|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / MOPT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
MOPT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná psychoterapie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
24
[HOD/SEM]
Seminář
24
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
44 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/OPTM
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
PCH/SEXM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubit vědomosti týkající se psychoterapeutických přístupů, podrobněji se seznámit s metodami psychoterapie, získat základní informace o výzkumu psychoterapie.
|
Požadavky na studenta
|
1) Osobní účast na seminářích
2) Prezentace aktuality z oblasti psychoterapie (písemně)
Otázky ke zkoušce z obecné psychoterapie
1) Definice psychoterapie, její klasifikace, druhy psychoterapie, indikace k psychoterapii, psychoterapeutický rozhovor.
2) Psychoanalýza, teorie S. Freuda, jeho současníků a nástupců.
3) Psychoterapie v pojetí A. Adlera a C. G. Junga.
4) Dynamická psychoterapie.
5) Terapie zaměřená na člověka, přístup C. R. Rogerse.
6) Existenciální psychoterapie, daseinsanalýza, logoterapie.
7) Kognitivní a kognitivně-behaviorální terapie.
8) Komunikační a strategická terapie, koncepce školy Palo Alto.
9) Gestaltistická terapie.
10) Transakční analýza.
11)Rodinná terapie, systémové a systemické pojetí.
12) Hypnoterapie a využití sugesce.
13) Skupinová psychoterapie a terapeutická komunita.
14) Integrativní přístupy v psychoterapii, obecné modely psychoterapie.
15) Problematika výzkumu psychoterapie, metodologická východiska.
16) Výzkum výsledků a výzkum procesu terapie. Účinné faktory v psychoterapii.
|
Obsah
|
1) Hlubinná psychoterapie
Psychoanalýza S. Freuda, Adlerovská a Jungovská psychoterapie. Koncepce nevědomí, pudových sil, konflikt a jeho vytěsnění. Psychoanalytická technika, volné asociace, přenos, protipřenos. Krátká psychoterapie s analytickou orientací. Pocit méněcennosti, rodinná konstelace, Jungovo pojetí archetypů.
2) Dynamická psychoterapie
Psychoterapie v pojetí K. Horneyové, H. Sullivana, F. Alexandra. Přístup Klermana a Weismanové. Interpersonální konflikty, pacientův podíl na retraumatizaci, interpersonální a patogenetický náhled. Emoční korektivní zkušenost, zkoušení nového chování.
3) Rogersovská psychoterapie, přístup zaměřený na člověka
Empatická psychoterapie, nedirektivní přístup, psychoterapie rozhovorem, sebeexplorace pacienta, vřelost terapeuta, podpora sebeuskutečnění. Aktivní naslouchání, empatické techniky, výzkumy sebeakceptace - Q-třídění.
4) Behaviorální, kognitivní a kognitivně-behaviorální terapie
Teorie učení, podmiňování, formy zpevňování, představitelé behaviorální terapie - Wolpe, Eysenck. Kognitivní terapie Ellisova, Beckova - systém přesvědčení, automatické myšlenky, výklad podstaty a příčin onemocnění. Syntéza obou přístupů v rámci KBT. Sociální učení a učení nápodobou, sebeinstrukce, očkování proti stresu, naučená bezmocnost.
5) Existenciální a humanistická psychoterapie
Logoterapie V. E. Frankla - potřeba životního smyslu, existencionální frustrace. Pojetí hodnot. Daseinsanalýza - Binswanger, Boss, pojem bytí ve světě, adaptace x léčba. Odraz A. Maslowa v humanistické psychoterapii. Akceptace, cílová orientace.
6) Gestalt terapie
Odkaz F. Perle, exprese, princip přítomnosti, autenticita prožívání, mechanismy zvládání úzkosti. Technika horké židle, způsob skupinové práce, neukončené záležitosti, důraz na "zde a nyní", odpovědnost za prožitky.
7) Hypnóza a autogenní trénink, sugestivní psychoterapie
Podstata hypnózy, techniky hypnotizace, hypnabilita a její vztah k osobnostním rysům. Hypnotické jevy, typy hypnózy, formulace sugescí na různé poruchy. Autogenní trénink, vyšší a nižší stupeň, individuální formulky. Imaginace.
8) Rodinná terapie
Kořeny rodinné terapie v komunikační psychoterapii P. Watzlawicka, odkazy Palo Altské školy - Bateson. Minuchin, Bowen, Haley. Systémový a systemický přístup, Milánská škola, pojetí V. Satirové. Techniky rodinné terapie. Techniky rodinné terapie - otázky po zázraku, systemické otázky, cirkulární dotazování, stavby rodinného systému, ostrov rodiny, externalizace.
9) Skupinová psychoterapie
Morenův směr, analytický směr, transakční analýza, encounter, topologický směr, eklektický směr, skupinová psychoterapie psychóz, komunita. Psychodrama, pantomimika, muzikoterapie, arteterapie, Knoblochovi, Junová, Yalom.
10) Další směry a přístupy
Transpersonální psychologie, holotropní dýchání. Satiterapie, bioenergetika, pozitivní psychoterapie.
11) Výzkum psychoterapie
Metodologie výzkumu, proměnné v psychoterapii, klasické a faktoriální projekty.
12) Výzkum výsledků psychoterapie
Procenta úspěšnosti, spor o účinnost terapie, spontánní remise a vliv faktorů mimo terapii. Výzkumné projekty s kontrolními skupinami. Negativní účinky psychoterapie.
13) Výzkum procesu terapie
Systém obsahové analýzy, modelové výzkumy. Výzkum ve skupinové psychoterapii.
14) Integrace a komplexní přístup v psychoterapii
Eklektické a integrativní směry, společné účinné faktory, alternativní faktory, diference účinnosti. Komplexní užití metod. Příklady integrativních pojetí - Lazarus, Knobloch, Norcross...
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Radko Obereignerů, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Mgr. Roman Procházka, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. Radko Obereignerů, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Mgr. Roman Procházka, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
doc. PhDr. Mgr. Roman Procházka, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Prochaska J.O., Norcross J.C. Psychoterapeutické systémy.
-
Základní:
KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha : Galén, 1995. ISBN 80-85824-20-5.
-
Základní:
Kratochvíl S. Základy psychoterapie. Praha, Portál, 2001.
-
Doporučená:
Yalom, D., I. Chvála psychoterapie. Portál - Praha, 2003.
-
Doporučená:
ANDRLOVÁ, M. Současné směry v české psychoterapii. Praha : Triton, 2005.
-
Doporučená:
Vymětal J. Úvod do psychoterapie. Praha, Grada, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
8
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Domácí příprava na výuku
|
67
|
Celkem
|
125
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět je určen pro studenty III. bloku prezenčního studia psychologie, o kterých se předpokládá znalost Obecné psychologie, Psychodiagnostiky. |
Získané způsobilosti |
Student získá přehled v základních psychoterapeutických školách a metodách, seznámí se s problematikou výzkumu v psychoterapii. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|