témat a námětů a jejich následné didaktické zpracování - pracovních listů se souborem matematických úloh pro žáky 2. stupně ZŠ s vzorovým autorským řešením a metodickým komentářem,
- příprava, realizace a interpretace výzkumného šetření zaměřeného na ověření zpracovaných didaktických materiálů v edukačním procesu základní školy.
3. Shrnutí, závěry a zpětná reflexe pro budoucí pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009.
MAREŠ, Svatopluk. Od satiry k ekonomii: rozvoj čtenářské, matematické, přírodovědné a sociální gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014.
NEMČÍKOVÁ, Katarína. Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011.
KUŘINA, František aj. Matematika a porozumění světu. Praha: Academia 2009.
KUŘINA, František. Matematika a řešení úloh. Č. Budějovice: JČU 2011.
HOŠPESOVÁ, A. aj. Matematická gramotnost a vyučování matematice. Č. Budějovice: JČU 2011
HOŠPESOVÁ, A., STEHLÍKOVÁ, A., TICHÁ, M. Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. Č. Budějovice: JČU 2007
Metodický portál Národního ústavu pro vzdělávání (http://www.nuv.cz/)
Matematika pro všechny - webová stránka Společnosti učitelů matematiky JČMF (http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx)
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2007.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009.
MAREŠ, Svatopluk. Od satiry k ekonomii: rozvoj čtenářské, matematické, přírodovědné a sociální gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014.
NEMČÍKOVÁ, Katarína. Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011.
KUŘINA, František aj. Matematika a porozumění světu. Praha: Academia 2009.
KUŘINA, František. Matematika a řešení úloh. Č. Budějovice: JČU 2011.
HOŠPESOVÁ, A. aj. Matematická gramotnost a vyučování matematice. Č. Budějovice: JČU 2011
HOŠPESOVÁ, A., STEHLÍKOVÁ, A., TICHÁ, M. Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. Č. Budějovice: JČU 2007
Metodický portál Národního ústavu pro vzdělávání (http://www.nuv.cz/)
Matematika pro všechny - webová stránka Společnosti učitelů matematiky JČMF (http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx)