Abstrakt
Předkládaná práce se zabývá tématem dopravního chování mladých řidičů, které je často spojováno s problematikou nebezpečného řízení a větším rizikem dopravních nehod. Cílem práce je ověřit a popsat souvislosti rizikového chování mladých řidičů. V práci bylo hodnoceno celkem 80 řidičů ve věkové skupině 18 až 26 let pomocí dotazníku The Manchester Driving Behaviour Questionnaire a dotazníku Sensation Seeking Scale zaměřující se na měření tendence vyhledávat mimořádné prožitky. Teoretická část práce je zaměřena na objasnění pojmu osobnost, osobnostní vlastnosti. Nakonec je rozlišeno chování v souvislosti s řízením a vybrané rizikové faktory v dopravě. Praktická část má za cíl ověřit a popsat rizikové chování mladých řidičů. Další část práce je věnována tomu, zda existuje statisticky signifikantní rozdíl v dopravním chování, a jednotlivých škál SSS V.
Anotace v angličtině
ABSTRACT OF BACHELOR THESIS
The topic of the thesis is behaviour of young drivers in traffic which has been frequently connected to questions of dangerous driving and higher risk of traffic accidents.
The aim of the thesis is to verify and describe the context of young driver's risk behaviour.
At the thesis was evaluated a total number of 80 drivers who belong to age group from 18 to 26 years old. For evaluation were used The Manchester Driving Behaviour Questionnaire and Sensation Seeking Scale which measure the tendency to look up for an extraordinary experience. The theoretical part of the thesis is related to clarification of the concept of personality, personality traits. Finally is differed behaviour in relation with driving and chosen risk's factor in traffic. The aim of the practical part of the thesis is to verify and describe risk behaviour of young drivers. The next part of the thesis clarifies the existence of significant differences of traffic behaviour and particular scales SSS V.
Klíčová slova
Mladí řidiči, rizikové chování, DBQ, Sensation Seeking Scale, doprava
Klíčová slova v angličtině
Young drivers, risk behaviour, DBQ, Senastion Seeking Scale, traffic.
Rozsah průvodní práce
66 s.(97 000)
Jazyk
CZ
Anotace
Abstrakt
Předkládaná práce se zabývá tématem dopravního chování mladých řidičů, které je často spojováno s problematikou nebezpečného řízení a větším rizikem dopravních nehod. Cílem práce je ověřit a popsat souvislosti rizikového chování mladých řidičů. V práci bylo hodnoceno celkem 80 řidičů ve věkové skupině 18 až 26 let pomocí dotazníku The Manchester Driving Behaviour Questionnaire a dotazníku Sensation Seeking Scale zaměřující se na měření tendence vyhledávat mimořádné prožitky. Teoretická část práce je zaměřena na objasnění pojmu osobnost, osobnostní vlastnosti. Nakonec je rozlišeno chování v souvislosti s řízením a vybrané rizikové faktory v dopravě. Praktická část má za cíl ověřit a popsat rizikové chování mladých řidičů. Další část práce je věnována tomu, zda existuje statisticky signifikantní rozdíl v dopravním chování, a jednotlivých škál SSS V.
Anotace v angličtině
ABSTRACT OF BACHELOR THESIS
The topic of the thesis is behaviour of young drivers in traffic which has been frequently connected to questions of dangerous driving and higher risk of traffic accidents.
The aim of the thesis is to verify and describe the context of young driver's risk behaviour.
At the thesis was evaluated a total number of 80 drivers who belong to age group from 18 to 26 years old. For evaluation were used The Manchester Driving Behaviour Questionnaire and Sensation Seeking Scale which measure the tendency to look up for an extraordinary experience. The theoretical part of the thesis is related to clarification of the concept of personality, personality traits. Finally is differed behaviour in relation with driving and chosen risk's factor in traffic. The aim of the practical part of the thesis is to verify and describe risk behaviour of young drivers. The next part of the thesis clarifies the existence of significant differences of traffic behaviour and particular scales SSS V.
