|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
VOS / PSNA1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
VOS
/
PSNA1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravotní nauky I.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
25
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
25
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
VOS/PSNA2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Modul člověk a jeho vývoj je zaměřen na pochopení jedince v~celostním bio-psycho-socio-spirituálním pohledu. Jeho cílem je uvést studenta do oborů, které popisují tyto oblsti a naučit se propojovat jednotlivé věomosti a zkušenosti do jednoho celku, kterým je nutno vnímání člověka pojmout.
Jednotlivé části kurzu povedou k~porozumění zdraví i změn v~daných oblastech.
Zimní semestr je vstupním prostorem do této problematiky. Budeme se věnovat dvěma disciplínám - první pomoci a vnímání vlastního nastavení zdraví, jeho ovlivňování a porozumění změnám v~biologickém rozměru.
Budeme naplňovat kompetence: O~2.1 Zná zásady psychohygieny H 4.3 Zná běžné potřeby lidí v~nepříznivých situacích a umí mezi nimi hledat souvislosti H6 umí reflektovat biologickou stránku situace člověka, H 3.2 Umí poskytnout laickou PP.
Pro letní semestr se pak rozšíří studium o~všechny další oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
80 % účast na cvičeních, úspěšné absolvování testu PP, praktické prověření znalostí a dovedností PP
Schválené zpracování projektové části determinanty zdraví.
Příprava a hodnocení osobní části zdravotního plánu.
|
Obsah
|
Základy první pomoci: bezpečnost při první pomoci, orientace na místěnehody, třídění raněných, zajištění pomoci, neodkladná resuscitace, bezvědomí, šok, krvácení, závažná poranění - včetněpolytraumat, polohy a přemisťování raněných, náhlé stavy.
Zhodnocení vlastního zdravotního stavu a běžné nemoci, které mohou ovlivnit výkon profese humanitárního pracovníka: základní změny zdravotního stavu, které omezují běžný život jedince, možnosti sebepéče při těchto změnách, rozpoznání závažnosti a nutnosti vyhledat lékařskou pomoc, urgentní stavy u dospělého jedince.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Malá, L., Peřan, D. První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Praha: Vyšehrad, 2016.
-
Doporučená:
GÖPFERTOVÁ, D., PAZDIORA, P., DÁŇOVÁ, J. Epidemiologie obecná a speciální epidemiologie infekčních nemocí.. Praha: Karolinum, 2013.
-
Doporučená:
MASTILIÁKOVÁ, D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: NCO NZO, 2007.
-
Doporučená:
Nejedlá, M. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. 2015. ISBN 978-80-247-4402-.
-
Doporučená:
MAĎAR, R. Ochrana zdraví na cestách. Košice: KD Osveta, 2014.
-
Doporučená:
Vytejčková, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada, 2013.
-
Doporučená:
MANDINCOVÁ, P. Psychosociální aspekty péče o nemocného. Praha: Grada, 2011.
-
Doporučená:
Růžička, J. Psychosomatický přístup k člověku. Praha: Triton, 2006.
-
Doporučená:
Chvála, V., Trapková, L. Rodinná terapie psychosomatických poruch.Praha, Portál..
-
Doporučená:
Janečková, H., Hnilicová, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha:Portál, 2009.
-
Doporučená:
Nováková, I. Zdravotní nauka. 2. díl.. Praha: Grada, 2011.
-
Doporučená:
Nováková, I. Zdravotní nauka. 3. díl.. Praha: Grada, 2012.
-
Doporučená:
Vrtišková, M. Zdravotní nauky. Praha: VOŠS, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
25
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Semestrální práce
|
15
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Zdravotní kurz má tyto základní cíle: Student
1. orientuje se v~holistickém pojetí člověka
2. zná determinanty, které ovlivňují zdravotní stav člověka a umí je využít při posouzení své situace
3. rozumí způsobu selfmonitoringu a umí posoudit své zdroje a limity
4. umí rozpoznat a zhodnotit obvyklé příznaky nemocí
5. osvojí si základní zásady péče o~své zdraví jak v~běžných tak ztížených podmínkách
6. dokáže vytvořit zdravotní plán
7. zná systém kurativní zdravotní péče v~rámci ČR a umí vyhledat informace o~jiných zemích |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
- Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|