|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / NPSR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
NPSR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie rodiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/PSRN
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se současnými přístupy a aktuálními tématy v psychologii rodiny, s výzkumnými a diagnostickými metodami. Poznání rodin je nezbytným předpokladem účinné pomoci v rodinném poradenství, rodinné terapii a při psychologické práci s rodinami obecně. Nově jsou zařazeny přednášky o rovnováze životních oblastí a rolového konfliktu a také rodinách partnerů stejného pohlaví.
|
Požadavky na studenta
|
Korespondenční úkol (seminární práce), docházka.
Podmínka udělení zápočtu: vypracování korespondenčního úkolu a jeho odeslání přes MOODLE
Termín odevzdání korespondenčního úkolu prostřednictvím MOODLE: nejpozději do 19.11.2023.
Bez korespondenčního úkolu schváleného hodnotitelem nesmí student přistoupit ke zkoušce.
Téma korespondenčního úkolu pro zimní semestr 2023/2024 (studenti si zvolí jedno téma), úvaha, systémový přístup:
1. Současné výzvy nukleární rodiny.
2. Psychologická studie rodiny.
3. Význam předků a transgenerační přenos
4. Analýza vztahů v rodině na základě genogramu
|
Obsah
|
1. Předmět psychologie rodiny, cíle, úkoly, perspektivy a aplikační oblasti
2. Systémový přístup k rodině, modely rodinného fungování, funkčnost rodiny
3. Teorie rodinného stresu a jeho zvládání
4. Rodinná resilience
5. Rodinná krize
6. Podoba současné rodiny
7. Slaďování životních oblastí a konflikt rolí
8. Studie různých typů rodičovství a rodin: rodiny partnerů stejného pohlaví
9. Metodologická specifika studia rodin
10. Principy rodinné diagnostiky
11. Klinické metody v diagnostice rodiny
12. Testové metody v diagnostice rodiny
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál..
-
Rozšiřující:
Walsh, F. (Ed.). (2012). Normal family processes. Growing diversity and complexity. New York: Guilford Press..
-
Rozšiřující:
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON..
-
Doporučená:
Tóthová, J. (2011). Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha: Portál..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
26
|
Účast na výuce
|
4
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
35
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Absolvování vývojové psychologie, sociální psychologie a klinické psychologie. |
Získané způsobilosti |
Způsobilost vnímat rodinu systémově, dobrá orientace v problematice rodinného fungování.
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Písemná zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|