|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
USS / WIASO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
USS
/
WIASO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální patologie
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplína se zaměřuje na nejzávažnější typy ohrožení dítěte, které se mohou demonstrovat mimo jiné ve školním prostředí. Cílem kursu je získání základních vědomostí o problematice týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, o detekci syndromu CAN, jeho charakteristikách, možnostech prevence a řešení. Téma zahrnuje i problematiku dětí vyrůstajících v prostředí násilných vztahů. V kontextu pedagogické praxe je student veden v praktických příkladech a kasuistikách k tomu, aby porozuměl širokým souvislostem syndromu CAN, okolnostem jeho vzniku a udržování v čase. Následným cílem je seznámit se s možnostmi pomoci jednak ohroženému dítěti, jednak jeho rodině, sestavit obraz optimální interdisciplinární spolupráce s aktéry řešícími syndrom CAN.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná prezenční účast ve výuce.
Esej v rozsahu 5-7 normostran, je které student prokáže znalost témat kursu získanou studiem odborných zdrojů (řádně odkázaných, minimálně 3). Tyto znalosti v textu prováže se svou profesní zkušeností v pedagogické praxi (kasuistika). Smyslem je ilustrovat, jak jsou teoretické znalosti užitečné v praxi, kdy je pedagog s problémovou situací žáka a jeho rodiny konfrontován.
Každý úkol je podroben antiplagové kontrole.
V úkolech je třeba dbát ochrany osobních údajů zmiňovaných osob.
|
Obsah
|
Syndrom CAN - operacionalizace pojmu, rozlišení týrání, zanedbávání a zneužívání dítěte, příznaky, hlavní charakteristiky.
Syndrom CAN jako interakce pachatele, oběti, sociálního okolí a společenských podmínek.
Role jednotlivých aktérů syndromu CAN.
Dítě jako oběť a svědek domácího násilí (násilí v blízkých vztazích).
Pedagog jako aktér detekce a terapie syndromu CAN.
Role multidisciplinárního týmu při detekci a řešení syndromu CAN.
Nástroje prevence a řešení syndromu CAN.
Kasuistiky z pedagogické praxe zahrnující příklady prevence a řešení syndromu CAN.
Etická dilemata práce s touto cílovou skupinou.
Sdílení zkušeností studentů, rozbor a návrhy řešení předestřených případů formou focus group.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995..
-
Doporučená:
Vaníčková, E. (2016). Metodika prevence násilí, online násilí a šikany ve školách. Praha.
-
Doporučená:
GJURIČOVÁ, Š. a kol. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha : Vyšehrad.
-
Doporučená:
BECHYŃOVÁ, V. a kol. (2007). Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém . Praha.
-
Doporučená:
BENTOVIM, A. (1998). Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha : Grada Publishing.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Bez předchozích předpokladů. |
Získané způsobilosti |
Po absolvování disciplíny by měl student umět:
- definovat syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte;
- vymezit diagnostické znaky týraného dítěte, zanedbávaného dítěte a zneužívaného dítěte (zejména sexuálně zneužívaného dítěte) a dítěte vyrůstajícího v násilných vztazích a vzájemně je od sebe odlišit;
- vyjmenovat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dítě stane obětí syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, a dokázat je přiléhavě vyhodnotit;
- určit a popsat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dospělý stane pachatelem syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte;
- formulovat základní strategie primární, sekundární a terciální prevence syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, a to zejména s ohledem na využití ve školním prostředí.
Absolvování disciplíny by mělo umožnit studentovi nejen porozumět přednášeným poznatkům, ale také je využívat v pedagogické praxi za účelem včasné diagnostiky syndromu CAN a za účelem navázání efektivní multidisciplínární spolupráce k zajištění ochrany dítěte. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující práce ve skupinách
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Seminární práce
|
|
|
|