|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / MPED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
MPED
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
47 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/PEDM
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou školní ne/úspěšnosti, standardizovaného testování, specifiky jednotlivých aktérů ve školství (rodiče, učitelé, žáci), sociálními procesy ve škole vč. negativních jevů, a jejich vzájemnými souvislostmi.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve výuce, splnění průběžných úkolů (2 recenze), závěrečná ústní zkouška. Podrobněji viz Moodle.
|
Obsah
|
1) Školní ne/úspěšnost v souvislostech, známkování a formativní hodnocení
2) Emoce ve škole, školní klima, sociálně-emoční kompetence a jejich rozvoj
3) Morální vývoj v kontextu školy a hodnotové vzdělávání
4) Třídní klima a vztahy ve třídě (sociometrie, role žáků ve třídě, typy třídního kolektivu)
5) Negativní jevy ve škole - mimo šikanu, a jak s nimi pracovat (záškoláctví, užívání návykových látek a jeho prevence, efektivní preventivní programy, aj.)
6) Negativní jevy ve škole - šikana a její řešení
7) Inkluzivní vzdělávání, žáci se SVP a nadaní žáci vč. zákonných úprav
8) Standardizované testování v rámci školství, IQ a kritika selektivity českého školství
9) Učitelé a specifika jejich profese, požadované dovednosti (např. management třídy aj.)
10) Role rodičů ve vzdělávacím systému a komunikace s nimi
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Educational Psychology
(Santrock, John)
-
Doporučená:
Mareš Jiří. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Vacek Pavel. (2010). Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové.
-
Doporučená:
Čapek Robert. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
-
Doporučená:
Průcha, J. Učitel: současné poznatky o profesi.. Praha, Portál, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
13
|
Semestrální práce
|
15
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
24
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalosti z kognitivní a sociální psychologie, terminologie pedagogické psychologie. |
Získané způsobilosti |
Absolvent:
- orientuje se v nárocích povolání učitele a dovede popsat specifika jeho interakcí se žáky
- zná zásady pro komunikaci s ostatními aktéry ve vzdělávání |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
- Známkou
- Ústní zkouška
- Didaktický test
- Seminární práce
|
|
|
|