Klíčová slova
Mladí řidiči, rizikové chování, DBQ, Sensation Seeking Scale, doprava
Klíčová slova v angličtině
Young drivers, risk behaviour, DBQ, Senastion Seeking Scale, traffic.
Zásady pro vypracování
Teoretická východiska práce:
Za hlavní příčinu zvyšující se nehodovosti v dopravě je označován lidský činitel. Osobnost řidiče, chování a jeho psychická způsobilost je hlavním faktorem, který ovlivňuje dopravní situaci.
Z hlediska dopravní psychologie bývají za rizikové řidiče označovány mladé osoby ve věku 18 až 25 let, tedy osoby, které mají malou zkušenost s řízením, méně dovedností a jenž mají tendenci přeceňovat své schopnosti. Současně tato skupina řidičů dosahuje vysoké nehodovost, často s tragickými následky. Rizikové chování mladých řidičů se ve svém důsledku projevuje v řadě případů i úmyslným porušováním dopravních předpisů, případně řízením plné chyb a nebezpečných omylů. Potřeba vyhledávat intenzivní a různorodé zážitky, ztráta zábran, potřeba vzrušení a dobrodružství je v dopravě spojována s překračováním rychlosti, bezohledným až agresivním řízením a v neposlední řadě, také s menším vnímáním rizika a větší ochotu riziko podstupovat.
Popis výzkumného problému:
U řidičů ve věku 18 až 25 let se rizikovost ve stylu řízení projevuje především v malé zodpovědnosti, nedostatečném předvídání, případně sklonu k dobrodružství a vzrušení. Koncept sensation seeking poukazuje na tendenci vyhledávat mimořádné prožitky a osoby, které dosahují vysokých hodnot, představují zjevné riziko v dopravním provozu.
Design výzkumného projektu:
Projekt bude mít kvantitativní výzkumný design.
Pro zjištění řidičského chování mladých řidičů bude použit dotazník The Manchestred Driving Behaviour Questionnaire(DBQ), který se zaměřuje na sebehodnocení řidičů a Sensation Seeking Scale V (SSC) dotazník pro měření tendence vyhledávat mimořádné prožitky.
Cíle výzkumu:
Cílem výzkumného projektu je popsat specifika skupiny mladých řidičů, jejich rizikové charakteristiky a řidičské chování s ohledem na závažné přestupky, které mohou výrazně ovlivnit nehodovost. Popsat pomocí konceptu sensation seeking potřebu vyhledávat napětí a dobrodružství, vyhledávat nové zážitky, dále míru porušování společenských norem a rizikového chování mladých řidičů. Výzkumný soubor bude rozdělen na dva výběry a ty budou porovnány na základě zvolených metod.
Základní a výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit osoby ve věku 18 až 25 let s řidičským oprávněním. Osloveni budou především studenti středních škol a vysokých škol, kteří spadají do věkové kategorie a mají nebo v minulosti měli řidičské oprávnění. Výzkumný soubor pak bude tvořit 60 osob
Zásady pro vypracování
Teoretická východiska práce:
Za hlavní příčinu zvyšující se nehodovosti v dopravě je označován lidský činitel. Osobnost řidiče, chování a jeho psychická způsobilost je hlavním faktorem, který ovlivňuje dopravní situaci.
Z hlediska dopravní psychologie bývají za rizikové řidiče označovány mladé osoby ve věku 18 až 25 let, tedy osoby, které mají malou zkušenost s řízením, méně dovedností a jenž mají tendenci přeceňovat své schopnosti. Současně tato skupina řidičů dosahuje vysoké nehodovost, často s tragickými následky. Rizikové chování mladých řidičů se ve svém důsledku projevuje v řadě případů i úmyslným porušováním dopravních předpisů, případně řízením plné chyb a nebezpečných omylů. Potřeba vyhledávat intenzivní a různorodé zážitky, ztráta zábran, potřeba vzrušení a dobrodružství je v dopravě spojována s překračováním rychlosti, bezohledným až agresivním řízením a v neposlední řadě, také s menším vnímáním rizika a větší ochotu riziko podstupovat.
