Disertační práce se zabývá historií moderní populární hudby v Olomouci, případně v širším kontextu Olomoucka. Z historického hlediska je důraz položen na období čtyřicátých až osmdesátých let dvacátého století. Naznačeny jsou však i základní vývojové tendence po roce 1989. Probírány jsou základní styly a žánry olomoucké moderní populární hudby, jakými jsou jazz, folk, country a rock. Pozornost je dále věnována hudební složce divadel malých forem, diskotékám a instituci Divadla hudby Olomouc jako klíčového zařízení pro prezentaci populární hudby. Sledované jevy nejsou probírány izolovaně, ale jsou zasazovány do širších hudebně historických, hudebně analytických, kulturních, kulturně politických, institucionálně-organizačních a jiných souvislostí. Jako celek disertační práce ilustruje komplexní podobu a mechanismus fungování moderní populární hudby na příkladu hudební scény "stotisícového města" v konkrétním čase a prostoru.
Anotace v angličtině
This thesis looks at the history of modern popular music in Olomouc, including within the wider context of the Olomouc region. From a historical perspective, particular focus is given to the 1940s to the 1980s. However, key developments are touched on for the post-1989 period. It examines the key styles and genres of Olomouc modern popular music, such as jazz, folk, country and rock. Attention is also paid to the music section of small form cabaret, discotheques and the Olomouc Music Theatre as key facility for showcasing popular music. The phenomena examined are not looked at in isolation, but are set within wider contexts of music history, music analysis, culture, cultural politics, institution-organisation and other contexts. Overall, the thesis illustrates the complex form and mechanism of the workings of modern popular music using the example of the music scene of medium-size city of around a hundred-thousand inhabitants in a specific time and place.
Klíčová slova
Československo, Olomouc, moderní populární hudba, historie, jazz, swing, rock, folk, country, diskotéka, divadla malých forem, divadlo hudby, Emil Viklický, Karel Plíhal, Free Jazz Trio
Klíčová slova v angličtině
Czechoslovakia, Olomouc, modern popular music, history, jazz, swing, rock, folk, country, disco, small form cabaret, music theatre, Emil Viklický, Karel Plíhal, Free Jazz Trio
Rozsah průvodní práce
361 s. (758 331 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá historií moderní populární hudby v Olomouci, případně v širším kontextu Olomoucka. Z historického hlediska je důraz položen na období čtyřicátých až osmdesátých let dvacátého století. Naznačeny jsou však i základní vývojové tendence po roce 1989. Probírány jsou základní styly a žánry olomoucké moderní populární hudby, jakými jsou jazz, folk, country a rock. Pozornost je dále věnována hudební složce divadel malých forem, diskotékám a instituci Divadla hudby Olomouc jako klíčového zařízení pro prezentaci populární hudby. Sledované jevy nejsou probírány izolovaně, ale jsou zasazovány do širších hudebně historických, hudebně analytických, kulturních, kulturně politických, institucionálně-organizačních a jiných souvislostí. Jako celek disertační práce ilustruje komplexní podobu a mechanismus fungování moderní populární hudby na příkladu hudební scény "stotisícového města" v konkrétním čase a prostoru.
Anotace v angličtině
This thesis looks at the history of modern popular music in Olomouc, including within the wider context of the Olomouc region. From a historical perspective, particular focus is given to the 1940s to the 1980s. However, key developments are touched on for the post-1989 period. It examines the key styles and genres of Olomouc modern popular music, such as jazz, folk, country and rock. Attention is also paid to the music section of small form cabaret, discotheques and the Olomouc Music Theatre as key facility for showcasing popular music. The phenomena examined are not looked at in isolation, but are set within wider contexts of music history, music analysis, culture, cultural politics, institution-organisation and other contexts. Overall, the thesis illustrates the complex form and mechanism of the workings of modern popular music using the example of the music scene of medium-size city of around a hundred-thousand inhabitants in a specific time and place.
