|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / DPOR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
DPOR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Poradenská psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/SEM]
Seminář
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získání orientace a základního vhledu do vývoje a současného stavu poradenské psychologie. Naučit se rozlišovat základní charakteristiky psychologické poradenské činnosti od ostatních aplikovaných psychologických i nepsychologickýchdisciplín-podobného zaměření
|
Požadavky na studenta
|
Znalost vývoje poradenství, znalost základních pojmů. Vypracování rozboru z konzultačního setkání s klienty formou hraní rolí. Ústní zkouška z následujících okruhů:
1) Charakteristika poradenství, vymezení poradenství vůči ostatním formám práce s klienty
2) Poradenské systémy a přístupy
3) Poradenský proces, fáze poradenského procesu, osobnost poradce
4) Poradenský tým, role času v poradenství
5) První kontakt s klientem a jeho význam pro ne/úspěšnost poradenského procesu
6) Verbální komunikace a její využívání v rámci poradenského procesu
7) Neverbální komunikace a její využívání v rámci poradenského procesu
8) Anamnestický rozhovor, práce na zakázce, poradenský rozhovor
9) Zvládání náročných situací během práce s klienty
10) Specifika párového poradenství
11) Specifika rodinného a skupinového poradenství
12) Psychologické poradenství v jednotlivých fázích vývoje člověka
|
Obsah
|
Psychologické základy poradenství. Vývoj psychologického poradenství.Činitelé vytvářející potřebu poradenské pomoci v životě.Základní formy a přístupy psychologického poradenství.Laické poradenství, význam a funkce pro odborné poradenství.Obsahové zaměření a formální charakteristiky poradenství. Poradenské systémy a instituce, soukromé poradenské služby.Struktura a dynamika poradenského procesu. Osobnost poradce. Osobnost klienta. Očekávání a motivace klienta, diagnostika a formování. Činitelé utváření poradenského vztahu, jeho funkce v poradenské pomoci. Systémové pojetí poradenského problému, jeho analýza. Poradenská práce s klientem. Informování a kontrakt. Poradenské dovednosti a techniky. Etické otázky poradenské práce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
kolektiv autorů. Metodika vztahového poradenství.
-
Doporučená:
J. Gabura a J.Pružinská:. Poradenský proces, SLON Praha 1995.
-
Doporučená:
Procházka, Šmahaj, Kolařík, Lečbych. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha, Grada Publishing.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Psychologie osobnosti, patopsychologie |
Získané způsobilosti |
Schopnost kritického a diferencovaného posuzování psychologické činnosti poradenského charakteru, orientace problematice psychologického poradenství, připravenost pro rozvíjení dalších poradenských psychologických specializací |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|