|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / PSYD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
PSYD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie dospělých - A19K
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Způsob zakončení
|
Kolokvium
|
Název dlouhý
|
Psychologie dospělých
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
28 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
12
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je psychologicky reflektovat specifika životní etapy dospělosti - a to od rané dospělosti, přes střední dospělosti až do pozdní dospělosti. Posluchači se seznámí nejen s typologizací období dospělosti, ale především s vývojovými úkoly každé příslušné etapy, protože nesplnění tohoto vývojového úkolu může být precipitorem krize v dalším vývojovém období, resp. obdobích. Budou identifikovány tzv. kritické uzly na životní dráze dospělého, které jsou následně v kontextu andragogiky vnímány jako výzvy pro andragogickou intervenci (edukaci, péči, poradenství apod.). Pozornost bude věnována nejen profesním aspektům dospělého člověka, ale také privátním záležitostem, včetně krizových situací a možnostem psychologických či andragogických intervencí.
|
Požadavky na studenta
|
Způsob ukončení: písemný test
|
Obsah
|
1. Psychologie dospělých - vymezení disciplíny, vývoj, přesahy.
2. Pojem dospělosti. Členění dospělosti. Znaky dospělosti.
3. Období mladé dospělosti. Vymezení etapy, základní charakteristiky a vývojové úkoly.
4. Partnerství a rodičovství v mladé dospělosti.
5. Profesní role v mladé dospělosti.
6. Období střední dospělosti. Vymezení etapy, základní charakteristiky a vývojové úkoly. Krize středního věku.
7. Proměny partnerství a rodičovství ve střední dospělosti.
8. Proměny profesní role ve střední dospělosti.
9. Problematika tzv. "sendvičové" generace.
10. Období starší dospělosti. Vymezení etapy, základní charakteristiky a vývojové úkoly.
11. Proměny partnerství a rodičovství ve starší dospělosti.
12. Proměny profesní role ve starší dospělosti. Příprava na důchod.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989..
-
Základní:
Langmaier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1994..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
100
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Celkem
|
125
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Bez předchozích znalostí v oblasti psychologie. |
Získané způsobilosti |
Nabyté znalosti a dovednosti:
- Student/studentka zná jednotlivá specifika etap období dospělosti.
- Student/studentka dokáže rozpoznat jednotlivé krizové situace v životě dospělého člověka a adekvátně na ne reagovat.
- Student/Studentka zná příčiny a důsledky moratoria v období dospělosti a sendvičové generace.
- Student/studentka dokáže argumentovat význam manželství, rodičovství a práce v životě člověka. |
Vyučovací metody |
- Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Aktivizující práce ve skupinách
|
Hodnotící metody |
|
|
|
|