|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / RAF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
RAF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Romové jako antropol. fenomén - K19
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Romové jako antropologický fenomén
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / 6
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je kritickým způsobem dokumentovat konceptualizaci českých a slovenských Romů v současné antropologii. Studenti budou seznámeni s dosavadní odbornou literaturou, výsledky zásadních výzkumů a jejich metodologií. Důraz bude kladen důraz na fenomén exotizace při výběru výzkumných strategií a lokalit a zároveň zastírání plurality romských komunit. Studenti budou seznámeni s možnými alternativními přístupy založenými na zdůraznění strukturální roviny postavení Romů a také zvýraznění aktérské perspektivy.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky
2. Romistický přístup
3. Romové a past kultury
4. Romové a etnicita
5. Exotizace a orientalismus v antropologickém výzkumu
6. Vizualizace extrémní chudoby
7. Rozvojový přístup
8. Struktura, moc, aktér
9. -12. Rozbor aktuálně probíhajícího výzkumu v romských komunitách na Slovensku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠOTOLA, J., RODRÍGUEZ POLO, M. a kol. Etnografie sociální mobility. Etnicita, bariéry, dominance. Olomouc: Vydavatelství FF UP, 2016.
-
Doporučená:
KOBES, T. ?Naši Romové? ? difrakční vzorce odlišnosti východoslovenského venkova. Příspěvek k problémům překladu. Romano džaniben: časopis romistických studií 19 (2), 2012, s. 9-34..
-
Doporučená:
BARŠA, P. Orientálcova vzpoura (a další texty z let 2003-2011). Praha: Dokořán, 2011..
-
Doporučená:
SCHEFFEL, D. Z. Svinia v čiernobielom: slovenskí Rómovia a ich susedia. Prešov: Centrum antropologických výskumov, 2009..
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
- |
Získané způsobilosti |
Student se bude orientovat v rozdílech mezi jednotlivými badatelskými tradicemi výzkumu Romů a jejich limity; bude znát možné výzkumné metody v rámci výzkumu Romů; bude schopen vyhodnotit rizika selektivity, exotizace a mocenské dominance v dosavadní antropologické tradici; bude schopen navrhnout adekvátní strategie pro eliminaci problematických předpokladů a implikací dosavadních výzkumů. |
Vyučovací metody |
- Přednášení
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|