|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / KTDB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
KTDB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Konstrukce testů a dotazníků
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/BKTD
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci tohoto předmětu se studenti seznámí se zásadami a doporučeními pro tvorbu dotazníků (zejména dotazníků vlastní konstrukce), tj. se způsobem kladení otázek vzhledem k cílovým populacím, s konkrétními ukázkami použití různých typů otázek a škál, možnostmi a omezeními použití internetového šetření, formulací průvodního dopisu atp. Probírána bude též problematika převodu zahraničních metod, kombinování standardizovaných metod do výzkumných baterií či tvorba normových souborů. Předmět pomocí praktických ukázek propojuje znalosti z psychometrie, metodologie a diagnostiky.
|
Požadavky na studenta
|
Výstupem předmětu u každého ze studentů bude vlastní návrh dotazníku vytvořený na základě odpřednášených doporučení a na základě následné diskuze na semináři. Téma dotazníku je libovolné, nicméně je doporučeno, aby se vztahovalo k výzkumným záměrům na písemné postupové práce. Diskuze nad dotazníkem spojená s přezkoušením znalostí bude součástí závěrečné zkoušky.
a) max. 2 nepřítomnosti (počítají se i povinné praxe)
b) studenti si přinesou na přednášku 16/11/2022 dr. Dolejše nějaký jakýkoliv dotazník, který je na internetu ke stažení; nejlépe textový formát (ne online); tyto tištěné dotazníky budeme analyzovat po formální stránce
c) tvorba vlastního testu/dotazníku min. o 20 otázkách - papírová verze
(úvodní slovo, různé typy položek, grafické zpracování atp.); odeslat dotazník před zkouškou dr. Dolejšovi - martin.dolejs@upol.cz
d) Zk - ústní debata nad vytvořeným dotazníkem - donést 2 tištěné kopie; zodpovězení 2 odborných otázek z přednášené teorie
e) úprava dotazníku studentem a následné odeslání dotazníku dr. Dolejšovi - martin.dolejs@upol.cz; tedy student bude zasílat dvakrát dotazník: a) před zkouškou a b) upravený po zkoušce (do 7 dnů po absolvování zkoušky); bez upraveného dotazníku nebude uznán předmět
|
Obsah
|
21.09.2022
PhDr. Dolejš, Ph.D.
Úvodní hodina - Dotazník vlastní konstrukce III:
- grafické zpracování, design
- příprava na vyhodnocování, kvalita dat
28.09.2022
Státní svátek
05.10.2022
Mgr. Charvát, Ph.D.
Dotazník vlastní konstrukce I:
- podmínky absolvování předmětu, odkazy na literaturu a zdroje
- zdroje metod (nákup, distribuce, kopírování, archiv, licence)
- základní socio-demografické údaje
- typy otázek, škály, příklady
- posloupnost, konzistence, délka dotazníku
- nejčastější chyby
12.10.2022
PhDr. Dolejš, Ph.D.
Dotazník vlastní konstrukce IV:
- korektury, externí expertní posouzení (kolegové, školitel, vlastníci práv)
- pilotní odzkoušení a korekce chyb
- informovaný souhlas, průvodní dopis, etika
19.10.2022
Mgr. Charvát, Ph.D.
Dotazník vlastní konstrukce II:
- obsahová validita, co chceme měřit
- způsoby kladení otázek, přiměřenost vzhledem k cílovým skupinám
- přístup participantů k odpovědím, odhady, strategie vyplňování
- vazba na již realizované výzkumy
26.10.2022
Mgr. Charvát, Ph.D.
Internetový výzkum:
- jeho validita, výhody a nevýhody, odlišnosti od klasického sběru
- specifika cílové skupiny
- technická řešení, spolupráce s programátorem, web aplikace, ukázky
02.11.2022
PhDr. Dolejš, Ph.D.
Realizace dotazníkového šetření od A do Z
- harmonogram
- kontaktování participantů a institucí
- zvyšování návratnosti
- časový odhad baterie a jiné zkušenosti z praxe
09.11.2022
PhDr. Dolejš, Ph.D.
Standardizace metody:
- tvorba normového souboru
- převod zahraničních metod, překlady
- statistické metody pro posouzení reliability a validity
16.11.2022
PhDr. Dolejš, Ph.D.
Práce s daty:
- tvorba datového souboru sesbíraných dat, kódovací systém
- export do a z programů (excel, spss, statistika)
- praktické ukázky
23.11.2022
Mgr. Barbora Považanová
Standardy pro psychologické testování:
- Konstrukce, hodnocení a dokumentace testu
- Spravedlivý přístup při testování
- Používání testů
- Administrace a hodnocení testu
- Testová dokumentace
- Testování osob s odlišným jazykovým původem
- Povinnosti uživatelů test
- Skupinová práce a prezentace práce
30.11.2022
Mgr. Charvát, Ph.D.
Vazba na statistické zpracování:
- distribuce dat, kvalita dat
- porovnávání dat z více metod
- volba metody statistického zpracování
- prezentace výsledků v grafech a tabulkách
07.12.2022
Mgr. Charvát, Ph.D
Opakovací a konzultační hodina:
- odpovědi na konkrétní dotazy
- řešení specifických případů na náměty studentů
- případně práce s některými dotazníky studentů
Zápočet a zkouška
14/12/2022 - PhDr. Dolejš, Ph.D.
04/01/2023 - PhDr. Dolejš, Ph.D.
Ústní zkouška
1. část: 2 otázky z teorie, která byla během výuky + doporučená literatura
2. část: diskuze nad vlastním dotazníkem studenta a jeho zhodnocení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Martin Dolejš, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martin Dolejš, Ph.D. (100%),
Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Martin Dolejš, Ph.D. (100%),
Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martin Dolejš, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Best, S. J., Krueger, B.S. Internet Data Collection. London Sage, 2004.
-
Rozšiřující:
Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha, 2004.
-
Rozšiřující:
Groves, R.M. et al. Survey Methodology. New Yersey, 2004.
-
Rozšiřující:
Říčan, P. Úvod do psychometrie. Bratislava, 1977.
-
Doporučená:
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Jedná se o volitelný předmět kategorie B, studenti by měli mít absolvovány všechny do té doby vyučované povinné předměty z oblasti metodologie. |
Získané způsobilosti |
Studenti získají či si prohloubí dovednosti ve tvorbě a administrování dotazníků vlastní konstrukce (včetně internetových variant). Dále se seznámí s doporučeními pro zpracování dat získaných při šetření. Klíčová je schopnost postupného vylepšování a dolaďování metody tak, aby byla v maximální možné míře zvýšena její validita a reliabilita. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce (statická, dynamická)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
|
|
|
|