|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / NRME1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
NRME1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rorschachova metoda 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
15 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/RME1N
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Bližší seznámení s psychologickou projektivní metodou a systematikou skórování a interpretace podle CS (The Comprehensive system) a R-PAS (Rorschach Performance Assessment System). Ukázky aplikace užití metody v klinické psychologii a psychologii práce.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost principů projekce a historie Rorschachovy metody. Samostatná orientace v administraci, skórování a základech interpretace metody.
|
Obsah
|
1. Projektivní metody a úvod do Rorschachovy metody
a) Principy projektivních metod
b) Vztah projektivních metod k psychometrickým ukazatelům
c) Rorschachova metoda - seznámení s materiálem
d) Princip projekce Rorschachovy metody
2. Rorschachova metoda a její historie
a) Hermann Rorschach a jeho nejbližší následovníci
b) Evropská tradice v ROR
c) Americká tradice v ROR
d) Exnerův Comprehensive system
e) Rorschach Performance Assessment System
3. Základní otázky administrace
a) Administrace - rozsazení, testové zásady, instrukce, průběh asociační fáze (fáze odpovědí), inquiry (fáze upřesnění), chování v průběhu testu,
b) Problematika dlouhých a krátkých protokolů, optimalizace délky protokolu.
4. Skórování podle Exnerova systému
a) Lokalizace, Vývojová kvalita, základní interpretace
b) Organizační aktivita, základní interpretace
c) Determinanty, základní interpretace
d) Kvalita formy FQ, základní interpretace
e) Párové odpovědi, základní interpretace
f) Obsahy, základní interpretace
g) Populární odpovědi, základní interpretace
h) Neobvyklé verbalizace, neadekvátní kombinace a logika, speciální charakteristiky obsahů, barvové fenomény, základní interpretace
5. Strukturální souhrn
6. Principy výpočtů a základní interpretační směry
a) Jádrová sekce
b) Sekce afektů, Interpersonální sekce
c) Sebepercepce
d) Zpracování, Mediace, Ideace
7. Kódování podle R-PAS
a) Chování během administrace
b) Lokalizace a prázdný prostor
c) Obsahy
d) Syntéza, vágnost (Sy a Vg) a párové odpovědi
e) Kvalita formy
f) Populární obsahy
g) Determinanty
h) Kognitivní a tematické kódy
8. Práce se systémem on-line
9. Interpretace podle R-PAS
a) Popis exportu
b) Interpretační postupy
c) Interpretace dílčích proměnných
d) Interpretace úrovní
10. Semináře
a) trénink skórování
b) základní interpretace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
EXNER, J. E., Jr. A Rorschach Workbook for the Comprehensive System (5.th ed). Praha: Testcentrum, 2009.
-
Základní:
Polák, A., Obuch, I. Komprehensivní systém J. E. Exnera, Jr. Standardizovaný přístup k vyhodnocení Rorschachovy metody. 2011.
-
Základní:
Meyer, G. J., Viglione, D. J., Mihura, J. L., Erard, R. E., & Erdberg, P. (2011). Rorschach Performance Assessment System. Administration, Coding, Interpretation and Technical Manual. Toledo.
-
Doporučená:
Bohm, Ewald. Lehrbuch der Rorschach-Psychodiagnostik : für Psychologen, Ärzte und Pädagogen. Bern : Hans Huber, 1951..
-
Doporučená:
Seitl, M., Lečbych, M. (2016). Lidská pohybová determinanta v Rorschachově metodě. Olomouc.
-
Doporučená:
Šípek, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2000.
-
Doporučená:
Svoboda, M. ( 1997). přehled textu Ewalda Bohma Lehrbuch der Rorschach Psychodiagnostik. Brno: Psychologický ústav FF MU.
-
Doporučená:
TELEROVSKÝ, R., ŽENATY, J., ČERMÁK, I. (Eds.). Rorschach a projektivní metody.. České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody 2007. Praha: IPVZ.
-
Doporučená:
ČERMÁK, I., ŽENATY, J., TELEROVSKÝ, R. Rorschach a projektivní metody.Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody 2006..
-
Doporučená:
VIGLIONE, D. J. (2002). Rorschach Coding Solutions.
-
Doporučená:
Lečbych, M. (2013). Rorschachova metoda. Integrativní přístup k interpretaci.. Praha.
-
Doporučená:
EXNER, J. E. The Rorschach. A Comprehensive System. Volume 1: Basic Foundations and Principles of Interpretation (4th ed.). New Jersey: Wiley..
-
Doporučená:
EXNER, J. E., ERDBERG, P. The Rorschach. A Comprehensive System. Volume 2: Advanced Interpretation (3rd ed.). New Jersey: Wiley..
-
Doporučená:
GACONO, C. B., & MELOY, J. R. (1994). The Rorschach Assessment of Aggressive and Psychopathic Personalities. 1994.
-
Doporučená:
ŘÍČAN, P., ŠEBEK, M., ŽENATÝ, J., MORÁVEK, S. Úvod do Rorschachovy metody.. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, n. p., 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
40
|
Účast na výuce
|
8
|
Příprava na zápočet
|
27
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět je určen pro studenty magisterského oboru psychologie, kteří absolvovali Psychologii osobnosti, Klinickou psychologii a Psychologickou diagnostiku v předešlém studiu. |
Získané způsobilosti |
Schopnost samostatně skórovat protokoly prostřednictvím Komprehenzivního systému a systému R-PAS. Schopnost aplikovat základní principy interpretace podle Exnerova systému a R-PAS. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|