Klíčová slova
Československo, Olomouc, moderní populární hudba, historie, jazz, swing, rock, folk, country, diskotéka, divadla malých forem, divadlo hudby, Emil Viklický, Karel Plíhal, Free Jazz Trio
Klíčová slova v angličtině
Czechoslovakia, Olomouc, modern popular music, history, jazz, swing, rock, folk, country, disco, small form cabaret, music theatre, Emil Viklický, Karel Plíhal, Free Jazz Trio
Zásady pro vypracování
Tématem disertační práce je historie populární hudby v Olomouci a na Olomoucku před rokem 1989. Cílem disertace je komplexní a plastické zachycení vybraného jevu překračující pouhou deskripci snahou o syntetický pohled a interpretaci vedle uvádění lokálních událostí a fenoménů do širších hudebních, kulturních, kulturně politických, institucionálně-organizačních a jiných souvislostí, je počítáno mimo jiné i s kritickým zhodnocením přínosu olomoucké scény domácí populární hudbě.
Metodologickým klíčem k uchopení historie populární hudby na Olomoucku bude stylově-žánrové hledisko. Pozornost bude věnována především hlavním stylově žánrovým typům moderní populární hudby, tedy jazzu, rocku, okruhu folku, country, trampské písně, apod., ale nepovšimnuty nezůstanou ani jejich východiska v tradiční populární hudbě. Práce představí důležité umělce a skupiny působící v rámci zmíněných stylově žánrových okruhů, rozebere jejich tvorbu a zhodnotí jejich význam. Důležitou součástí disertační práce bude rovněž reflexe vývoje institucionálního zázemí olomoucké populárně hudební scény před rokem 1989. .
Disertace bude vycházet z široké škály informačních zdrojů. Z hlediska obecné teorie populární hudby bude práce ukotvena v klíčových spisech českých i zahraničních badatelů zabývajících se touto oblastí hudebního univerza (Kotek, Poledňák, Middleton, Frith, Wicke a další). Pokud jde o přístupy ke zpracování historie populární hudby, práce se do určité míry inspiruje aktuálním syntetickým spisem Miroslava Vaňka Byl to jenom Rock and roll?.
Publikací, jež by se přímo zabývaly historií olomoucké populární hudby jakou je třeba dvoudílná kniha Mojmíra Zedníka Vzpomínky protkané swingem existuje jen velmi málo. Jako zdroj informací ke zvolenému tématu však mohou posloužit i šíře koncipované práce, kupříkladu monografie Vojtěcha Lindaura a Ondřeje Konráda Bigbít či monografie Zdeňka Nešpora Děkuji za bolest: náboženské prvky v české folkové hudbě 60. 80. let. Literárním východiskem disertace budou rovněž kvalifikační práce Univerzity Palackého mapující určité výseky olomouckého populárně hudebního dění.
Jako prameny poslouží rozsáhlé televizní seriály Bigbít či Legendy folku a country, periodika s celorepublikovou působností, jakými jsou Taneční hudba a jazz, Melodie, Jazz bulletin, Pop Music Express, dále především lokální tiskoviny typu kulturního zpravodaje Kdy, kde, co v Olomouci, zpravodaje z festivalů, koncertů, jiných kulturních akcí, výroční zprávy a archiválie místních kulturních institucí apod. Významné budou zvláště archiválie k činnosti Okresního kulturního střediska uložené ve Státním okresním archivu Olomouc. Důležitou součástí pramenné základny připravované disertační práce budou rovněž rozhovory s pamětníky a jejich soukromé archivy, které například v souvislosti s rockovou hudbou představují téměř jediný zdroj informace o dotyčném jevu.
