|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / UPORB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
UPORB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do poradenské psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/BPOR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získání orientace a základního vhledu do vývoje a současného stavu poradenské psychologie. Naučit se rozlišovat základní charakteristiky psychologické poradenské činnosti od ostatních aplikovaných psychologických i nepsychologickýchdisciplín-podobného zaměření
|
Požadavky na studenta
|
- znalost vývoje poradenství, znalost základních pojmů.
- aktivní účast na přednáškách
- esej (v rozsahu 3-5 normostran, minimálně 3 odborné zdroje, rozbor konzultačního setkání s klienty formou hraní rolí z hlediska klientů, poradce a příběhu)
- ústní zkouška z následujících okruhů:
1) Charakteristika poradenství, vymezení poradenství vůči ostatním formám práce s klienty
2) Poradenské systémy a přístupy
3) Poradenský proces, fáze poradenského procesu, osobnost poradce
4) Poradenský tým, role času v poradenství
5) První kontakt s klientem a jeho význam pro ne/úspěšnost poradenského procesu
6) Verbální komunikace a její využívání v rámci poradenského procesu
7) Neverbální komunikace a její využívání v rámci poradenského procesu
8) Anamnestický rozhovor, práce na zakázce, poradenský rozhovor
9) Zvládání náročných situací během práce s klienty
10) Specifika párového poradenství
11) Specifika rodinného a skupinového poradenství
12) Psychologické poradenství v jednotlivých fázích vývoje člověka
|
Obsah
|
Psychologické základy poradenství. Vývoj psychologického poradenství.Činitelé vytvářející potřebu poradenské pomoci v životě.Základní formy a přístupy psychologického poradenství.Laické poradenství, význam a funkce pro odborné poradenství.Obsahové zaměření a formální charakteristiky poradenství. Poradenské systémy a instituce, soukromé poradenské služby.Struktura a dynamika poradenského procesu. Osobnost poradce. Osobnost klienta. Očekávání a motivace klienta, diagnostika a formování. Činitelé utváření poradenského vztahu, jeho funkce v poradenské pomoci. Systémové pojetí poradenského problému, jeho analýza. Poradenská práce s klientem. Informování a kontrakt. Poradenské dovednosti a techniky. Etické otázky poradenské práce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
kolektiv autorů. Metodika vztahového poradenství. 2013.
-
Základní:
Procházka, Šmahaj, Kolařík, Lečbych. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha, Grada Publishing.
-
Doporučená:
Špaténková, N. a kol. Krize, Psychologický a sociologický fenomén, Grada, Praha 2004.
-
Doporučená:
Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Slon, Praha 1995.
-
Doporučená:
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. SPN, Praha 1991.
-
Doporučená:
Timulák, L. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Portál, Praha 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
15
|
Účast na výuce
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Psychologie osobnosti, patopsychologie, psychodiagnostika. Předmět důrazně doporučuji absolvovat až ve 3. ročníku studia! |
Získané způsobilosti |
- student zná rozdíly mezi poradenstvím a ostatními způsoby práce s klienty (psychoterapie, krizová intervence, doprovázení...)
- student zná základní odborné termíny v oblasti poradenské psycholgie
- student umí uzavřít kontrakt s klientem a navázat s ním kontakt
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|