|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / MZP2M
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
MZP2M
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Manažerská psychologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/MMZP2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavní cílem předmětu je seznámení studentů se základními okruhy manažerské psychologie jako disciplíny řešící setkání řídících a řízených zaměstnanců v kontextu jejich osobností, procesu řízení a činností v pracovním prostředí. Vedle znalostního základu je cílem předmětu vytváření schopností k analýze manažerských stylů. Předmět zprostředkovává základní vhled do psychologické problematiky řízení malých i velkých týmů.
Výuka je vedena diskusí s hosty - zkušenými manažery (zejména psychology).
|
Požadavky na studenta
|
Docházka (2 absence povoleny). Zpracování reflexe ze setkání s hosty ve výuce.
|
Obsah
|
Výuka je koncipována jako rozhovory s významnými osobnostmi oboru (podnikatelé, manažeři, psychologové ve významných pozicích). V každé výuce je přítomen host, který diskutuje na níže uvedené témata se studenty.
Znalostní část
1. Úvod do manažerské psychologie
a. Organizační chování a management
b. Organizační struktura
c. Psychologická smlouva
d. Vymezení manažerské psychologie, její vývoj a zařazení mezi další disciplíny psychologie práce a organizace
2. Teorie a přístupy řízení a manažerské psychologie
a. Teorie systémová, kontingenční, kulturní a učící se organizace
b. Subjektivní a objektivní řízení
3. Manažerské řízení
a. Tři úrovně řízení
b. Typologie a styly řízení (Friedler; Fleishman; Hersey & Blanchard; Gretz & Drozdeck atd.)
4. Manažerské činnosti a role psychologie
a. Mise a Vize
b. Obecné činnosti manažera (plánování, organizování, řízení, kontrola atd.)
c. Specifické činnosti manažera (výběr, adaptace, hodnocení, odměňování, motivace, koučování, mentoring, redefinice, propouštění atd.)
5. Řízení zaměstnanců
a. Jednotlivec vs. skupina
b. Učení
c. Delegování
d. Time-management a jeho podpora
6. ISŘ, Lean management a myšlení
a. 5S, Kaizen
b. Ishikawa
7. Řízení výkonu jednotlivců a skupin, hodnocení
a. MBO
b. Balanced Score Card
c. KPI
d. Mystery Shopping
8. Komunikace
a. Distribuce informací, efektivní modely distribuce
b. Porady, e-maily, sdílené prostory, virtuální prostředí
c. Vyjednávání, konflikty
9. Řízení změny
a. Psychologické aspekty změny
b. Postupy změny
10. Zásady manažerské práce a časté chyby manažera
Tento předmět je inovován o nové poznatky v oboru manažerské psychologie a příbuzných disciplín. Zařazena byla samostatná analytická činnost studentů v oblasti manažerských stylů a jejich psychologických důsledků. Doplněny byly nácvikové modelové situace pro vyjednávání a řešení manipulace.
Inovace předmětu vznikla v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0138 ?Modularizace manažerského a psychologického vzdělávání na Univerzitě Palackého v Olomouci cestou inovace a propojení ekonomických a psychologických studijních programů?.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Matúš Šucha, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martin Seitl, Ph.D. (100%),
Filip Sulejmanov, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Matúš Šucha, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martin Seitl, Ph.D. (100%),
Filip Sulejmanov, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Matúš Šucha, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mikuláštík, M. Manažérska psychologie. Praha, 2007.
-
Základní:
BEDRNOVÁ, E. & NOVÝ, I. (2007). Psychologie a sociologie řízení.. Praha.
-
Základní:
PLAMÍNEK, J. (2005). Vedení lidí, týmů a firem.. Praha.
-
Rozšiřující:
CIPRO, M. (2009). Delegování jako způsob manažerského myšlení.. Praha.
-
Rozšiřující:
BROOKS, I. (2003). Firemní kultura. Jedinci, skupiny, organizace a jejich chování.. Brno.
-
Rozšiřující:
ARMSTRONG, M. & STEPHENS, T. (2008). Management a leadership.. Praha.
-
Rozšiřující:
DVOŘÁKOVÁ, Z. et al. (2007). Management lidských zdrojů.. Praha.
-
Rozšiřující:
WAGNEROVÁ, I. et al. (2011). Psychologie práce a organizace.. Praha.
-
Rozšiřující:
PAUKNEROVÁ, D. et al. (2006). Psychologie pro ekonomy a manažery.. Praha.
-
Doporučená:
WELCH, J. (2005). Cesta k vítězství.. Praha.
-
Doporučená:
HOLÁ, J. (2011). Jak zlepšit interní komunikaci.. Brno.
-
Doporučená:
MILLER, L. (2009). Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance.. Praha.
-
Doporučená:
IMAI, M. (2011). Kaizen.. Brno.
-
Doporučená:
ARMSTRONG, M. (2009). Odměňování pracovníků.. Praha.
-
Doporučená:
SENGE, P. M. (2009). Pátá disciplína.. Praha.
-
Doporučená:
Provazník, V.: . Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha, 2002.
-
Doporučená:
ISAACSON, W. (2011). Steve Jobs.. Praha.
-
Doporučená:
Jarošová, E. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Jay, R., Templar, R. Velká kniha manažerských dovedností. Praha, 2006.
-
Doporučená:
COVEY, S. R. (2010). 7 návyků skutečně efektivních lidí.. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Semestrální práce
|
30
|
Účast na výuce
|
25
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
- Sestaví efektivní model obecné distribuce informací
- Analyzuje styly řízení na základě pozorování a rozboru mluvených a psaných pramenů
- Uplatňuje metody vyjednávání
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
- Analýza výkonů studenta
- Systematické pozorování studenta
|
|
|
|