Zásady pro vypracování
Tématem disertační práce je historie populární hudby v Olomouci a na Olomoucku před rokem 1989. Cílem disertace je komplexní a plastické zachycení vybraného jevu překračující pouhou deskripci snahou o syntetický pohled a interpretaci vedle uvádění lokálních událostí a fenoménů do širších hudebních, kulturních, kulturně politických, institucionálně-organizačních a jiných souvislostí, je počítáno mimo jiné i s kritickým zhodnocením přínosu olomoucké scény domácí populární hudbě.
Metodologickým klíčem k uchopení historie populární hudby na Olomoucku bude stylově-žánrové hledisko. Pozornost bude věnována především hlavním stylově žánrovým typům moderní populární hudby, tedy jazzu, rocku, okruhu folku, country, trampské písně, apod., ale nepovšimnuty nezůstanou ani jejich východiska v tradiční populární hudbě. Práce představí důležité umělce a skupiny působící v rámci zmíněných stylově žánrových okruhů, rozebere jejich tvorbu a zhodnotí jejich význam. Důležitou součástí disertační práce bude rovněž reflexe vývoje institucionálního zázemí olomoucké populárně hudební scény před rokem 1989. .
Disertace bude vycházet z široké škály informačních zdrojů. Z hlediska obecné teorie populární hudby bude práce ukotvena v klíčových spisech českých i zahraničních badatelů zabývajících se touto oblastí hudebního univerza (Kotek, Poledňák, Middleton, Frith, Wicke a další). Pokud jde o přístupy ke zpracování historie populární hudby, práce se do určité míry inspiruje aktuálním syntetickým spisem Miroslava Vaňka Byl to jenom Rock and roll?.
Publikací, jež by se přímo zabývaly historií olomoucké populární hudby jakou je třeba dvoudílná kniha Mojmíra Zedníka Vzpomínky protkané swingem existuje jen velmi málo. Jako zdroj informací ke zvolenému tématu však mohou posloužit i šíře koncipované práce, kupříkladu monografie Vojtěcha Lindaura a Ondřeje Konráda Bigbít či monografie Zdeňka Nešpora Děkuji za bolest: náboženské prvky v české folkové hudbě 60. 80. let. Literárním východiskem disertace budou rovněž kvalifikační práce Univerzity Palackého mapující určité výseky olomouckého populárně hudebního dění.
Jako prameny poslouží rozsáhlé televizní seriály Bigbít či Legendy folku a country, periodika s celorepublikovou působností, jakými jsou Taneční hudba a jazz, Melodie, Jazz bulletin, Pop Music Express, dále především lokální tiskoviny typu kulturního zpravodaje Kdy, kde, co v Olomouci, zpravodaje z festivalů, koncertů, jiných kulturních akcí, výroční zprávy a archiválie místních kulturních institucí apod. Významné budou zvláště archiválie k činnosti Okresního kulturního střediska uložené ve Státním okresním archivu Olomouc. Důležitou součástí pramenné základny připravované disertační práce budou rovněž rozhovory s pamětníky a jejich soukromé archivy, které například v souvislosti s rockovou hudbou představují téměř jediný zdroj informace o dotyčném jevu.
Seznam doporučené literatury
Blüml, Jan: Státní kulturní politika a česká populární hudba v období tzv. normalizace: k činnosti státních uměleckých agentur v letech 19691989, in: Poledňák, Ivan (ed.), Proměny hudby v měnícím se světě, Olomouc: VUP, 2007.
Blüml, J.: On the History of Modern Popular Music in Olomouc: Evolution of Folk, Country and Tramping Music before 1989, Musicologica Olomucensia, 2011, č. 13, s. 11-30.
Blüml, J.: Historie a současnost teoretické disciplíny Teorie a dějiny nonartificiální hudby, Muzikologické fórum, 2012, č. 2, s. 39-42.
Blüml, J.: Nástin vývoje olomoucké rockové a alternativní scény v letech 19602010, Musicologica Olomucensia, 2012, č. 15, s. 29-39.
