Tato bakalářská práce se zabývá výzkumem náboženské gramotnosti na 2. stupni církevních základních škol. V teoretické části je obecně popsána gramotnost, její úrovně, typy a úroveň gramotnosti žáka na základní škole. Následuje vymezení funkční gramotnosti a kulturní gramotnosti. V další podkapitole uvedu přehled platné legislativy a náboženskou situaci v České republice. Druhá kapitola se zaměřuje na vysvětlení pojmu náboženské gramotnosti ve světle křesťanských reálií, liturgického roku a křesťanských vyznání. Zároveň je zde uveden přehled církevního školství a požadovaných znalostí a dovedností. V praktické části práce se zaměříme na realizaci výzkumu náboženské gramotnosti. Ve třetí kapitole jsou stanoveny předmět, metoda a cíle výzkumu. Výsledky jsou graficky zpracovány a poskytují náhled na situaci náboženské gramotnosti v církevních základních školách. Realizace výzkumu má sloužit ke zjištění, jaké úrovně náboženské gramotnosti děti na druhém stupni dosahují. S výsledky bude nadále pracováno v rámci zkvalitnění a zpestření výuky náboženství na církevních základních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with research of religious literacy of the secondary religious schools. The theoretical part deals with generally described literacy, the level of literacy, types and levels of literacy for primary school pupils. The definition of functional literacy and cultural literacy follows. In the next subhead I will outline the applicable laws and religious situation in the Czech Republic. The second chapter focuses on the explanation of religious literacy in the light of Christian facts, the liturgical year and the Christian religion. At the same time, there is an overview of the religious education, required knowledge and skills. In the practical part we will focus on the realization of religious literacy research. The subject, method and objectives of the research are set in the third chapter. The results are graphically represented and provide an insight into the situation of religious literacy in Church Primary Schools. Results of this research are used to determine what level of religious literacy have children reached at the secondary school. The results will be used to improve the quality and enrichment of religious education in Church Primary Schools.
Klíčová slova
gramotnost, náboženská gramotnost, církevní základní škola, náboženství, výzkum, výzkum náboženské gramotnosti, křesťanství, římskokatolická církev, katolická církev, arcidiecéze olomoucká, druhý stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
literacy, religious literacy, Church Primary School, religion, research, research of religious literacy , Christianity, Roman Catholic Church, Catholic Church, olomouc archdiocese, secondary school
Rozsah průvodní práce
65 s. (115 681 z.); Př. 10 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá výzkumem náboženské gramotnosti na 2. stupni církevních základních škol. V teoretické části je obecně popsána gramotnost, její úrovně, typy a úroveň gramotnosti žáka na základní škole. Následuje vymezení funkční gramotnosti a kulturní gramotnosti. V další podkapitole uvedu přehled platné legislativy a náboženskou situaci v České republice. Druhá kapitola se zaměřuje na vysvětlení pojmu náboženské gramotnosti ve světle křesťanských reálií, liturgického roku a křesťanských vyznání. Zároveň je zde uveden přehled církevního školství a požadovaných znalostí a dovedností. V praktické části práce se zaměříme na realizaci výzkumu náboženské gramotnosti. Ve třetí kapitole jsou stanoveny předmět, metoda a cíle výzkumu. Výsledky jsou graficky zpracovány a poskytují náhled na situaci náboženské gramotnosti v církevních základních školách. Realizace výzkumu má sloužit ke zjištění, jaké úrovně náboženské gramotnosti děti na druhém stupni dosahují. S výsledky bude nadále pracováno v rámci zkvalitnění a zpestření výuky náboženství na církevních základních školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with research of religious literacy of the secondary religious schools. The theoretical part deals with generally described literacy, the level of literacy, types and levels of literacy for primary school pupils. The definition of functional literacy and cultural literacy follows. In the next subhead I will outline the applicable laws and religious situation in the Czech Republic. The second chapter focuses on the explanation of religious literacy in the light of Christian facts, the liturgical year and the Christian religion. At the same time, there is an overview of the religious education, required knowledge and skills. In the practical part we will focus on the realization of religious literacy research. The subject, method and objectives of the research are set in the third chapter. The results are graphically represented and provide an insight into the situation of religious literacy in Church Primary Schools. Results of this research are used to determine what level of religious literacy have children reached at the secondary school. The results will be used to improve the quality and enrichment of religious education in Church Primary Schools.
Klíčová slova
gramotnost, náboženská gramotnost, církevní základní škola, náboženství, výzkum, výzkum náboženské gramotnosti, křesťanství, římskokatolická církev, katolická církev, arcidiecéze olomoucká, druhý stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
literacy, religious literacy, Church Primary School, religion, research, research of religious literacy , Christianity, Roman Catholic Church, Catholic Church, olomouc archdiocese, secondary school
Zásady pro vypracování
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení zkouškového období letního semestru předposledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly. Po schválení osnovy a předložené kapitoly kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Nejpozději do poloviny (leden) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech dalších kapitol. Po schválení předloženého textu kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu další zápočet.
Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu poslední zápočet.
Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Zásady pro vypracování
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení zkouškového období letního semestru předposledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly. Po schválení osnovy a předložené kapitoly kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Nejpozději do poloviny (leden) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech dalších kapitol. Po schválení předloženého textu kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu další zápočet.
Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu poslední zápočet.
Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Seznam doporučené literatury
RABUŠICOVÁ, M. 2002. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Georgetown. 199 s. ISBN 8086251144
Katechetické směrnice České biskupské konference. 1994. Praha : Sekretariát České biskupské konference.
HUNTER-HENIN, M. 2011. Law, religious freedoms and education in Europe. Farnham ; Burlingron. 383 s. ISBN 978-1-4094-2730-8 (váz.)
SMAHEL, R. 1997. Duševní vývoj a duchovní zrání dítěte. Vyd. 2. Olomouc : Matice cyrilometodějská. 133 s.
Seznam doporučené literatury
RABUŠICOVÁ, M. 2002. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Georgetown. 199 s. ISBN 8086251144
Katechetické směrnice České biskupské konference. 1994. Praha : Sekretariát České biskupské konference.
HUNTER-HENIN, M. 2011. Law, religious freedoms and education in Europe. Farnham ; Burlingron. 383 s. ISBN 978-1-4094-2730-8 (váz.)
SMAHEL, R. 1997. Duševní vývoj a duchovní zrání dítěte. Vyd. 2. Olomouc : Matice cyrilometodějská. 133 s.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uchazečka byla komisí vyzvána k představení kvalifikační práce, jejích cílů, průběhu zpracování a dosažených výsledků. Dále byly uchazečce položeny následující otázky:
1. Pokuste se zjištěné výsledky podrobněji interpretovat.
2. Vyjádřete se více ke křtu, jak jej máte pojatý v práci.
3. Vyjádřete se k otázce ekumenismu vzhledem k Vaší cílové skupině.
Uchazečka reagovala na položené otázky adekvátně.
Na základě posudků vedoucí práce a oponenta, zhodnocení průběhu obhajoby a způsobu zodpovězení položených otázek se komise usnesla na závěrečném hodnocení: C
Komise:
Předseda: doc. Dr. Rudolf SMAHEL, Th.D.
Členové: Mgr. Marcela FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, PhD.
PhDr. Gabriela ŠARNÍKOVÁ, PhD.