|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PCH / 91AME
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PCH
/
91AME
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie a statistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/TYD]
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
I. blok - Metodologie - výzkumný záměr (Mgr. miroslav Charvát, Ph.D.)
13.10.2023 13:00 - 16:15 učebna 3.51 Třída Svobody 26.
- Představení požadované struktury výzkumného záměru
- Rešerše literatury a odkazy na metodologické zdroje
- nejčastější typy výzkumných problémů v psychologii
- nejčastější chyby ve výzkumných záměrech
- standardizované postupy ve výzkumu
II. blok - Metodologie - výzkumný záměr (Mgr. miroslav Charvát, Ph.D.)
24.11.2023 9:00 - 12:15 učebna 3.72 Třída Svobody 26.
- krátké představení záměrů studentů v podobě PPT na 20 minut + 10 minut diskuze.
Cílem tohoto předmětu je zdokonalit schopnost doktoranda vytvořit a prezentovat vlastní výzkumný projekt (ideový, a zejména pak technický plán výzkumu) obsahující zdůvodnění, východiska, cíle výzkumu, použitou metodiku, rozhodnutí o populaci a vzorku, metody získávání dat, metody analýzy a další specifika.
Dílčím cílem je rozvoj schopnosti kritického posouzení jiných výzkumných studií.
Předmět je dále orientován na nejčastější metodologické problémy a způsoby jejich řešení.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro úspěšné absolvování předmětu a zkoušky:
1) účast na výuce
2) Vypracování vlastního výzkumného plánu (cca 5 stran A4) obsahujícího zdůvodnění, východiska, cíle výzkumu, použitou metodiku, rozhodnutí o populaci a vzorku, metody získávání dat, metody analýzy a další specifika. Důraz bude kladem na adekvátnost použitých metod, na znalost použití těchto metod a odkazu na aktuální metodologickou literaturu.
Doporučená studijní literatura:
Babbie, E. (1995). The Practice of social Research. 7th Edition. Belmont: Wadsworth.
Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step-bystep guide for students. Thousand Oaks: Sage.
Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London: Hodder & Stoughton.
Creswell, J. W., PlanoClark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. [2ndedition]. London: SAGE.
Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (Eds.) (1998). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. London: SagePublications. S. 156-184.
Disman, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha:Portál.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido.
Goodwin, C.J. (1999). Research in Psychology.
Hendl, J (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
Hendl, J. (2009). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Law, M. et al. (1998). Qualitative Review Form Guidelines. Hamilton: McMaster University. Dostupné online na http://www.usc.edu/hsc/ebnet/res/Guidelines.pdf [staženo dne 1. 11. 2010]
Martin, P., Bateson, P. (2009). Úvod do teorie a metodologie měření chování. Praha: Portál.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Morgan, D.L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. London:Sage Publications. s. 474-475.
Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Ptáček, R., Raboch, J. (2010). Určení rozsahu souboru a power analýza v psychiatrickém výzkumu. Čes. a slov. Psychiatr 2010;106(1): 33 -41.
Public HealthResource Unit (2006). Critical Appraisal Skills Programme (CASP).
Punch, F. F. (2009). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál.
Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.
Říčan, P. (1977). Úvod do psychometrie. Bratislava: skripta.
Smith, R. A., Davis, S. F. (2006). The Psychologist as a Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. Pearson Prentice Hall, New Yersey.A další dle potřeby?
Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Švaříček, R., Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál.
|
Obsah
|
Výuka probíhá na Katedře psychologie FF UP, Vodární 6,
Výuka se skládá ze 2 bloků v těchto termínech:
I. Blok
- Vysvětlení požadavků ke zkoušce
- Představení požadované struktury výzkumného záměru
- Rešerše literatury a odkazy na metodologické zdroje
- nejčastější typy výzkumných problémů v psychologii
- nejčastější chyby ve výzkumných záměrech
- standardizované postupy ve výzkumu
II. Blok
- seminární práce a příprava na zkoušku
- prezentace vlastních výzkumných záměrů studentů
- metodologický rozbor těchto záměrů
- individualizovaný výklad a odkazu na příslušné metodologické zdroje
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Panajotis Cakirpaloglu, DrSc. ,
Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
prof. PhDr. Panajotis Cakirpaloglu, DrSc. (100%),
Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha.
-
Doporučená:
Neusar, A., & Charvát, M. a kol. (2012). PhD existence v oboru psychologie v České republice a na Slovensku. Olomouc.
-
Doporučená:
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha.
-
Doporučená:
Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha.
-
Doporučená:
Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha.
-
Doporučená:
Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
80
|
Semestrální práce
|
50
|
Domácí příprava na výuku
|
100
|
Účast na výuce
|
20
|
Celkem
|
250
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Studium DSP v sociálních vědách (humanitní zaměření) |
Získané způsobilosti |
Absolvent získá tyto kompetence:
- Ví, jak povést kvalitní a aktuální rešerši vzhledem k předmětu výzkumu
- Umí zhodnotit publikované výzkumy
- Orientuje se v metodologické literatuře a výzkumných standardech
- Zná zásady pro podávání výzkumných záměrů
- Dokáže vypracovat výzkumný záměr vzhledem k tématu disertační práce
|
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Projekce (statická, dynamická)
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Seminární práce
|
|
|
|