|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVS / MRS@
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVS
/
MRS@
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Menšiny a jejich role ve společnosti
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
63 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Hodnocení předmětu studenty
|
Tato varianta přemětu nebyla doposud v SHK hodnocena nebo se hodnocení účastnilo méně než 10% studentů předmětu.
Ostatní hodnocení
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu bude seznámit studenty - budoucí učitele výchovy k občanství a základů společenských věd - s rolí, postavením a historií menšin, a to jak v obecném širším kontextu, tak v kontextu českých zemí. Pozornost bude věnována současným otázkám menšinové politiky, zastoupením příslušníků menšin v institucích - zejména pak v oblasti školství, právech národnostních a etnických menšin a dalším aspektům.
Pozornost bude věnována především následujícím tematickým okruhům. Kultura, dimenze kultury Global citizenship, identita Multikulturalismus, interkulturalismus Imigrace, emigrace, adaptace, asimilace, integrace Národ, národnost, národnostní menšina Rasa, etnikum, etnická příslušnost, etnická menšina Rasismus, předsudky, stereotypy Etnická struktura v ČR Multikulturní výchova jako vzdělávací oblast a průřezové téma Interkulturní komunikace, senzitivita a kompetence
Požadavky na studenta: minimálně 80% docházka, aktivní participace v diskusích a plnění úkolů ve výuce i mimo ni - příprava na zápočtový test
|
Požadavky na studenta
|
Studium distančních opor, vypracování seminární práce a samostudium (příprava na zápočet).
|
Obsah
|
Menšiny a menšinová politika v rámci ČR a dalších zemí. Postavení a role menšin. Původ a geneze menšin na daném teritoriu. Zastoupení příslušníků národnostních a etnických menšin v institucích. Menšiny a české školství. Práva národnostních menšin.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Eriksen, T.H. (2007). Antropologie multikulturní společnosti. Rozumět identitě.. Praha: Triton.
-
Doporučená:
BARRY, Brian. Culture and Equality: An Egalitarian Critique of Multiculturalism.. Cambridge: Polity Press, 2001. ISBN 9780745665634.
-
Doporučená:
Hofstede, Geert. Culture´s Consequences:Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. 2001.
-
Doporučená:
DEARDORFF, Darla K. Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization.. Journal of Studies in International Education, 2006.
-
Doporučená:
CANTLE, Ted. Interculturalism: for the era of cohesion and diversity. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 978-1-137-02748-1.
-
Doporučená:
Preissová, A., Cichá, M., & Gulová, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
-
Doporučená:
Krákora, P. (2011). Multikulturalita a výchova k občanství ve středoevropském kontextu. Praha: Nakladatelství Epocha.
-
Doporučená:
Barša, P. Politická teorie multikulturalismu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 8073250209.
-
Doporučená:
Hirt, T., & Jakoubek, M. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit: (antropologická perspektiva). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2005. ISBN 8086898229.
-
Doporučená:
BOUCHARD, Gérard. What is Interculturalism?. GAGNON, Alain G. a SAUCA, Jose´ Mari´a. Negotiating diversity. Peter Lang, 2014. ISBN 978-3-0352-9579-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
10
|
Účast na výuce
|
26
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Základní znalosti z oblasti dějin, soudobých dějin a společenských věd v rozsahu středoškolského učiva. |
Získané způsobilosti |
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- charakterizovat postavení a roli konkrétních menšin společnosti,
- vysvětlit původ a genezi menšin na konkrétním teritoriu,
- analyzovat význam a dopady menšinové politiky na vybraném teritoriu,
- charakterizovat postavení příslušníků menšin v kontextu českého školství,
- popsat možnosti adekvátního využití jednotlivých témat v kurikulu základní a střední školy. |
Vyučovací metody |
-
|
Hodnotící metody |
-
|
|
|
|