Diplomová práce se zaměřuje na oblast sociálních vztahů u lidí s mentální retardací. V teoretické rovině je popsána mentální retardace v psychologickém či společenskohistorickém pojetí. Hlavním cílem bylo zmapovat reflexi lidí s mentální retardací na téma přátelství. Ve výzkumné části je prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru a ohniskové skupiny objasněna problematika přátelství z několika úhlů pohledu. Výsledky výzkumu ukázaly, že lidé s mentální retardací mají zkušenosti s přátelstvím, přátelství je pro ně důležité, prostřednictvím tohoto vztahu se učí, socializují, potvrzují vlastní kompetence. Lidem s mentální retardací přináší přátelství radost, emocionální oporu, pozitivní energii.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the sphere of social relations among people with mental retardation. In the theoretical branch there is the description of mental retardation in psychological, social and historical concept. The main goal was to explore the reflection of people with mental retardation in the sphere of friendship. The investigation has been made to explain the issue of friendship from several angles through semistructured interviews and focus groups. The results showed that people with mental retardation have experience with friendship, and friendship is important to them. Through this relationship they learn, socialize and confirm their own competence. Friendship brings to people with mental retardation joy, emotional support and positive energy.
Klíčová slova
mentální retardace, postižení, socializace, přátelství, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, disability, socialization, friendship, qualitative research
Rozsah průvodní práce
77 s. (139189 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na oblast sociálních vztahů u lidí s mentální retardací. V teoretické rovině je popsána mentální retardace v psychologickém či společenskohistorickém pojetí. Hlavním cílem bylo zmapovat reflexi lidí s mentální retardací na téma přátelství. Ve výzkumné části je prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru a ohniskové skupiny objasněna problematika přátelství z několika úhlů pohledu. Výsledky výzkumu ukázaly, že lidé s mentální retardací mají zkušenosti s přátelstvím, přátelství je pro ně důležité, prostřednictvím tohoto vztahu se učí, socializují, potvrzují vlastní kompetence. Lidem s mentální retardací přináší přátelství radost, emocionální oporu, pozitivní energii.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the sphere of social relations among people with mental retardation. In the theoretical branch there is the description of mental retardation in psychological, social and historical concept. The main goal was to explore the reflection of people with mental retardation in the sphere of friendship. The investigation has been made to explain the issue of friendship from several angles through semistructured interviews and focus groups. The results showed that people with mental retardation have experience with friendship, and friendship is important to them. Through this relationship they learn, socialize and confirm their own competence. Friendship brings to people with mental retardation joy, emotional support and positive energy.
Klíčová slova
mentální retardace, postižení, socializace, přátelství, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, disability, socialization, friendship, qualitative research
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci a citačních norem Americké psychologické asociace.
2. Vyhledání relevantních literárních zdrojů, monografií, článků, výzkumných prací (EBSCO). Studium odborné literatury: dospělost a mentální retardace, lehká mentální retardace, socializace, sociální psychologie osobní vztahy, sociální interakce a komunikace, přátelský vztah.
3. Zpracování osnovy diplomové práce a její konzultace s vedoucím práce.
4. Vypracování teoretické části práce a formulace výzkumných okruhů vycházejících z teoretické části práce a jejich konzultace s vedoucím práce.
5. Konzultace výzkumného projektu s vedoucím diplomové práce před realizací sběru dat. Dosavadní pracovní předpoklad je:
a. Kvalitativní metoda sběru dat rozhovory s lidmi s mentální retardací, které budou analyzovány, kódovány a prezentovány jako příběh s důrazem na klíčová témata, využití ohniskové skupiny.
b. Předpokladem je cca 30 probandů (lidé s mentální retardací, jejich přátelé, rodina a okolí).
c. Výzkumnou otázkou je reflexe lidí s mentální retardací na jejich přátelské vztahy.
d. Cílem je zachytit problematiku těchto vztahů v komplexní šíři pohledem lidí s mentální retardací, jak vnímají přátelství, co si představují pod pojmem přátelství, jaký je vývoj a průběh jejich přátelských vztahů a další okolnosti, související s tématem přátelství.
6. Konzultace výsledků výzkumu s vedoucím práce. Integrace výzkumných dat do smysluplného celku. Diskuze nad dosaženými výsledky a jejich interpretace, vypracování závěru a souhrnu diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s manuálem pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci a citačních norem Americké psychologické asociace.
2. Vyhledání relevantních literárních zdrojů, monografií, článků, výzkumných prací (EBSCO). Studium odborné literatury: dospělost a mentální retardace, lehká mentální retardace, socializace, sociální psychologie osobní vztahy, sociální interakce a komunikace, přátelský vztah.
3. Zpracování osnovy diplomové práce a její konzultace s vedoucím práce.
4. Vypracování teoretické části práce a formulace výzkumných okruhů vycházejících z teoretické části práce a jejich konzultace s vedoucím práce.
5. Konzultace výzkumného projektu s vedoucím diplomové práce před realizací sběru dat. Dosavadní pracovní předpoklad je:
a. Kvalitativní metoda sběru dat rozhovory s lidmi s mentální retardací, které budou analyzovány, kódovány a prezentovány jako příběh s důrazem na klíčová témata, využití ohniskové skupiny.
b. Předpokladem je cca 30 probandů (lidé s mentální retardací, jejich přátelé, rodina a okolí).
c. Výzkumnou otázkou je reflexe lidí s mentální retardací na jejich přátelské vztahy.
d. Cílem je zachytit problematiku těchto vztahů v komplexní šíři pohledem lidí s mentální retardací, jak vnímají přátelství, co si představují pod pojmem přátelství, jaký je vývoj a průběh jejich přátelských vztahů a další okolnosti, související s tématem přátelství.
6. Konzultace výsledků výzkumu s vedoucím práce. Integrace výzkumných dat do smysluplného celku. Diskuze nad dosaženými výsledky a jejich interpretace, vypracování závěru a souhrnu diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Lečbych, M. (2008). Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Vydavatelství UP.
Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy -dovednosti -poruchy. Praha: Grada.
Slaměník, I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada.
Švarcová, I. (2003) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2012). Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Lečbych, M. (2008). Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Vydavatelství UP.
Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy -dovednosti -poruchy. Praha: Grada.
Slaměník, I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada.
Švarcová, I. (2003) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2012). Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada.