Informace o kvalifikační práci Výchova a vzdělávání dospělých v oblasti fotografie Přehledová studie k problematice vzdělávání fotografů v Olomouci v letech 1907-2012
Disertační práce mapuje vývoj vzdělávání dospělých v oblasti fotografie v Olomouci s důrazem na specifika dílčích etap sledovaného období (1907-1948; 1948-1989; 1989-2012.) Autorka analyzuje výukové metody a organizační formy vzdělávání v dílčích časových obdobích, dále srovnává a vyhodnocuje stav vzdělávání v daném oboru v minulosti a v současnosti. Práce ve formě přehledové studie přispívá k poznání vývoje edukace v oblasti fotografie v regionu a zhodnocuje význam a přínos vybraných olomouckých pedagogických a uměleckých osobností pro daný obor. Výzkumná část práce sleduje kvalitativní proměnu edukace v oblasti výuky fotografie a také vývoj jejích cílů, a to v závislosti na vývoji fotografického média, na zkvalitnění metod a organizačních forem vzdělávání, na rozšíření možností použití specifických didaktických prostředků, na edukačních metodách jednotlivých pedagogů a umělců v jednotlivých časových etapách, které jsou důsledně teoreticky popsány v jednotlivých kapitolách práce.
Anotace v angličtině
The dissertation maps the development of the adult education in the field of photography in Olomouc with emphasis on the particulars of individual stages of the considered period (1907-1948; 1948-1989; 1989-2012.) The author analyses the teaching methods and organizational forms of education in different time periods; further, she compares and evaluates the situation in education in the given field in the past and at present. The work in the form of an overview paper contributes to the understanding of the development of education in the field of photography in the region and evaluates the importance and benefits of selected Olomouc teachers and artists for the field. The research follows the qualitative transformation of education in teaching photography as well as the development of its objectives, depending on the evolution of the photographic medium, the improvement of methods and organizational forms of education, broadening the opportunities for the use of specific teaching resources, the educational methods of teachers and artists in individual time periods that are rigorously theoretically described in the individual sections of this work.
Klíčová slova
výchova, fotografie, výchovné cíle, pedagogická osobnost, metody vzdělávání, organizační formy vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
education, photograph, educational objectives, pedagogical personality, education methods, organizational forms of education
Rozsah průvodní práce
180 s., 116 obr.
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce mapuje vývoj vzdělávání dospělých v oblasti fotografie v Olomouci s důrazem na specifika dílčích etap sledovaného období (1907-1948; 1948-1989; 1989-2012.) Autorka analyzuje výukové metody a organizační formy vzdělávání v dílčích časových obdobích, dále srovnává a vyhodnocuje stav vzdělávání v daném oboru v minulosti a v současnosti. Práce ve formě přehledové studie přispívá k poznání vývoje edukace v oblasti fotografie v regionu a zhodnocuje význam a přínos vybraných olomouckých pedagogických a uměleckých osobností pro daný obor. Výzkumná část práce sleduje kvalitativní proměnu edukace v oblasti výuky fotografie a také vývoj jejích cílů, a to v závislosti na vývoji fotografického média, na zkvalitnění metod a organizačních forem vzdělávání, na rozšíření možností použití specifických didaktických prostředků, na edukačních metodách jednotlivých pedagogů a umělců v jednotlivých časových etapách, které jsou důsledně teoreticky popsány v jednotlivých kapitolách práce.
Anotace v angličtině
The dissertation maps the development of the adult education in the field of photography in Olomouc with emphasis on the particulars of individual stages of the considered period (1907-1948; 1948-1989; 1989-2012.) The author analyses the teaching methods and organizational forms of education in different time periods; further, she compares and evaluates the situation in education in the given field in the past and at present. The work in the form of an overview paper contributes to the understanding of the development of education in the field of photography in the region and evaluates the importance and benefits of selected Olomouc teachers and artists for the field. The research follows the qualitative transformation of education in teaching photography as well as the development of its objectives, depending on the evolution of the photographic medium, the improvement of methods and organizational forms of education, broadening the opportunities for the use of specific teaching resources, the educational methods of teachers and artists in individual time periods that are rigorously theoretically described in the individual sections of this work.
