|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGG / DRETX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGG
/
DRETX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Regiony a regionální taxonomie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[HOD/SEM]
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 5
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem regionu a s metodami vymezování a analýzy regionů.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu je:
1. včasné přihlášení do moodlu a odevzdání všech požadovaných úkolů v termínu daném vyučujícími,
2. řádné vypracování zadaných úkolů, případně seminární práce
3. aktivní účast na plnění týmových úkolů
4. absolvování ústní zkoušky.
Všechny části musí být splněny nezávisle na sobě. Nesplnění částí 1, 2 a 3 vede k neudělení zápočtu a není tedy možné absolvovat ústní zkoušku.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem regionu, s teoretickými základy regionální taxonomie i s praktickými zásadami vymezování regionů. Ve cvičeních studenti aplikují vybrané metody regionální taxonomie nebo jejich dílčí části. Hlavní témata: 1. Koncept regionu v geografii (historický vývoj, klasifikace regionů, hierarchie regionů, tvar a vnitřní struktura regionů) 2. Dosavadní regionalizace týkající se území České republiky (fyzickogeografické i humánně geografické). 3. Obecný postup regionální taxonomie, její principy a aspekty. 4. Metody formální regionální taxonomie a funkční regionální taxonomie (uspořádání dat, jejich analýza, základní operace s datovými maticemi, hierarchické a nehierarchické metody, aglomerativní metody a metody založené na pravidlech) 5. Aplikace regionální taxonomie na území České republiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. RNDr. Marián Halás, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Pavel Klapka, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
prof. RNDr. Marián Halás, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Pavel Klapka, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
prof. RNDr. Marián Halás, Ph.D. (100%),
doc. Mgr. Pavel Klapka, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Cliff, A. D., Haggett, P., Ord, J. K., Bassett, K., Davies, R. Elements of spatial structure. A quantitative approach. Cambridge, 1975.
-
Základní:
Hampl, M. Geografická organizace společnosti v České republice : transformační procesy a jejich obecný kontext. Praha: DemoArt, 2005.
-
Základní:
Bezák, A. Problémy a metódy regionálnej taxonomie. In: Geographia Slovaca 3. Bratislava: GÚ SAV, 1993.
-
Základní:
Spence, N. A., Taylor, P. J. Quantitative Methods in Regional Taxonomy. In: Progress in Geography, vol. 2. London: Arnold, 1970.
-
Základní:
Grigg, D. Regions, models, and classes. Chorley, R. J., Haggett, P. eds.: Models in Geography. London, 1967.
-
Základní:
Klapka, P. Regiony a regionální taxonomie: koncepty, přístupy, aplikace. Olomouc, 2019. ISBN 978-80-244-5448-1.
-
Doporučená:
Claval, P. An Introduction to Regional Geography. Oxford: Blackwell Publishers, 1998. ISBN 1-55486-732-1.
-
Doporučená:
Johnston, R. J. Classification in geography. Norwich, 1976.
-
Doporučená:
Robinson, G. M. Methods and techniques in human geography. Chichester, 1998.
-
Doporučená:
Parysek, J. J. Modele klasyfikacji w geografii. Seria Geographia 31. Poznań, 1982.
-
Doporučená:
Maryáš, J., Řehák, S. Regionální působnost středisek osídlení. In: Atlas obyvatelstva ČSSR. Brno, Praha: Geografický ústav ČSAV, Federální statistický úřad, 1987.
-
Doporučená:
Hampl, M., Gardavský, V., Kühnl, K. Regionální struktura a vývoj systému osídlení v ČSR. Praha: PřF UK, 1987.
-
Doporučená:
Klapka, P., Tonev, P. Regiony a regionalizace. In: Toušek, V., Kunc, J., Vystoupil, J., eds.: Ekonomická a sociální geografie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008.
-
Doporučená:
Maryáš, J., Řehák, S. Soupis sociálněgeografických regionů ČSSR. Zprávy geografického ústavu ČSAV, roč. 24, č. 2, str. 41-58. 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
40
|
Příprava na zkoušku
|
80
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
40
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalosti v rozsahu povinných předmětů studia předcházejících ve studijním plánu tomuto
předmětu. |
Získané způsobilosti |
Vybavit si základní pojmy a postupy geografické regionalizace. |
Vyučovací metody |
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Analýza výkonů studenta
|
|
|
|