|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGG / DPRIZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGG
/
DPRIZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Přírodní rizika a jejich řízení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[HOD/SEM]
Cvičení
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou rizikových přírodních procesů a jejich ovlivnění lidskou činností v krajině. V rámci přednášky se studenti seznámí se základní legislativou, krizovým řízením a managementem a přehledem základních endogenních a exogenních rizikových procesů, riziky lidských aktivit (antropogenní zásahy) a jejich dopadů na životní prostředí a kvalitu života se zvláštním zřetelem na území ČR. Ve cvičení se studenti prakticky seznámí s legislativními nástroji a strategickými dokumenty (krizové řízení, povodňové plány, strategie udržitelného rozvoje na různých úrovních apod.).
Hlavní témata:
1. Hydrologická rizika a jejich environmentální důsledky;
2. Ochrana území před povodňovým rizikem;
3. Kvalita ovzduší, hygiena;
4. Znečištění povrchových a podpovrchových vod;
5. Kontaminace a eroze půdy;
6. Krizové řízení extrémních přírodních procesů (katastrof);
7. Legislativní nástroje v preventivní ochraně území;
8. Systémy včasného varování;
9. Koncepce environmentální bezpečnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Základní znalosti v rozsahu přednášky. V rámci semináře vlastní prezentace a zpracování semestrální práce na téma "Rizikové procesy na příkladu konkrétní obce" (podrobné požadavky v moodlu).
Doporučená osnova semestrální práce:
1. Základní poloha obce v rámci administrativního členění.
2. Základní FG charakteristika obce - stručně s ohledem na rizikové jevy - využití různorodých zdrojů dat - minimálně INSPIRE, geodatabáze (SURIS, VÚMOP, ..).
3. Platná legislativa pro území obce - územně plánovací a strategické dokumenty - na úrovni místní, regionální, nadregionální.
4. Rizikové procesy v obci - identifikované minimálně 2 přírodní rizikové procesy - u každého procesu charakteristika ve struktuře: příčiny, FG podmíněnost, antropogenní ovlivnění.
5. Opatření na snížení rizika - charakterizujte již realizovaná opatření na snížení přírodních rizikových procesů v obci (např. Povodňový plán, realizované projekty související s rizikovými procesy ad.).
6. Vlastní návrh opatření na snížení rizika - zpracujte minimálně 1 návrh opatření (ve struktuře doporučené na semináři), na základě jehož realizace by mohlo dojít ke snížení či eliminaci konkrétního přírodního rizika (rizikového procesu) a stručně zhodnoťte možnosti využití dotačních programů (minimálně OP ŽP) pro realizaci opatření.
|
Obsah
|
Přednáška je zaměřena na rizikové přírodní procesy akcelerované lidskou činností v krajině, rizika lidských aktivit (antropogenní zásahy) a jejich dopady na životní prostředí a kvalitu života se zvláštním zřetelem na území ČR. Ve cvičení se studenti prakticky seznámí s legislativními nástroji a strategickými dokumenty (krizové řízení, povodňové plány, strategie udržitelného rozvoje na různých úrovních apod.).
Hlavní témata:
1. Hydrologická rizika a jejich environmentální důsledky;
2. Ochrana území před povodňovým rizikem;
3. Kvalita ovzduší, hygiena;
4. Znečištění povrchových a podpovrchových vod;
5. Kontaminace a eroze půdy;
6. Krizové řízení extrémních přírodních procesů (katastrof);
7. Legislativní nástroje v preventivní ochraně území;
8. Systémy včasného varování;
9. Koncepce environmentální bezpečnosti.
Studijní materiály jsou uloženy na stránkách předmětu v moodle.upol.cz
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. RNDr. Irena Smolová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. Mgr. Michal Lehnert, Ph.D. (50%),
doc. RNDr. Irena Smolová, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
doc. Mgr. Michal Lehnert, Ph.D. (50%),
doc. RNDr. Irena Smolová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Blaikie, P., Cannon, T., Davis, I., Wisner, B. At Risk: natural hazards, peoples´s vulnerability, and disasters. London, New York: Routledge, 2001.
-
Doporučená:
Smith, K. Environmental hazards: assesing risk and reducing disaster. Routledge, 2009.
-
Doporučená:
Strahler, A., Strahler, A. Introducing Physical Geography. New York: John Wiley & Sons, Inc., 2006. ISBN 047167950X.
-
Doporučená:
Keller, E. A. Natural Hazards. Prentice Hall, 2008.
-
Doporučená:
McGuire, B., Mason, I., Kilburn., CH. Natural hazards and environmental change. London - New York - Edward Arnold. Oxford University Press, 187s., 2002. ISBN 0340742194.
-
Doporučená:
Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. Ochrana obyvatelstva a krizové řízení. Praha, Ministersvo vnitra, 2015. ISBN 978-80-86466-62-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
40
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Semestrální práce
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní znalosti fyzické geografie. |
Získané způsobilosti |
- |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Písemná zkouška
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|