|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGG / MAB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGG
/
MAB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk a biosféra
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
5
[DNY/SEM]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
11 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz seznámí studenty jak teoreticky, tak prakticky s vybranými aspekty vztahu mezi člověkem a geografickým prostředím.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška: znalosti v rozsahu přednášek a literatury. Zápočet: vypracování zadaných cvičení, teoretická příprava na terénní praktikum, prezentace vybrané problematiky v terénu.
|
Obsah
|
Kurz pro zvídavé studenty se vztahem k přírodě, kteří se chtějí něco více dozvědět o jednom ze základních témat geografie, jímž je vztah člověka a geografického prostředí, především krajiny. Jak se měnil vztah člověka a přírody během dějiny? Co je to estetika přírody a co environmentální etika? Jak vznikal neživý základ naší krajiny? Jak se utvářelo geografické prostředí v kvartéru? Jak vznikaly krajiny kultivované, komponované a přetvářené od raného středověku po dnešek? Které procesy přitom hrály roli? Jak člověk ovlivňuje přírodu globálně? Jaké problémy spatřujeme v současné interakci člověka a jeho prostředí (zemědělství, lesnictví, cestovní ruch, doprava)? Jak vypadá koexistence člověka a přírody ve specifických krajinách (hory, kras, říční nivy)? To jsou hlavní témata kurzu, který se skládá z přednášek, cvičení a terénního praktika. Terénní praktikum má souvislý charakter (5 dní), vyžaduje tělesnou zdatnost (pohyb v terénu, leckdy horském) a demonstruje relevantní látku probranou v přednáškách přímo v terénu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Des Jardins, J. Environmental Ethics. Belmont, Wadsworth, 2001.
-
Základní:
Daniel, J., Frajer, J., Klapka, P. Environmentální historie České republiky. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6663-.
-
Základní:
Stibral, K. Estetika přírody: k historii estetického oceňování krajiny. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019.
-
Základní:
Purvis, M., Grainger, A., eds. Exploring Sustainable Development: geographical perspectives. London : Earthscan, 2004.
-
Základní:
Chlupáč, I. et al. Geologická minulost České republiky. Praha: Academia, 2002. ISBN 8020009140.
-
Základní:
Izakovičová, Z., Miklós, L., Drdoš, J. Krajinnoekologické podmienky trvalo udržatelného rozvoj. Bratislava: Veda, 1997.
-
Základní:
Naveh, Z., & Lieberman, A. S. Landscape ecology: theory and application. New York: Springer, 1994. ISBN 0387940596.
-
Základní:
Ložek, V. Příroda ve čtvrtohorách. Academia Praha, 1973.
-
Základní:
Dalal-Clayton, B., Bass, S. Sustainable Development Strategies: a resource book. London : Earthscan, 2002.
-
Základní:
Roberts, N. The Holocen: an environmental history. 2014.
-
Základní:
Goudie, A. The Human Impact on the Natural Environment. Cambridge (MA, USA): MIT Press, 1994.
-
Základní:
Demek, J. - Quitt, E. - Raušer, J. Úvod do obecné fyzické geografie. Praha, 1975.
-
Rozšiřující:
Hájek, P. Česká krajina a baroko. Praha, 2003.
-
Rozšiřující:
Hájek, P. Jde pevně kupředu naše zem. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Pokorný, P., Storch, D. (eds.). Antropocén. Academia, Praha, 2020.
-
Doporučená:
Fennell, D. Ecotourism, second edition. London: Routledge, 2003.
-
Doporučená:
Míchal, I. Ekologická stabilita. Brno: Veronika, 1992. ISBN 80-85368-22-6.
-
Doporučená:
Pojman, L. Environmental ethics. Bolton: Wadsworth Publishing, 1994.
-
Doporučená:
Ložek, V., Cílek, V., Lisá, L., Bajer, A. Geodiverzita a hydrodiverzita. Praha: Dokořán, 2020.
-
Doporučená:
Kukal, Z., Němec, J., Pošmourný, K. Geologická paměť krajiny. Praha, ČGS, 2014.
-
Doporučená:
Schama, S. Krajina a paměť.. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Ložek, V. Po stopách pravěkých dějů. Nakladatelství Dokořán, 181 s., 2011.
-
Doporučená:
Hall, L., Lew, A. A., eds. Sustainable Tourism: a geographical perspective. New York : Prentice Hall, 1998.
-
Doporučená:
Eagles P. F.J. et al. Sustainable Tourism in Protected Areas. Guidelines for Planning and Management.. IUCN Gland, Switzerland and Cambridge, UK., xv + 183 p., 2002.
-
Doporučená:
Appleton, J. The experience of landscape. London, 1975.
-
Doporučená:
Demek, J., Mackovčin, P. (eds.). Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny. Brno: AOPK ČR, 2006. ISBN 80-86064-99-9.
-
Doporučená:
Ložek, V. Zrcadlo minulosti: česká a slovenská krajina v kvartéru. Praha: Dokořán, 2007. ISBN 9788073630959.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Pochopit vzájemný vztah mezi člověkem a přírodou |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Pozorování
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|