Klíčová slova
výchova, fotografie, výchovné cíle, pedagogická osobnost, metody vzdělávání, organizační formy vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
education, photograph, educational objectives, pedagogical personality, education methods, organizational forms of education
Zásady pro vypracování
Disertační práce je výsledkem řešení konkrétního vědeckého úkolu.
Student prokáže schopnosti samostatně tvůrčím způsobem vědecky pracovat.
Práce musí obsahovat původní výsledky vědecké práce či výzkumu.
1 Úvodní část
1.1 přední deska s názvem školy, fakulty, školicího pracoviště, vyznačením Disertační
práce, rok odevzdání a jméno studenta,
1.2 titulní list s názvem školy, fakulty, školicího pracoviště, místo označení Disertační
práce se uvádí její název, název studijního programu, název studijního
oboru, jméno školitele a studenta včetně všech titulů a datum odevzdání
(měsíc a rok) disertační práce,
1.3 anotace disertační práce v češtině a angličtině,
1.4 obsah disertační práce,
1.5 seznam použitého označení, zkratek, termínů apod.
2 Hlavní textová část práce
2.1 úvod obsahující stručnou formulaci řešeného problému,
2.2 přehled o současném stavu řešené problematiky,
2.3 cíl disertační práce,
2.4 text disertační práce (popis vlastního řešení) včetně tabulek a obrázků,
2.5 závěr obsahující zhodnocení dosažených výsledků s uvedením nových poznatků
a jejich analýzy z hlediska významu pro realizaci v praxi nebo pro další rozvoj oboru,
2.6 seznam použitých pramenů (soupis citací), tj. publikací, na něž je odkaz v textu
3 Přílohy (dodatky)
Zásady pro vypracování
Disertační práce je výsledkem řešení konkrétního vědeckého úkolu.
Student prokáže schopnosti samostatně tvůrčím způsobem vědecky pracovat.
Práce musí obsahovat původní výsledky vědecké práce či výzkumu.
1 Úvodní část
1.1 přední deska s názvem školy, fakulty, školicího pracoviště, vyznačením Disertační
práce, rok odevzdání a jméno studenta,
1.2 titulní list s názvem školy, fakulty, školicího pracoviště, místo označení Disertační
práce se uvádí její název, název studijního programu, název studijního
oboru, jméno školitele a studenta včetně všech titulů a datum odevzdání
(měsíc a rok) disertační práce,
1.3 anotace disertační práce v češtině a angličtině,
1.4 obsah disertační práce,
1.5 seznam použitého označení, zkratek, termínů apod.
2 Hlavní textová část práce
2.1 úvod obsahující stručnou formulaci řešeného problému,
2.2 přehled o současném stavu řešené problematiky,
2.3 cíl disertační práce,
2.4 text disertační práce (popis vlastního řešení) včetně tabulek a obrázků,
2.5 závěr obsahující zhodnocení dosažených výsledků s uvedením nových poznatků
a jejich analýzy z hlediska významu pro realizaci v praxi nebo pro další rozvoj oboru,
2.6 seznam použitých pramenů (soupis citací), tj. publikací, na něž je odkaz v textu
3 Přílohy (dodatky)
Seznam doporučené literatury
Kateřina Dytrtová, Interpretace a metody ve vizuálních oborech, Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem 2010.
Alena Kavčáková, Josef Vydra (1884-1959) v kontextu umělecké a výtvarně pedagogické avantgardy 20. století, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2010.
Ladislav Kessner (ed.), Vizuální teorie, H & H, Jinočany 1997.
Vladimír Birgus - Pavel Scheufler, Fotografie v českých zemích 1989?1999, Praha 1999.
Karel Císař (ed.), Co je to fotografie?, Herrmann & synové, Praha 2004.
Seznam doporučené literatury
Kateřina Dytrtová, Interpretace a metody ve vizuálních oborech, Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem 2010.
Alena Kavčáková, Josef Vydra (1884-1959) v kontextu umělecké a výtvarně pedagogické avantgardy 20. století, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2010.
Ladislav Kessner (ed.), Vizuální teorie, H & H, Jinočany 1997.
Vladimír Birgus - Pavel Scheufler, Fotografie v českých zemích 1989?1999, Praha 1999.
Karel Císař (ed.), Co je to fotografie?, Herrmann & synové, Praha 2004.