|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / DPORG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
DPORG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie organizace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
47 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznam studenty s metodami, nástroji a teoriemi základní psychologické disciplíny. Předmět tvoří druhou část dvojice psychologie práce (průmyslu) a organizace.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti naplňují očekávání předmětu skrze bodový systém:
Denní studenti:
Zápočet min. 5 bod.
- Zápočtový test , 0 nebo 5 bodů (5 bodů je za účast na testu bez ohledu na výsledek).
- Zpracování studijního úkolu - 0 nebo 25 bodů.
Zkouška bude probíhat písemnou formou (testem): max. 100 bodů.
- Součet bodů určí úspěšnost u zkoušky a známku.
- Zkouška (vč. bodů za zápočet): A 130 - 85, B 84 - 75, C 74 - 65, D 64 - 58, E 57 -50, F 49 a méně.
Kombinovaní studenti:
Zápočet: min. 5 bodů
- Aktivní účast na prezenční přednášce: 10 bodů (2 x 5).
- Zpracování studijního úkolu - 0 nebo 20 bodů.
Zkouška bude probíhat písemnou formou (testem): max. 100 bodů.
- Součet bodů určí úspěšnost u zkoušky a známku.
- Zkouška (vč. bodů za zápočet): A 130 - 85, B 84 - 75, C 74 - 65, D 64 - 58, E 57 -50, F 49 a méně.
|
Obsah
|
Obsah předmětu:
1. Organizační psychologie
- Cíle organizační psychologie
- Vývoj disciplíny
- Metody psychologie organizace
- Organizační chování
2. Postoje a kognitivní spokojenost v práci
- Postoje
- Faktory kognitivní spokojenosti
- Měření kognitivní spokojenosti
3. Organizační vazby a oddanost
- Oddanost a faktorové modely oddanosti
- Síla vztahu k organizaci
4. Emoce a emoční spokojenost v práci
- Emoce jako vlastnost a stav v práci, sebehodnocení
- Emoční percepce v práci
- Teorie vztahové vazby (dyadická, skupinová, organizační)
- Organizační klima
5. Leadership: zrození leadera
- Motivace k vedení
- Dědičné a další faktory
- Rysový, kompetenční přístup
6. Leadership: efektivita leadershipu
- Efektivita, výsledky a role.
- Vztah s následovníky: LMX
- Přístup k následovníkům: styly řízení a vedení
- Autentický leadership, Servant leadership
7. Pracovní skupina
- Struktura
- Vývoj
- Dynamika
8. Tým
- Charakteristiky týmu
- Rozvoj týmu
- Role a dynamika
9. Organizační kultura
- Kultura a její význam
- Struktura a úrovně
- Typologie a modely
10. Stress v práci
- Pozitivní a negativní zátěž, determinanty
- Stres a jeho prevence
- Work-life balance a problematika přelévání
11. Psychologické a sociální patologické jevy na pracovišti
- Mobbing a bossing
- Násilí na pracovišti
- Vnitřní výpověď a vyhoření
- Závislosti na pracovišti
12. Diversita
- Kulturní, věkové a genderové rozdíly
- Modely spravedlnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bělohlávek, F. (1996). Organizační chování: jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Olomouc: Rubico..
-
Základní:
Bedrnová, E. & Nový, I. (2007). Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press..
-
Základní:
Landy, F. J. & Conte, J. M. (2013). Work in 21st Century. An Introduction to Industrial and Organizational Psychology (4th ed.). Hoboken: Wiley..
-
Doporučená:
Christiansen, N. L., & Tett, R. (2013). Handbook of Personality at Work. New York: Routledge..
-
Doporučená:
Schmitt, N. W., & Highhouse, S. (2013). Industrial and Organizational Psychology. In I. Weiner, Handbook of Psychology. 2nd ed (Vol. 12). Hoboken: Wiley..
-
Doporučená:
Armstrong, M. & Stephens, T. (2008). Management a leadership. Praha: Grada.
-
Doporučená:
Štikar, J., Rymeš, M., Hoskovec, J. (2000). Metody psychologie práce a organizace: Praha: UK- Karolinum..
-
Doporučená:
Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změny. Praha: Grada..
-
Doporučená:
Kozlowski, S. W. J. (2014). Oxford Handbook of Organizational Psychology. (Vol. 1-2). New York: Oxford University Press..
-
Doporučená:
Rošková, E. & Schraggeová, M. Psychologické väzby v práci. Bratislava, 2020. ISBN 9788022350280.
-
Doporučená:
Kubátová, J., Seitlová, K. (2015). Řízení virtuálních týmů. Olomouc: VUP..
-
Doporučená:
Schneider, B. & Barbera, K. (2014). The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture. New York: Oxford University Press..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
36
|
Celkem
|
36
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
16
|
Příprava na zkoušku
|
15
|
Účast na výuce
|
24
|
Semestrální práce
|
20
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Psychologie práce |
Získané způsobilosti |
Student umí
- popsat cíle a metody psychologie organizace
- vysvětlit kognitivní pracovní spokojenost, její determinanty a vztah k pracovnímu výkonu
- vysvětlit význam emocí i různých typů emočních vazeb pro pracovní prostředí a spokojenost
- představit základní konstrukty zrození a efektivity leadera
- definovat rozdíly mezi pracovní skupinou a týmem
- popsat nástroje péče o pracovní skupinu a pracovní tým
- vymezit roli organizační kultury a její charakteristiky
- popsat zdroje narušení well-being v organizačním prostředí
- popsat přístupy ke spravedlnosti v práci
- vymezit význam diverzity pro organizační výstupy
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
- Písemná zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|