|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGG / DGEKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGG
/
DGEKO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geoekologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[HOD/SEM]
Cvičení
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 4
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz studentům představí teoretické aspekty, základní principy a problémy geoekologie. Důraz bude kladen např. na základní procesy a interakce v krajinné sféře, dynamiku krajinných změn a její hodnocení, fungování krajiny a aktuální metody geoekologického výzkumu a jeho aplikaci v praxi. Dílčí poznatky získané v rámci předmětu by měli studentům umožnit syntetický pohled na krajinu jako funkční interagující celek.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu: vypracování individuálních cvičení, ve kterých si student otestuje základní metody a postupy geoekologického výzkumu (v prostředí GIS) a problematiku interpretace jeho výstupů. Absolvování průběžných testů a účast na cvičení. Požadavky ke zkoušce: znalosti v rozsahu přednášek a literatury
|
Obsah
|
V průběhu kurzu budou studentům představeny základní poznatky geoekologického výzkumu. Studenti se seznámí s teoretickými koncepty a přístupy, které jsou uplatňovány při studiu krajinné sféry. Důraz bude kladen rovněž na metody a jejich aplikační využití. Zahrnuty budou rovněž aktuální environmentální otázky a problematika antropogenního ovlivnění krajinných složek. V rámci kurzu budou představena a diskutována následující témata: 1)Geoekologie v systému věd, koncept krajiny v prostorových vědách. 2)Hodnocení dynamiky krajiny a krajinných změn. 3)Struktura krajiny a její hodnocení, kvantifikace a krajinné metriky. 4)Heterogenita krajiny a její podmínění. 5)Krajinné syntézy (vertikální interakce). 6)Biodiverzita krajiny a krajinná diverzita, ekologická stabilita krajiny. 7)Potenciální a reálná biota, základy geobiocenologie a geobiocenologického mapování krajiny. 8)Krajinné funkce a fungování krajiny (horizontální interakce). 9)Koncept ekologických sítí, konektivity a fragmentace krajiny. 10)ÚSES jako kostra zelené infrastruktury, ekosystémové služby. 11)Ochrana přírody a krajiny v podmínkách ČR. 12)Vývoj krajiny ČR a antropogenní ovlivnění krajiny. 13)Typologie krajiny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lacina, J. ed. (2015). Geobiocenologie III: Aplikace geobiocenologie. Mendelova univerzita v Brně..
-
Základní:
Huggett, R. J. (1995). Geoecology: An evolutionary approach. Routledge, London and New York..
-
Základní:
Turner, M.G., Gardner, R.H. Landscape Ecology in Theory and Practice: Pattern and Process. Springer, 2015.
-
Základní:
Lipský, Z. (2000). Sledování změn v kulturní krajině: učební text pro cvičení z předmětu krajinná ekologie. Lesnická práce, Kostelec nad Černými lesy..
-
Základní:
Francis, R. A., Milington, J. D. A., Perry, G. L. W., Minor, E. S. eds. (2022). The Routledge Handbook of Landscape Ecology. Routledge, London and New York..
-
Základní:
Ložek, V. (2007). Zrcadlo minulosti: Česká a slovenská krajina v kvartéru. Dokořán.
-
Doporučená:
Burel, F., Baudry, J. (2003). Landscape Ecology Concepts, Methods and Applications. Technique & Documentation, Paris..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Semestrální práce
|
40
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalosti v rozsahu povinných předmětů studia předcházejících ve studijním plánu tomuto předmětu. |
Získané způsobilosti |
Rozpoznat syntetický charakter geografické sféry. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|