Blüml, J.: K problematice regionálního výzkumu populární hudby s přihlédnutím k olomoucké hudební scéně, Muzikologické fórum, 2013, č. 2, s. 111-114.
Blüml, J.: Z kulturní historie rockové hudby v Olomouci: Water-Supply Spectres (19701979), Musicologica Olomucensia, 2013, č. 17, s. 39-56.
Blüml, J.: Populární a jazzová hudba, in: Vičar, J. a kolektiv, Hudba v Olomouci 19452010, Olomouc: VUP, 2014.
Blüml, J.: Divadlo hudby, in: Vičar, J. a kolektiv, Hudba v Olomouci 19452010, Olomouc: VUP, 2014.
Blüml, J. Košulič, J.: Free Jazz Trio kapitola z dějin českého jazzu, Olomouc: VUP, 2014.
Dorůžka, L.: Fialová koule jazzu: české jazzové konfese, Praha: Panton, 1992.
Dorůžka, L.: Panoráma paměti, Praha: Torst, 1997.
Dorůžka, L.: Český jazz mezi tanky klíči: 19681989, Praha: Torst, 2002.
Fukač, Jiří Poledňák, Ivan: K typologickým polarizacím hudby, zejména polarizaci hudby artificiální a nonartificiální, Hudební věda 14, 1977, č. 4, s. 316-335.
Kotek, J.: O české populární hudbě a jejích posluchačích: od historie k současnosti, Praha: Panton, 1990.
Kotek, J.: Dějiny české populární hudby a zpěvu (19181968), Praha: Academia, 1998.
Seznam doporučené literatury
Blüml, Jan: Státní kulturní politika a česká populární hudba v období tzv. normalizace: k činnosti státních uměleckých agentur v letech 19691989, in: Poledňák, Ivan (ed.), Proměny hudby v měnícím se světě, Olomouc: VUP, 2007.
Blüml, J.: On the History of Modern Popular Music in Olomouc: Evolution of Folk, Country and Tramping Music before 1989, Musicologica Olomucensia, 2011, č. 13, s. 11-30.
Blüml, J.: Historie a současnost teoretické disciplíny Teorie a dějiny nonartificiální hudby, Muzikologické fórum, 2012, č. 2, s. 39-42.
Blüml, J.: Nástin vývoje olomoucké rockové a alternativní scény v letech 19602010, Musicologica Olomucensia, 2012, č. 15, s. 29-39.
Blüml, J.: K problematice regionálního výzkumu populární hudby s přihlédnutím k olomoucké hudební scéně, Muzikologické fórum, 2013, č. 2, s. 111-114.
Blüml, J.: Z kulturní historie rockové hudby v Olomouci: Water-Supply Spectres (19701979), Musicologica Olomucensia, 2013, č. 17, s. 39-56.
Blüml, J.: Populární a jazzová hudba, in: Vičar, J. a kolektiv, Hudba v Olomouci 19452010, Olomouc: VUP, 2014.
Blüml, J.: Divadlo hudby, in: Vičar, J. a kolektiv, Hudba v Olomouci 19452010, Olomouc: VUP, 2014.
Blüml, J. Košulič, J.: Free Jazz Trio kapitola z dějin českého jazzu, Olomouc: VUP, 2014.
Dorůžka, L.: Fialová koule jazzu: české jazzové konfese, Praha: Panton, 1992.
Dorůžka, L.: Panoráma paměti, Praha: Torst, 1997.
Dorůžka, L.: Český jazz mezi tanky klíči: 19681989, Praha: Torst, 2002.
Fukač, Jiří Poledňák, Ivan: K typologickým polarizacím hudby, zejména polarizaci hudby artificiální a nonartificiální, Hudební věda 14, 1977, č. 4, s. 316-335.
Kotek, J.: O české populární hudbě a jejích posluchačích: od historie k současnosti, Praha: Panton, 1990.
Kotek, J.: Dějiny české populární hudby a zpěvu (19181968), Praha: Academia, 1998.