|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / DUPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
DUPP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do pedagogické psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
48 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/UPPD
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s předmětem, pojmy a metodami oboru pedagogické psychologie, objasnit základní principy učení a vyučování včetně souvisejících motivačních a sociálních faktorů, a představit různé teorie a přístupy k učení, vyučování a výchově, včetně historického a interdisciplinárního kontextu jejich vývoje.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění průběžných úkolů, složení závěrečné zkoušky. Podrobněji viz Moodle.
|
Obsah
|
1) Podoba a cíle vzdělávání
2) Vzdělávací systém u nás, termíny pedagogické psychologie a edukačních věd
3) Mýty ve vzdělávání
4) Různé přístupy k učení - odraz asocianismu, behaviorismu a neobehaviorismu v českém školství, vč. přístupů k motivaci (odměny, tresty a pochvaly, teorie sebedeterminace aj.)
5) Kognitivismus a konstruktivismus ve vzdělávání
6) Mozkově kompatibilní vzdělávání & humanistický pohled na vzdělávání
7) "Alternativní školy/přístupy" (montessori, waldorf,až po unschooling a domácí vzdělávání)
8) Současné trendy ve vzdělávání a nové technologie (digitální vzdělávání, digitální gramotnost aj.)
9) Vzdělávací systémy v jiných zemích
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Holt,J. Jak se děti učí.
-
Doporučená:
Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika.. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Vester,F. Myslet, učit se .. a zapomínat?.
-
Doporučená:
Vester Frederic. (1997). Myslet, učite se .. a zapomínat?. Plzeň: Fraus.
-
Doporučená:
Nováčková Jana. (2008). Mýty ve vzdělávání.. Kroměříž: Spirála.
-
Doporučená:
Nováčková Jana. (2008). Mýty ve vzdělávání.. Kroměříž: Spirála.
-
Doporučená:
Mareš Jan. (2013). Pedagogická psychologie. Praha.
-
Doporučená:
Holt J. (2012). Proč děti neprospívají.. Volary: Stehlík.
-
Doporučená:
Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
Doporučená:
Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
8
|
Příprava na zkoušku
|
52
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Příprava na zápočet
|
25
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalosti z kognitivní psychologie. |
Získané způsobilosti |
Porozumět pojmu učení v širším slova smyslu, jako významnému všeprostupujícímu a psychické zdraví indikujícímu fenoménu dětského i dospělého života.
Znát základní pojmy užívané v pedagogice, aby bylo možno účastnit se diskuse probíhající mezi pedagogy a dalšími odborníky o otázkách rozvoje školství
Znát a umět aplikovat základní poznatky z oblasti pedagogické psychologie v poradenství ve školství
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|