Tématem prezentované diplomové práce je emoční inteligence (EI) a machiavelismus. Součástí práce je výzkumné šetření, jehož cílem je zjistit povahu vztahu mezi machiavelismem a EI, a jak je tento vztah ovlivňován pohlavím respondentů a jejich studijním zaměřením. Výzkum byl realizován na studentech konkurenčních (obory, pro které je charakteristické soupeřivé prostředí) a pomáhajících oborů. Výzkumný soubor byl vybrán metodou samovýběru a sněhové koule, celkem se zúčastnilo 154 respondentů. Emoční inteligence byla zjišťována prostřednictvím dotazníku SEIS a machiavelismus škálou MACH-IV. Mezi machiavelismem a EI byla zjištěna statisticky signifikantní negativní korelace. Z hlediska pohlaví nebyly v míře machiavelismu a emoční inteligence zjištěny statisticky signifikantní rozdíly. Míra EI a machiavelismu se však liší napříč obory. Studenti pomáhajících oborů dosahují vyššího skóre EI, než studenti konkurenčních oborů. Oproti tomu studenti konkurenčních oborů dosahují vyšší úrovně machiavelismu, než studenti oborů pomáhajících.
Annotation in English
This thesis is dealing with emotional intelligence (EI) and machiavellianism. Part of this thesis is also a research study that aims to explore the nature of the relationship between EI and machiavellianism, and how is this relationship influenced by respondents' sex and field of study. Subjects of this study were college students divided into two groups depending on their field of study. First group consists of students of helping professions, students of competitive fields form the second group. A research sample of 154 respondents was selected by using opportunity and snowball sampling. The level of EI was measured by Schutte emotional intelligence scale (SEIS) and machiavellianism was assessed by MACH-IV scale. Machiavellianism was negatively correlated with the level of EI. There was no difference in EI or machiavellianism depending on the participants sex. However, there was a difference in the level of EI and machiavellianism based on the field of study. Students of helping professions had higher level of EI, than students of competitive fields. On the other hand, students of competitive fields were higher in machiavellianism, than students of helping professions.
Tématem prezentované diplomové práce je emoční inteligence (EI) a machiavelismus. Součástí práce je výzkumné šetření, jehož cílem je zjistit povahu vztahu mezi machiavelismem a EI, a jak je tento vztah ovlivňován pohlavím respondentů a jejich studijním zaměřením. Výzkum byl realizován na studentech konkurenčních (obory, pro které je charakteristické soupeřivé prostředí) a pomáhajících oborů. Výzkumný soubor byl vybrán metodou samovýběru a sněhové koule, celkem se zúčastnilo 154 respondentů. Emoční inteligence byla zjišťována prostřednictvím dotazníku SEIS a machiavelismus škálou MACH-IV. Mezi machiavelismem a EI byla zjištěna statisticky signifikantní negativní korelace. Z hlediska pohlaví nebyly v míře machiavelismu a emoční inteligence zjištěny statisticky signifikantní rozdíly. Míra EI a machiavelismu se však liší napříč obory. Studenti pomáhajících oborů dosahují vyššího skóre EI, než studenti konkurenčních oborů. Oproti tomu studenti konkurenčních oborů dosahují vyšší úrovně machiavelismu, než studenti oborů pomáhajících.
Annotation in English
This thesis is dealing with emotional intelligence (EI) and machiavellianism. Part of this thesis is also a research study that aims to explore the nature of the relationship between EI and machiavellianism, and how is this relationship influenced by respondents' sex and field of study. Subjects of this study were college students divided into two groups depending on their field of study. First group consists of students of helping professions, students of competitive fields form the second group. A research sample of 154 respondents was selected by using opportunity and snowball sampling. The level of EI was measured by Schutte emotional intelligence scale (SEIS) and machiavellianism was assessed by MACH-IV scale. Machiavellianism was negatively correlated with the level of EI. There was no difference in EI or machiavellianism depending on the participants sex. However, there was a difference in the level of EI and machiavellianism based on the field of study. Students of helping professions had higher level of EI, than students of competitive fields. On the other hand, students of competitive fields were higher in machiavellianism, than students of helping professions.
1. Studium literatury zabývající se machiavelismem a jeho měřením.
2. Analýza teorií emoční inteligence a výzkumných metod k jejímu měření.
3. Kvantitativní výzkum zaměřený na vztah machiavelismu a emoční inteligence, realizovaný na souboru nejméně jednoho sta vysokoškolských studentů.
4. Statistická analýza získaných dat s ohledem na vliv pohlaví a studijního oboru.
5. Kritická analýza teoretických předpokladů, použitých metod a výsledků výzkumu.
Research Plan
1. Studium literatury zabývající se machiavelismem a jeho měřením.
2. Analýza teorií emoční inteligence a výzkumných metod k jejímu měření.
3. Kvantitativní výzkum zaměřený na vztah machiavelismu a emoční inteligence, realizovaný na souboru nejméně jednoho sta vysokoškolských studentů.
