|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / BS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
BS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná psychologie
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
91 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
PCH/BSZ1
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Ověření znalostí z obecné psychologie. Možnost jejich praktické aplikace
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška
|
Obsah
|
Předmět studia psychologie z hlediska jejích hlavních směrů. Základní psychologické pojmy a kategorie. Mentální reprezentace. Vědomí a jeho funkce. Spánek a snění, fáze spánku, výklad snů. Pozornost, její typy a funkce. Senzorické procesy. Percepční organizace a rozpoznávání objektů. Vnímání hloubky, velikosti a pohybu. Priming. Základní druhy učení (habituace, zcitlivění, imprintace, klasické podmiňování). Instrumentální podmiňování, vhled, observační učení. Paměť. Fáze paměti, kognitivní modely paměti. Zapomínání, dětská amnézie, konstruktivní paměť. Imaginace, kognitivní a psychodynamické teorie. Funkce, druhy a formy myšlení. Pojmy. Algoritmické a heuristické operace, usuzování, rozhodování. Řešení problémů. Odbornost a tvořivost. Jazyk a myšlení. Základní lingvistické pojmy, znaky, symboly a významy. Hypotéza jazykové relativity. Základní sebezáchovné motivy: Hlad, žízeň, sexuální a rodičovské pohnutky. Drivy a instinkty. Stimulační motivace. Komplexní teorie motivace (Freud, Murray, Maslow). Sociální motivy: Výkonová a afiliační motivace, potřeba moci. Fyziologické a mozkové koreláty lidských citů. Exprese a cítění, citové vztahy. Teorie emocí (James-Langeova, Canon Bardova, Schachter-Singerova; kognitivní, evoluční a psychoanalytické teorie), funkce emocí.
Podrobné rozdělení látky do otázek, ze kterých budou studenti losovat, je zveřejněno na stránkách katedry psychologie na https://psych.upol.cz/studentum/studium/bakalarske-studium/#c32947 .
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Plháková Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Doporučená:
Eysenck, M. W., Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Sternberg, R. Kognitivní psychologie. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Nakonečný, M. Lidské emoce. Praha, 2000.
-
Doporučená:
Blažek, V., Trnka, R (Eds.). Lidský obličej. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Slaterová, L. Pandořina skříňka. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Atkinson, R. et al. Psychologie. Praha , 2002.
-
Doporučená:
Kassin, C. Psychologie. Brno, 2008.
-
Doporučená:
Plháková A. (2013). Spánek a snění. Praha.
-
Doporučená:
Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Šikl R. (2012). Zrakové vnímání. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
100
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Úvod do obecné psychologie, Vybrané otázky z obecné psychologie |
Získané způsobilosti |
Přehled v oboru psychologie, v jejích aktuálních problémech i výzkumných tématech. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|