Popis výzkumného problému:
U řidičů ve věku 18 až 25 let se rizikovost ve stylu řízení projevuje především v malé zodpovědnosti, nedostatečném předvídání, případně sklonu k dobrodružství a vzrušení. Koncept sensation seeking poukazuje na tendenci vyhledávat mimořádné prožitky a osoby, které dosahují vysokých hodnot, představují zjevné riziko v dopravním provozu.
Design výzkumného projektu:
Projekt bude mít kvantitativní výzkumný design.
Pro zjištění řidičského chování mladých řidičů bude použit dotazník The Manchestred Driving Behaviour Questionnaire(DBQ), který se zaměřuje na sebehodnocení řidičů a Sensation Seeking Scale V (SSC) dotazník pro měření tendence vyhledávat mimořádné prožitky.
Cíle výzkumu:
Cílem výzkumného projektu je popsat specifika skupiny mladých řidičů, jejich rizikové charakteristiky a řidičské chování s ohledem na závažné přestupky, které mohou výrazně ovlivnit nehodovost. Popsat pomocí konceptu sensation seeking potřebu vyhledávat napětí a dobrodružství, vyhledávat nové zážitky, dále míru porušování společenských norem a rizikového chování mladých řidičů. Výzkumný soubor bude rozdělen na dva výběry a ty budou porovnány na základě zvolených metod.
Základní a výzkumný soubor:
Výzkumný soubor budou tvořit osoby ve věku 18 až 25 let s řidičským oprávněním. Osloveni budou především studenti středních škol a vysokých škol, kteří spadají do věkové kategorie a mají nebo v minulosti měli řidičské oprávnění. Výzkumný soubor pak bude tvořit 60 osob
Seznam doporučené literatury
1. Atkinsonová, R.L., et al. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
2. Henderson, V. W. (2000). Hormone therapy and the brain : a clinical
perspective on the role of estrogen. New York: Parthenon.
3. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
4. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu.
Praha: Portál
5. Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
6. Šucha, M., et al. (2009). Agresivita na cestách. Olomouc: Upol.
7. Šucha, M., et al. (2013). Dopravní psychologie pro praxi. Praha:
Grada Publishing.
8. Havlík, K. (2005). Psychologie pro řidiče: zásady chování za volantem a
prevence dopravní nehodovosti. Praha: Portál.
9. Štikar, J., Hoskovec, J., Štikarová, J. (2003). Psychologie v dopravě.
Praha: Nakladateleství Karolinum.
10. Böcher, W. (1976). Vznik a snižování agresí v silničním provozu. In
Kolektiv autorů, Bezpečnost silničního provozu. Aplikace dopravní
psychologie v soudní praxi. 2. díl (s. 20 43). Praha: ČVTS.
Seznam doporučené literatury
1. Atkinsonová, R.L., et al. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
2. Henderson, V. W. (2000). Hormone therapy and the brain : a clinical
perspective on the role of estrogen. New York: Parthenon.
3. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
4. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu.
Praha: Portál
5. Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
6. Šucha, M., et al. (2009). Agresivita na cestách. Olomouc: Upol.
7. Šucha, M., et al. (2013). Dopravní psychologie pro praxi. Praha:
Grada Publishing.
8. Havlík, K. (2005). Psychologie pro řidiče: zásady chování za volantem a
prevence dopravní nehodovosti. Praha: Portál.
9. Štikar, J., Hoskovec, J., Štikarová, J. (2003). Psychologie v dopravě.
Praha: Nakladateleství Karolinum.
10. Böcher, W. (1976). Vznik a snižování agresí v silničním provozu. In
Kolektiv autorů, Bezpečnost silničního provozu. Aplikace dopravní
psychologie v soudní praxi. 2. díl (s. 20 43). Praha: ČVTS.