4. Statistická analýza získaných dat s ohledem na vliv pohlaví a studijního oboru.
5. Kritická analýza teoretických předpokladů, použitých metod a výsledků výzkumu.
Recommended resources
1. Ali, F., & Chamorro-Premuzic, T. (2010). Investigating theory of mind deficits in nonclinical psychopathy and Machiavellianism. Personality and Individual Differences, 49(3), 169-174
2. Ali, F., Amorim, I. S., & Chamorro-Premuzic, T. (2009). Empathy deficits and trait emotional intelligence in psychopathy and Machiavellianism. Personality and Individual Differences, 47(7), 758-762.
3. Austin, E. J., Farrelly, D., Black, C., & Moore, H. (2007). Emotional intelligence, Machiavellianism and emotional manipulation: Does EI have a dark side?. Personality and Individual Differences, 43(1), 179-189.
4. Barlow, A., Qualter, P., & Stylianou, M. (2010). Relationships between Machiavellianism, emotional intelligence and theory of mind in children.Personality and Individual Differences, 48(1), 78-82.
5. Bar-On, R. E., & Parker, J. D. (2000). The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. Jossey-Bass.
6. Bar-on, R. M. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI).Psicothema, 18(1), 13-25.
7. Brackett, M. A., Mayer, J. D., & Warner, R. M. (2004). Emotional intelligence and its relation to everyday behaviour. Personality and Individual differences,36(6), 1387-1402.
8. Goleman, D. (2011). Emoční inteligence. Praha: Metafora.
9. Christie, R., & Geis, F. (1970). Studies in Machiavellianism. New York: Academic Press
10. Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2009). Machiavellianism. In M. R. Leary & R. H. Hoyle. (Eds.). Handbook of individual differences in social behavior (93-108). New York: Guilford Press.
11. Loas, G., Verrier, A., & Romney, C. (2007). Déficit émotionnel et intelligence machiavélique: Étude des interrelations entre l'échelle d'alexithymie de Toronto (TAS-20) et l'inventaire MACH-IV dans une population de 201 étudiants. In Annales Médico-psychologiques, revue psychiatrique, 165(4), 254-257
12. Paal, T., & Bereczkei, T. (2007). Adult theory of mind, cooperation, Machiavellianism: The effect of mindreading on social relations. Personality and individual differences, 43(3), 541-551.
13. Pilch, I. (2008). Machiavellianism, emotional intelligence and social competence: Are Machiavellians interpersonally skilled?. Polish Psychological Bulletin, 39(3), 158-164.
14. Schulze, R., Roberts, R. D. (2007). Emoční inteligence. Praha: Portál.
15. Wastell, C., & Booth, A. (2003). Machiavellianism: An alexithymic perspective. Journal of Social and Clinical Psychology, 22(6), 730-744.
Recommended resources
1. Ali, F., & Chamorro-Premuzic, T. (2010). Investigating theory of mind deficits in nonclinical psychopathy and Machiavellianism. Personality and Individual Differences, 49(3), 169-174
2. Ali, F., Amorim, I. S., & Chamorro-Premuzic, T. (2009). Empathy deficits and trait emotional intelligence in psychopathy and Machiavellianism. Personality and Individual Differences, 47(7), 758-762.
3. Austin, E. J., Farrelly, D., Black, C., & Moore, H. (2007). Emotional intelligence, Machiavellianism and emotional manipulation: Does EI have a dark side?. Personality and Individual Differences, 43(1), 179-189.
4. Barlow, A., Qualter, P., & Stylianou, M. (2010). Relationships between Machiavellianism, emotional intelligence and theory of mind in children.Personality and Individual Differences, 48(1), 78-82.
5. Bar-On, R. E., & Parker, J. D. (2000). The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace. Jossey-Bass.
6. Bar-on, R. M. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI).Psicothema, 18(1), 13-25.
7. Brackett, M. A., Mayer, J. D., & Warner, R. M. (2004). Emotional intelligence and its relation to everyday behaviour. Personality and Individual differences,36(6), 1387-1402.
8. Goleman, D. (2011). Emoční inteligence. Praha: Metafora.
9. Christie, R., & Geis, F. (1970). Studies in Machiavellianism. New York: Academic Press
10. Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2009). Machiavellianism. In M. R. Leary & R. H. Hoyle. (Eds.). Handbook of individual differences in social behavior (93-108). New York: Guilford Press.
11. Loas, G., Verrier, A., & Romney, C. (2007). Déficit émotionnel et intelligence machiavélique: Étude des interrelations entre l'échelle d'alexithymie de Toronto (TAS-20) et l'inventaire MACH-IV dans une population de 201 étudiants. In Annales Médico-psychologiques, revue psychiatrique, 165(4), 254-257
12. Paal, T., & Bereczkei, T. (2007). Adult theory of mind, cooperation, Machiavellianism: The effect of mindreading on social relations. Personality and individual differences, 43(3), 541-551.
13. Pilch, I. (2008). Machiavellianism, emotional intelligence and social competence: Are Machiavellians interpersonally skilled?. Polish Psychological Bulletin, 39(3), 158-164.
14. Schulze, R., Roberts, R. D. (2007). Emoční inteligence. Praha: Portál.
15. Wastell, C., & Booth, A. (2003). Machiavellianism: An alexithymic perspective. Journal of Social and Clinical Psychology, 22(6), 730-744.