|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / 91APP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
91APP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získání znalostí k základním a specifickým koncepcím vzdělávání, učení a vyučování, k postavení a roli učitele, resp. k jeho možnostem ovlivňování žáků, k psychologické diagnostice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich podpoře.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na seminářích, prokázání znalostí, porozumění a dovednosti aplikace získaných poznatků, příprava na zkoušku.
|
Obsah
|
Anotace předmětu:
1) Vzdělávání, učení, vyučování - teoretické přístupy
2) Učení - zásady pro všechny a individuální rozdíly
3) Učitel - řízení třídy, interakce a komunikace ve třídě
4) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
5) Psychologická problematika motivace žáků v edukačním procesu
6) "Souvislosti výzkumného projektu s tématy pedagogické psychologie"
Cílem výuky je prohloubení znalostí z Pedagogické psychologie, s přesahem do výzkumného záměru studenta. Výuka probíhá formou seminářů (á max. 4 vyučovací hodiny): 1-2 setkání v ZS a 1-2 setkání v LS, plus možnosti individuálních setkání ke zkoušce.
Program:
1. setkání: ZS 2020 (proběhlo online)
Náplň: setkání studentů předmětu na téma "Souvislosti mého výzkumného projektu s tématy pedagogické psychologie" formou diskuse mezi studenty a vyučujícím. Probereme okruhy předmětu a případné dotazy k nim, rozdělíme úkoly pro další setkání (např. zpracování konkrétního tématu formou krátké prezentace).
2. setkání: ZS 2020 (datum bude upřesněno, patrně začátek února; forma online)
Náplň: témata, která budou identifikována na prvním setkání jako potřebná k přípravě na zkoušku, zpracovaná formou prezentací studenty, popř. doplněná o výklad vyučující/ho.
3. setkání: LS 2020 (datum bude upřesněno; forma dle potřeby)
Náplň: seminář ke konkrétnímu tématu z oblasti Pedagogické psychologie, dle zájmu studentů a příp. možnosti návštěvy externím přednášejícím.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Panajotis Cakirpaloglu, DrSc. (100%),
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. ,
-
Vede seminář:
prof. PhDr. Panajotis Cakirpaloglu, DrSc. (100%),
PhDr. Eleonora Smékalová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Viktorová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Říčan,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.
-
Doporučená:
Mareš,J.,Křivohlavý,J. Komunikace ve škole. Brno:MU, 1995.
-
Doporučená:
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2011.
-
Doporučená:
Thorová,K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.
-
Doporučená:
Heidbrink, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
-
Doporučená:
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2011.
-
Doporučená:
Bertrand.Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
-
Doporučená:
Pokorná,V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
200
|
Účast na výuce
|
50
|
Celkem
|
250
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- ukončené magisterské studium psychologie
- přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě
|
Získané způsobilosti |
- Znalost soudobých koncepcí, jejich psychologických aspektů u vzdělávání, učení a vyučování
- Znalost statusu a pozice učitele, jeho obsahu práce, role při řízení třídy
- Znalost diagnostických a podpůrných metod a přístupů u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Demonstrace
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|